A világ első épen megőrződött dinoszaurusz-szövetei és sejtszerkezete
2020 / 01 / 11 / justin.viktor
A szövetek és lágy részek fosszíliaként való megőrződése rendkívül ritka, és ez a földtörténet régebbi időszakaira hatványozottan igaz. Nem csoda hát, ha először a paleontológusok sem akarták elhinni, mit találtak.

A tudósok számára új ablak nyílt a dinoszauruszok világába a Kanadában található Alberta állam Badlands régiójában talált legújabb leletnek köszönhetően. Mauricio Barbi fizikaprofesszor, éppen a híres paleontológussal, Philip Currie-vel (akinek alakja a Jurassic franchise Dr. Alan Grantjét ihlette) volt együtt egy expedíción, amikor felfedezték egy Hadrosauridae családhoz tartozó dinoszaurusz 72 millió éves, háromdimenziós, minden eddigi leletnél nagyobb épségben fennmaradt bőrdarabját.

A Regina Egyetemen Mauricio elektronmikroszkópot használhatott a Hadroszaurusz atom- és molekuláris szintű vizsgálatához. Mauricio több technikát alkalmazva megfigyelhette azt, amit előtte még élő ember nem látott: egy dinoszaurusz sejtszerű szerv-struktúráinak maradványait.

A tudósok először pillanthatták meg egy dinoszaurusz sejtrétegeinek elrendezését, és így képessé váltak összehasonlítani a dinoszaurusz sejtszerkezetét a mai élőlények sejtszerkezetével.

Mindez új betekintést nyújt az állatok fejlődésének megértéséhez.

A Hadroszaurusz bőréből a tudósok meg tudták állapítani a dinoszaurusz izomszerkezetének jellegzetességeit, azt hogy milyen gyorsan tudtak futni a faj egyedei, képesek voltak-e úszni, következtethettek rá, hogy milyen lehetett az élőhelyük, és természetesen sok apró részlet kiderül a külalakjukról is. Mauricio megállapította, hogy ennek a Hadroszaurusznak a bőre meglehetősen vastag és díszes lehetett, nagy, pikkelyszerű struktúrákkal, igen hasonlóan a modern krokodilok bőréhez. Ami a bőr pigmentjeit (a bőr színét) illeti, Mauricio elmondta: A tudósoknak ma fogalma sincs arról, hogy milyen színű volt a dinoszauruszok bőre, lehetett akár, zöld, kék vagy narancssárga is.

A Hadroszaurusz dinoszauruszokat kacsacsőrű dinoszauruszoknak is hívják, taréjjal borított koponya, patás lábak és hosszú farok jellemzik őket (a Jurassic Park 2-ben Elvisnek gúnyolja a faj egy példányát az orvvadász.)  Természetükkel kapcsolatban több részletet hagytak ránk, mint a dinoszauruszok bármely másik faja. A Kréta korban éltek, és több volt belőlük mint a legtöbb dinoszauruszból, ha az időgépünket használnánk, inkább a folyók, patakok és ártéri partok közelében keressük őket. Növényevő dinoszauruszok voltak, amelyek alacsonyabb fákat és cserjéket legeltek.

Az őslénykutatók a mai napig több mint 50 különféle Hadroszaurusz-kövületet ástak ki, amelyek valamiféle dinoszauruszbőr-lenyomatot tartalmaztak. Néhány elmélet azzal magyarázza azt, hogy miért hagytak ránk ilyen sok dino-bőrt a Hadroszauruszok, hogy a folyók és a völgyek mint élőhelyek, hajlamosak a gyors elárasztódásra, ami hamar eltemethette a dinókat a vastag üledékrétegekben, megvédve a holttestet a lebomlástól illetve a többi dinoszaurusz étvágyától. Ugyanakkor Hadroszaurusz bőrt találtak az áradásokra hajlamos területeken kívül is, ezért a tudósok azt is fontolgatják, hogy a faj egyedeinek bőre különösen kemény lehetett, amely segítette a megőrződését.

(Forrás: DinosauriaOnline Képek:Regina Egyetem)

Új weboldalt készítenél, és saját domain névre is szükséged van?
Próbáld ki az előtelepített WordPresst tartalmazó WP Ready csomagot, ahol csak pár kattintás kell ahhoz, hogy elkezdhesd építeni álmaid weblapját.
Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!