Az FSO Safer, egy hatalmas, 1,148 millió hordónyi könnyű kőolajjal feltöltött hajó, a jemeni polgárháború kitörése óta, vagyis több mint öt éve rekedt Ras Issa Vörös-tengeri olajterminálja előtt egy homokpadon. Mióta 2015-ben elhagyták, a hajón számos szerkezeti probléma jelentkezett, nem csoda, ha állapota Jemenben valamint határain túl is sokakat tölt el folyamatos aggodalommal.
2020 májusában a tengervíz szivárogni kezdett a géptermébe, azzal fenyegetve, hogy destabilizálhatja a hajót, és a teljes rakomány a környező vizekbe ömölhet.
Ha a legrosszabb bekövetkezik, a pusztuló tartályhajó a hírhedt 1989-es Exxon Valdez-katasztrófában kiömlött olajmennyiség négyszeresét is a Vörös-Tengerbe juttathatja.
„Elfogy az idő, hogy összehangoltan cselekedjünk az itt ólálkodó környezeti, gazdasági és humanitárius katasztrófa megelőzése érdekében” - mondta Inger Andersen, az ENSZ Környezetvédelmi Programjának (UNEP) vezetője, az ENSZ Biztonsági Tanácsának július 15-én. "A születőben lévő válság megakadályozása az egyetlen lehetőségünk" - tette hozzá.
Független szakértők arról tájékoztatták az UNEP-et, hogy ha július és szeptember között jelentős kiömlés történne, ez néhány nap alatt elintézhetné a jemeni halászat 100 százalékát. Amint azt a korábbi olajszennyeződések megmutatták, az öröksége katasztrófát okozna a tengeri életben és a szélesebb körű ökoszisztémában is az elkövetkezendő évekre.
A Holm Akhdar, egy jemeni környezetvédelmi csoport becslése szerint a Vörös-tenger és lakosai legalább 30 évig nem térnének magukhoz az elszenvedett károkból. Ez különösen aggasztó, mivel a Vörös-tenger számos ritka delfin-, dugong-, teknős-, manta-, tengeri madár- és cápafajnak ad otthont, nem is beszélve mintegy 300 különböző korallfajtáról.
A kiömlés hatalmas mértékű emberi szenvedést is okozna. Jemen jelenleg nyakig sűllyedt a brutális polgárháborúba, elsősorban a jemeni kormány és a Húti fegyveres mozgalom között. A konfliktus öt éve után az arab ország már súlyos humanitárius válsággal néz szembe, becslések szerint 360 ezer gyermeket éhínség és súlyos alultápláltság fenyeget.
A bekövetkező olajszennyezés esetén ez további szélsőséges nyomást helyezne arra a 28 millió emberre, akik megélhetésük tekintetében a Vörös-tengerre és annak part menti övezetére támaszkodnak. A gazdasági kár még csak ezek után jönne.
Egy olajfolt következtében az Al Hodeidah kikötő akár hat hónapra bezárhat, ami az üzemanyagárak 200 százalékos emelkedését eredményezné, és az élelmiszerárak megduplázódását okozná Jemenben, elmélyítve a folyamatban lévő éhínséget.
A térség heves feszültségei miatt a katasztrófával fenyegető helyzetre nincs egyszerű megoldás. Az FSO Safer a polgárháború kezdete óta a Húti lázadók által ellenőrzött területen rostokol. A múlt héten, a Húti tisztviselők azt mondták, hogy lehetővé tennék egy ENSZ mentőcsapat számára, hogy műszaki értékelést végezzen a hajón, és elvégezzék a kezdeti javításokat, a Reuters szerint. Ugyanakkor hasonló biztosítékokat adtak már korábban is, melyek később nem voltak beválthatóak.
(Forrás: Reuters Képek: Maxxar)