Az elmúlt tíz évben megduplázódott a nagy és erősen szennyező terepjárók eladása. A SUV-ok (Sport Utility Vehicle) száma világszerte 35 millióról 200 millióra nőtt 2010 és 2018 között. Jelenleg az éves autóértékesítés 40 százaléka SUV, és ez a drasztikus növekedés meghaladja az elektromos autók és a kisebb motorral felszerelt autók terjedésének összesített jótékony hatását.
Florent Grelier, a Transport & Environmenttől (T&E), - Európa 30 éve alakult, vezető, tiszta közlekedésért küzdő kampánycsoportjától - elmondta: "A SUV-ok nagyobbak, nehezebbek, az aerodinamikájuk pocsék, tehát ennek eredményeként több CO2 keletkezik."
Az új autók átlagos tömege 2000 és 2016 között 10 százalékkal nőtt, a T&E adatai szerint. A többletsúly olyan új berendezéseknek köszönhető, mint a kamerák és érzékelők, valamint a nehezebb automata és duplakuplungos sebességváltók. Ezek a túlméretes járművek, túlméretes környezetrombolást hoztak magukkal.
Az International Energy Agency (IEA - Nemzetközi Energiaügynökség) szerint 2010 óta a SUV-ok váltak a második legnagyobb szén-dioxid-kibocsátókká világszerte, míg a legjelentősebb hozzájáruló az energiaipar maradt.
Laura Cozzi, a Nemzetközi Energiaügynökség fő energia-modellezője szerint az eredmény az IEA-t is meglepte. Grelier szintén meglepődött, annak ellenére, hogy egy ideje már figyelték a nagyobb autók felé mutató globális elmozdulást. Szerinte mindazonáltal sokkoló volt a kibocsátások növekedésére gyakorolt hatás, összehasonlítva más iparágakkal. Így összegzett: "A probléma sokkal nagyobb, mint amire számítottunk." Cozzi szerint az IEA adatainak egy másik meglepő tényezője az volt, hogy a SUV-ok világszerte megnövelték a részesedésüket az összes nagyobb piacon, még Európában, Indiában és Kínában is - nem csak Amerikában.
“Úgy gondoltuk, hogy ez egy olyan tendencia, amely néhány országban koncentrálódik. De valójában egyetemessé válik. A világ minden tájáról tíz eladott járműből 4 SUV. Amerikában a legrosszabb a helyzet, ahol minden 2 eladott autóból 1 SUV."
"A SUV-ok valós széndioxid kibocsátása valójában még ennél is több, mivel az IEA elemzésében csak az üzemanyag elégetéséből (ami vezetés közben történik) származó értékkel számoltak, a járművek gyártása során keletkező kibocsátással nem. Az a tény, hogy ezek a járművek nagyobbak, önmagában is azt jelenti, hogy a gyártásuk több kibocsátást eredményez, mint a könnyebb és kisebb autóké” - tette hozzá Cozzi.
Ezek a hatalmas autók nemcsak ártalmasabbak a bolygóra, de veszélyesebbek az emberekre is.
Az Egyesült Államok kormányának forgalmi adatai szerint a balesetek során hajlamosabbak a gyalogosokat megölni, és a SUV-ot vezető emberek is 11 százalékkal nagyobb eséllyel halnak meg egy balesetben.
Az a tény, hogy az emberek nagyobb biztonságban érzik magukat bennük, a méreteik miatt, csak még óvatlanabbá teszi a járművezetőket, ráadásul a karosszéria alakja miatt könnyebben állnak a fejük tetejére egy balesetben.
A megoldás egyszerű. A gépjárműgyártóknak be kell fejezniük az egyre nagyobb és nagyobb modellek fejlesztését, amelyek benzinnel és dízel-üzemanyaggal működnek. Az új gyártású autóknak, kisebbnek, biztonságosabbnak és legfőképp elektromos hajtásúnak kell lenniük. Ezenkívül szakértők a közúti személyszállító járművek számának általános csökkentését javasolják, a közlekedési ágazat gyors szén-dioxid-mentesítésének elérése érdekében. A tömegközlekedésnek kell a mobilitás elsődleges módjává válni.
"Egyre kevesebb és kevesebb helyet kell hagynunk az autóknak, hogy az emberek számára kényelmesebb legyen más közlekedési eszközök használata, akár az egészségesebb gyaloglás, vagy kerékpározás, akár a tömegközlekedés." - mondta Grelier. Az idő gyorsan fogy, a kormányok, a magánszemélyek és a nagy autógyártók együtt kell működjenek a közlekedés fenntartható jövője érdekében - egy olyan jövő érdekében, melyben több a gyalogos és kerékpáros, több a tömegközlekedés és jóval kevesebb az autó, különösen a benzinnel és gázolajjal működő.
(Forrás: IntelligentLiving Képek: Unsplash)