A tudósok szerint a Tejút közepéről érkező, ismétlődő jelek az idegenek üzenete is lehet

2023 / 06 / 02 / Felkai Ádám
Az idegen civilizációk kapcsolatfelvételi céljából létrehozott esetleges jelek esetén eddig kizárólag a folyamatos jeleket keresték, holott most épp az derült ki, hogy ismétlődő jeleket használni sokkal energiatakarékosabb.

A Breakthrough Listen projekt egy 100 millió dolláros vállalkozás, amit a milliárdos Yuri Milner támogatott, és Andrew Siemion, a Berkeley Egyetem kutatója vezeti. A 2015-ben indult Breakthrough Listen keretében lényegében megfigyelési időt vásárolnak rádióteleszkópokban, hogy idegen civilizációk nyomait kutassák, mára pedig egyre újabb módszereket fejlesztenek ki, hogy a meglévő adathalomból kihámozzák egy idegen civilizáció esetleges kapcsolatfelvételi szándékára utaló jeleket. A Breakthrough Listen új kutatása pedig most egy új algoritmussal próbál távoli civilizációk nyomára bukkanni – számol be róla a Live Science.

A mostani kutatás a galaxisunk középpontjából érkező rádióimpulzusokra koncentrál: a keskeny frekvenciájú impulzusokat jellemzően a pulzároknak nevezett csillagok bocsátják ki, de mi, emberek is használjuk ezeket olyan technológiákban, mint a radar. Mivel ezek az impulzusok nagyon “kiugranak” az űr háttér rádiózajából, így elvileg hatékony módot jelentenek a nagy távolságokon átívelő kommunikációs kísérletekre – épp ezért lehet ez egy vonzó célpont, amikor idegen civilizációkat keresünk.

A tudósok egy új tanulmányban írták le a fenti alapokon nyugvó új stratégiát, amelyet május 30-án tettek közzé a The Astronomical Journalban. A Cornell Egyetem végzős hallgatója, Akshay Suresh által vezetett kutatók egy új szoftvert fejlesztettek ki kifejezetten az ismétlődő frekvenciamintázatok észlelésére, és ismert pulzárokon tesztelték, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy képes felismerni a szóban forgó frekvenciákat. Ezek a frekvenciatartományok nagyon kicsik, a tipikus FM rádióállomások által használt frekvenciák szélességének körülbelül az egytizedét teszik ki. A kutatók ezután a nyugat-virginiai Green Bank teleszkóp adatbázisában végeztek keresést a módszer segítségével.

Mint az idegen civilizációk után kutató SETI egyik kutatója elmondta, eddig kommunikációs kísérletek szempontjából elsősorban a folyamatos rádiójeleket kutatták, a mostani tanulmányból azonban épp az derül ki, hogy az ismétlődő jelek használatával rengeteg energiát lehet spórolni a küldői oldalon.

Épp ezért, ez a tanulmány az első olyan átfogó kísérlet, amely ezen jelek mélyreható keresésére fókuszál.

A tisztelt olvasóban felmerülhet a kérdés, hogy miért épp a Tejútrendszer közepét vizsgálják ezzel az új módszerrel. A válasz pedig az, hogy azért, mert a régióban sűrűn találhatóak csillagok és potenciálisan lakható exobolygók. Sőt, ha a Tejútrendszer magjában elhelyezkedő intelligens idegenek el akarnák érni a galaxis többi részét, akkor a galaxis középpontjában elfoglalt kiváltságos helyzetük miatt bolygók széles skálájára küldhetnének jeleket. Mint pedig azt egy külön közleményben Steve Croft, a tanulmány társszerzője, a Breakthrough Listen program tudósa hozzátette:

"A keskeny sávszélességek és az ismétlődő minták használata a legjobb módja annak, hogy az idegenek felfedjék magukat, mivel rendkívül valószínűtlen, hogy ilyen kombináció természetes körülmények között forduljon elő."

A kutatók az első keresésük során sajnos nem találták idegen civilizációra utaló jeleket, ám azt mondják, hogy a rendkívül gyors algoritmus segíteni fog a keresések javításában a jövőben.

(Kép: Illusztráció egy kommunikációs célból létrehozott, feltételezett idegen technológiáról, forrás: Breakthrough Listen/Danielle Futselaar)