A Universitat Politècnica de Catalunya kutatói, Antonio Aguado és Ignacio Segura, Sandra Manso vezetésével kifejlesztettek egy „élő betont”, amely mohát, zúzmót és gombákat termeszt, ezáltal óriási légtisztítóvá változtatva a városi épületeket. A spanyol kutatók által fejlesztett porózus, savas beton, szinte a talajként viselkedik az aszálytűrő növényzet számára.
Az anyagot olyan irodaépület prototípusainak felépítésére használják, amely képes több szén-dioxidot és szennyeződést kivonni a levegőből, mint a fák ezrei, miközben friss oxigént bocsát ki.
Egy mohával borított pad Londonban egyedül 275 fa munkáját képes elvégezni, egy egész épület hasonlóan beborítva ennek sokszorosára képes. Ez igazi jó hír lehet azoknak a zsúfolt városoknak, amelyekben sajnos nincs hely nagy mennyiségű fa ültetésére.
A függőleges kertek vagy a „zöld falak” elképzelése pár évtizede jött divatba, ám eddig csak körülbelül 60 épületben hoztak létre ilyesmit, mert a növények és a talaj épülethez történő hozzáerősítéséhez bonyolult szerkezeti tervezésre van szükség. Az „élő beton” a zöld falak koncepcióját a következő szintre emelheti.
Amellett, hogy ez új módja egy ház felújításának, a beton elnyeli a napsugárzást, segítve az épület belső hőmérsékletének szabályozását. Támasztószerkezetek nélkül a kompozitból készült függőleges kertek egyszerűbbek és olcsóbbak a meglévő homlokzatok beépítéséhez vagy bővítéséhez.
A mediterrán éghajlat számára létrehozott biológiai beton három rétegből áll. A legbelső réteg vízhatlanná teszi az alatta lévő épületet, és megvédi a nedvesség okozta károsodástól. A középső réteg a biológiai, vízelnyelő-réteg, amely támogatja az olyan organizmusok kolonizációját, mint például a moha, a zuzmó és a gombák. A külső réteg fordított vízszigeteléssel rendelkezik, amely lehetővé teszi a víz beszivárgását, de megakadályozza a kijutását.
A növényzet szintén szigeteli az épületet, elősegítve a belső hőmérséklet szabályozását, és tovább csökkentve a légkondicionálók és fűtőberendezések károsanyag kibocsátását. Jelenleg a biológiai betont az UPC-ben és a belgiumi University of Ghent Egyetemen tesztelik és szabadalmi bejelentés alatt áll.
(Forrás: ReturnToNow Képek: UPC)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR