A TIER 150 rollerrel lesz jelen a fővárosban, az első körben a VIII., IX. és XI. kerületekben. A szolgáltatás már a mai naptól el is érhető.
Az már a díjazásból is látható, hogy a TIER nem kíván a versenytársak alá vágni ebből a szempontból, hiszen az árszabás Lendvai Tímea, a cég magyarországi képviselője szerint is megegyezik a konkurenciáéval: vagyis a feloldási díj 250 Ft, és ezt követően a rollerezésért percenként 50 Ft-ot kell fizetnünk. (Akik viszont először próbálnák ki a szolgáltatást, azok a mobil appba a BUDAPEST kód beírását követően két térítésmentes feloldást, valamint egy 20 perces utazást kapnak.) Ehelyett a berlini székhelyű vállalat három módon édesgetné magához a felhasználókat: környezetvédelem, korrektség, valamint felhasználói élmény.
A környezetvédelem hangsúlyos szempont a cég működését tekintve, amit talán mi sem húz alá vastagabban, mint hogy a TIER 2020 januárja óta teljesen klímasemleges. Ezt úgy érték el, hogy rollerek lemerült akkumulátorai a helyi kávézókból és üzletekből álló, folyamatosan bővülő partnerhálózat tagjainál cserélhetőek ki feltöltöttekre, amit ezeken az átvevőpontokon a társaság saját alkalmazottai végeznek. Fontos, Magyarországon külön kihangsúlyozott szempont, hogy a TIER-nél kizárólag hivatalosan bejelentett alkalmazottakat foglalkoztatnak, nincs semmi trükközés. A módszernek köszönhetően mindenesetre jelentősen csökkenthetőek az üzemeltetésre szánt utak, és maga a csere is pofon egyszerű, amit Lendvai Tímea a sajtótájékoztatón szemléltetett is: valóban pár másodperces műveletről beszélhetünk. A TIER aksijait ezen felül zöld energiával töltik, az elektromos rollerek használata (különösen egy személygépkocsi helyett) pedig csökkentheti a városi levegő szennyezését.
A felhasználói élménynek a társaság legmodernebb, TEIR V rollereiből álló flotta ágyaz meg. A klímabarát hozzáállás már ezeken a járműveken is tükröződik, hiszen ezek várható élettartama a versenytársakhoz viszonyítva is elég hosszú, öt év, de moduláris felépítésüknek köszönhetően minden alkotóelemük javítható vagy cserélhető. A sajtótájékoztatón megemlítették azt is, hogy egyelőre csak Németországban, de működik olyan program, amelyekkel a kiszuperált eszközök ismét felhasználásra kerülhetnek akár magánszemélyeknél is.
A TIER V másik előnye, hogy mivel egy európai cég áll mögötte, így az európai városokra tervezték: a roller elég súlyos, ~37 kg, ami növeli az útstabilitást, ahogy szintén erre szolgálnak a széles, nagy méretű, lengőcsillapítóval is ellátott kerekek – így akár macskaköveken, magunkat úthibákon keresztül verekedve is biztonságos maradhat az utazás az ígéretek szerint. A biztonságot azonban egyéb módokon is megteremtik: a járműbe három, egymástól függetlenül működő féket szereltek, a kormány kifejezetten stabil fogást biztosít, ráadásul még indexet is pakoltak rá. A kényelmet olyan apróságok biztosítják, mint a széles fellépő, vagy akár a vezeték nélküli telefontöltő. Emellett még akár kezdő üzemmódra is átválthatnak azok, akik először használnak ilyen eszközt – így ők biztonságosan, csökkentett sebességgel utazhatnak.
Végül meg kell említeni a Tech Hubot, amely a vállalat budapesti technológiai innovációs központja – ilyen működik még Berlinben és Londonban is, és itt a szakemberek kifejezetten a hazai közönségnek szánt alkalmazásokon dolgoznak. Kapcsolódó téma, hogy a TIER Magyarországon egyébként élőszavas ügyfélszolgálatot is üzemeltet.
Maga a gép élőben egyébként kifejezetten barátságos darab, valószínűleg elsősorban azért, mert a komolyabb súlya ellenére mégsem ormótlan, sőt kifejezetten könnyen navigálható városi jármű. Illetve felmerülhet az is, hogy ezeket még nem láthattuk halmokban heverni szerte-széjjel a városban, így nem kelt kellemetlen asszociációkat sem a látványuk – hogy ez mennyire fog így is maradni a sajtótájékoztató rendezett világán kívül, az a következő kérdés, amire rátérünk.
A sajtótájékoztatón a legtöbb újságírói kérdés ilyen vagy olyan formában azt érintette, hogy miként fogja a cég elkerülni az eszközök nem megfelelő használatát, illetve parkoltatását. Ezt az egyik kolléga „suttyótlanításként” fogalmazta meg, és érezhetően a rollerekhez kapcsolódó rossz tapasztalatot tömörítette ebben a szóban akár gyalogos, akár autós oldalról. Az nyilván nem várható a TIER-től (sem) hogy az adott esetben hiányos közlekedéskultúra kimaradt részeit valahogy belecsepegteti a helyi őslakosokba, valamint a turistákba, de azért tesznek lépéseket azért, hogy a TIER megjelenése ne legyen egyenlő azzal, hogy újabb rollereken kell hanyatt esni séta közben.
Az egyik ilyen lépés, hogy eleve már némileg érett fővel, tehát 18 éves kortól lehet ezeket az eszközöket használni. A másik, hogy biztatják a felhasználókat arra, hogy a közlekedésre a kijelölt bicikli utakat használják, illetve – nyilván a többi, érintett céghez hasonlóan – nagyon várják már ennek a közlekedési formának, egész pontosan az e-rollernek a szabályozását a közforgalomban, amivel kapcsolatban az egyeztetés már szeptemberben megindulhat. A másik megoldás, hogy a rollereket üzemeltető „rangereken” kívül úgynevezett „street patrolokat” is alkalmaz a cég, akik szintén felügyelik, hogy minden rendben legyen. Ezen kívül a kijelölt kerület határát elhagyva a jármű automatikusan 5 km/h sebességre lassul, illetve ha a kijelölt zónán kívül parkolunk, úgy ezért különdíjat fognak nekünk felszámolni. Végül pedig a felhasználókat minden útra kiterjedő biztosítás is védi, így egy baleset esetén sem az történik, hogy mindenki szét teszi a kezét.
A TIER természetesen Magyarországon is a bővülésre törekszik, viszont arra a kérdésre nem érkezett válasz, hogy megjelenik-e majd nálunk is a cég többi szolgáltatása, például az e-bicikli és az e-robogó.
(Kép: Rakéta/Felkai Ádám)