Múlt hónapban a nagy csatornák a televíziózással töltött idő ötödét, míg a kábeladók a 29,6%-át vitték el, így a kettő összege, ha csak négy tized százalékkal is, de már kisebbségben van az egyéb platformokkal szemben az USA-ban - számolt be a Gizmodo. A világ egyik legismertebb kutatócége, a közönségmérési kérdésekben kiemelt figyelmet kapó Nielsen idén júliusban jutott először ilyen következtetésre. Közleményük szerint a streaming szolgáltatók már 38,7%-nál járnak, és ebben nincs benne az, amikor egy hagyományos tévécsatornát nézünk az interneten keresztül, élőben. A maradék 11,6%-ot a tévén keresztüli zenehallgatás, játék, a DVD-zés, és hasonló, nehezen mérhető szórakozási formák adják. A streaming kategórián belül a YouTube és a Netflix az egyértelmű éllovasok, ezeket a Hulu, az Amazon Prime Video, a Disney+ és a Max (korábbi nevén HBO Max) követik. Az első három helyezettet összeadva gyakorlatilag megkapjuk a hagyományos csatornák nézettségét.
A tévén keresztüli streaming egyetlen hónap alatt három százalékot nőtt, az egy évvel korábbi számokhoz képest pedig 25,5% a különbség
Mindezt a kutatók szerint gyorsítja az olyan, streaming platformokon elérhető sorozatok népszerűsége, mint a Briliáns elmék vagy a Bluey. Ugyanakkor a Nielsen szakemberei arra számítanak, hogy amikor elindul az NFL-nek, az ország amerikaifoci-bajnokságának az új szezonja, a hagyományos televízió csatornák valamelyest erősödni fognak. A streaming platformok folyamatos áremelései, valamint a produkciós költségek visszavágásai is hatással lehetnek a nézettségi számokra.
Magyarországon az Infostart júniusi cikke szerint már 2,3 millió ember fér hozzá valamilyen streaming szolgáltatáshoz. Ráadásul a GKID adatai alapján a teljes társadalmi skála megtalálható a nézők között, igaz, előfizetni leginkább a harmincasok tudnak vagy akarnak. A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tavaly decemberben azt közölte, hogy a "lekérhető tartalmak" aránya a családi tévézésen belül több mint negyven százalék, és itthon is a sorozatnézés az, ami háttérbe szorítja a hagyományos tévézést.
(Fotó: Piotr Cicchosz/Unsplash)