A SpaceX-é után tekintsd meg a Boeing űrhajóját is belülről!

2020 / 06 / 18 / Felkai Ádám
A SpaceX-é után tekintsd meg a Boeing űrhajóját is belülről!
Már többször is írtunk arról, hogy a NASA nagyjából egy évtizeddel ezelőtt miként tért árt a Commercial Crew Programra, melynek lényege, hogy az Űrügynökség asztronautáit innentől amerikai magánvállalatok fuvarozzák fel a Nemzetközi Űrállomáshoz.

A program valamennyi késéssel ugyan, de gyümölcsöt hozott: idén május 30-án a SpaceX sikeresen fellőtte a Demo-2 missziót, közel 10 éve az első, embereket is szállító űrhajót az USA területéről. Illetve most először szállított magánvállalat asztronautákat.

A SpaceX látványos sikere némileg elhomályosította a másik vállalat munkálatait, úgyhogy ideje, hogy körbepillantsunk a Boeing háza táján.

A Boeing a szállítást a CST-100 Starlinerrel ejtené meg, amely látványosan különbözik a Crew Dragontól. A repülőgépeiről elhíresült vállalat a múlt héten bejelentette az együttműködését a finn Varjo-val, egy virtuális valóságokat létrehozó startuppal. A Varjo feladata, hogy megalkossa a Starliner fedélzetének fotórealisztikus mását, hogy ebben gyakorolhassanak a pilóták. Ennek az együttműködésnek hála, most mi is megleshetjük, hogy mi vár a pilótákra, ha beszállnak a Starlinerbe:

Az biztos, hogy a Starliner belseje jobban szándékosan sem különbözhetne a SpaceX fejlesztette Crew Dragonétól: a letisztult futurizmus legalábbis nem azok a szavak, amelyek hirtelen az eszünkbe jutnak. A Starliner belülről a leginkább egy szokványos repülőgép belsejét idézi, a Crew Dragon érintőképernyőinek híre-hamva sincs.

Az ennyiből persze nem derül ki, hogy a Starliner mennyire autonóm, de a Crew Dragon letisztultságát nagyban elősegítette, hogy szinte magától jutott el a Nemzetközi Űrállomáshoz, a tesztrepülés alatt összesen csak kétszer, és akkor is nagyon rövid időre váltottak manuális irányítására. (Egyébként amennyiben az érintőképernyő meghibásodna, a Crew Dragon is irányítható a hagyományos módon – karokkal és kapcsolókkal.)

Remélem, nem orrol meg rám a Boeing, ha kimondom, hogy bocs, de szerintem ez marhára nem szexi. Gyorsan mossuk is le a kellemetlen ízt a Crew Dragon belsejével:

Persze a külcsín egy dolog, ne legyünk felszínesek, de azért a nagynevű vállalat amúgy is jócskán a SpaceX nyomában kullog. Jelenleg a legkorábbi dátumuk az emberes tesztrepülésre 2021 áprilisa. Ám még ez a dátum is változhat, hiszen idén áprilisban egy tesztrepülésük (ekkor nem tartózkodtak emberek a fedélzeten) már katasztrofálisan végződött, és nem sikerült összekapcsolódni a Nemzetközi Űrállomással.

A hiba egyébként a szoftver rendetlenkedése miatt következett be, ami azért rossz hír, mert egy sereg biztonsági kód ügyelte elvileg, hogy ilyesmire ne kerülhessen sor. Ráadásul azóta a mérnökök 49 hibát találtak a Boeing szoftverében.

Ezt a tesztet viszont a Boeing mindenképp meg akarja sikeresen ismételni az emberes kilövés előtt (noha ehhez már a legutóbbi hírek szerint a NASA sem feltétlen ragaszkodna). Azonban ennek az új tesztnek még nincs végleges, kijelölt időpontja, pedig az emberes kilövés csakis akkor jöhet, ha ez lezajlott.


Repüljünk át milliónyi galaxison néhány másodperc alatt
Repüljünk át milliónyi galaxison néhány másodperc alatt
A gyors intergalaktikus utazás a DESI (Dark Energy Spectroscopic Instrument) adatai alapján készült.
A Starship első rakománya egy banán volt, amit a hatodik repülési tesztre vitt magával
A Starship első rakománya egy banán volt, amit a hatodik repülési tesztre vitt magával
A SpaceX űrhajójának hatodik tesztje nem a várakozások szerint alakult, a Mechazillát ez alkalommal nem tudták használni a visszatérő űreszköz landolása során.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.