Mi van, ha a négyütemű belsőégésű motor már nem elég jó? Adjunk hozzá a négyhez sebesen még kettőt: legalábbis így gondolja a Porsche, mivel a cég új szabadalmat nyújtott be egy hatütemű motorra – írja a New Atlas. A szívás-, sűrítés- és munkaütem után újra sűrítés- és munkaütem, majd kipufogóütem következik, amivel extra teljesítmény érhető el.
A hatütemű Porsche-motor és a hagyományos négyütemű motor közötti fő különbség a vezérműtengely és a szelep időzítésében rejlik, ami lehetővé teszi, hogy egy ciklusban két sűrítési és két munkalöket is helyet kapjon. A szabadalom szerint a főtengely egy gyűrűn belül forog a bolygókerekes fogaskerekeken, ami azt eredményezi, hogy a dugattyúknak két különálló felső és alsó holtpontjuk van. Ez a konfiguráció lehetőséget ad a motor kompressziójának a változtatására, ami így tehát növeli a teljesítményt és a hatékonyságot is.
A szabadalom (“method for combustion machine with two times three strokes”) elméletben ugyan működik, az viszont még nem tisztázott, miként tervezi a Porsche megoldani az olyan esetlegesen felmerülő kihívásokat, mint a rezgések, a harmonikus egyensúly vagy a fordulatszám-tartományok, amelyek elengedhetetlenek az optimális motorhatékonyság szempontjából.
A hatütemű motor, mint elképzelés, egyébként nem teljesen új: Bruce Crower mintegy egy évtizeddel ezelőtt fejlesztette ki az első működőképes hatütemű dízelmotort, amely vízbefecskendezést és gőzkibocsátást használt a további löketekben. Egy másik megoldás, a Beare Head hatütemű motor, egy második dugattyút alkalmazott a hagyományos szelepek helyettesítésére. Ezek a korai prototípusok bebizonyították, hogy a hatütemű motorok jobb hőhatékonyságot és alacsonyabb károsanyag-kibocsátást kínálnak, mint a négyütemű társaik.
Mindezek ellenére a hatütemű motorok komplex felépítése elég sok kihívást tartogat a gyakorlatba történő átültetés előtt. Mindehhez társul az az iparági trend is, hogy az autógyártás egyre inkább az elektromos járművek felé mozdul. Épp ezért kérdéses, hogy lesz-e valaha tényleges szerkezet a Porsche hatüteműjéből, vagy csak megmarad egy jól hangzó, de nehezen megvalósítható vázlatnak. Ha viszont a Porsche mégis sikerrel jár, az új életet lehelhet a belsőégésű motorok technológiájába.
(A cikkhez használt kép illusztráció, azon a Porsche 911 GTS hathengeres boxermotorja látható, ami a négyütemű motorok egy lenyűgöző példája, forrás: Porsche)