A Világegyetem szövetének titkai rejthetik a földi járművek környezetbarátabb működésének kulcsát

2021 / 06 / 16 / Bobák Zsófia
A Világegyetem szövetének titkai rejthetik a földi járművek környezetbarátabb működésének kulcsát
A Szaturnusz holdján, a Titánon uralkodó körülmények szimulációja során fény derült a benzolgyűrűk kialakulásának titkára, a felfedezés pedig nem várt helyekre vezethet, akár a kevesebb korommal járó belsőégésű motorok fejlesztéséhez is.

A benzolgyűrű (C6H6) hat szén és hat hidrogén atomból álló hatszögű struktúrája az alapja azoknak a nagyon egyszerű felépítésű elemeknek, melyek valaha a régmúltban, még a csillagok formálódásának idején alakultak ki és amelyek, az elképzelés szerint, a szén alapú élet kezdetét jelentették itt a Földön. A policiklusos aromás szénhidrogének (PAH) két vagy több benzolgyűrű összekapcsolódásával alakulnak ki, és nagyobb struktúráik a világegyetem szövetének szerves részét alkotják: megtalálhatóak mindenhol, amerre csak nézünk, legyen az a bolygónk, a Tejút vagy más messzi galaxisok. Arra a kérdésre azonban, hogy mit is keresnek pontosan a policiklikus aromás szénhidrogének a világűrben, még nem sikerült kielégítő választ találni, mivel minden olyan megfigyelés, ami a jelenlétükről tanúskodik indirekt módon történt az infravörös tartományban észlelhető fluoreszcens sugárzásuknak köszönhetően, amit kibocsátanak magukból és ami láthatóvá teszi őket a megfelelő berendezések, például a Spitzer teleszkóp számára.

Ezek a nagy, 50-100 szénatomból felépülő molekulák becslések szerint a csillagközi tér szénmennyiségének 15%-át teszik ki, így olyannyira fontos részeit jelentik az univerzumnak, hogy a kutatásukra a világ minden pontján indítottak már projekteket, többek között az EUROPAH programot is, amelynek keretében 2016-tól 2021 márciusáig négymillió euróval támogatta az Európai Bizottság az ezzel kapcsolatos vizsgálatokat. Bármi legyen is a funkciója a policiklusos aromás szénhidrogéneknek a távoli galaxisok formálódásában, amit biztosan tudunk róluk, hogy van egy sötétebb, fenyegetőbb arcuk is, amelyet itt a Földön jól ismer mindenki.

A kisebb formátumú verziói ugyanis karciogén hatásúak.

Méghozzá a tökéletlen égés során keletkezett PAH-k ugyanúgy megtalálhatóak a bolygó minden pontján, mint ahogy a nagyobb molekuláik az űrben. Ezért a jelenségért nem csak az emberi tevékenység felelős, hanem maga a természet is, a vulkánok, a természetes módon kialakuló tüzek vagy a föld alatti kőolaj raktárak szivárgása során is képződnek ilyen típusú szénhidrogének, de az emberek is sokban hozzájárulnak a káros anyagok jelenlétéhez a kormot (és a benne lévő PAH-t) eredményező műveletekkel, mint amilyen az aszfaltgyártás, az alumínium előállítása, a kőolaj finomítás, a tarlók és erdők égetése, de az olyan hétköznapi elfoglaltságok is, mint a grillezés, a tűzzel való fűtés vagy főzés vagy bármilyen más, organikus anyagok elégetésével járó tevékenység. Ezek közé tartozik a fosszilis tüzelőanyagokkal működő járművek használata is. A levegőből és vízből az emberi szervezetbe kerülve a vegyületek mérgezőek, immunszupresszáns hatásúak vagy potenciálisan rákkeltőek lehetnek, a Nébih leírása szerint:

"az anyagok genotoxikus rákkeltő tulajdonsága miatt szervezetbe kerülésük nem kívánatos. A bevitel azonban nem kerülhető el, de az ésszerűen elérhető legalacsonyabb szintre kell szorítani."

A benzo(a)pirént az IARC, a WHO rákkutató ügynöksége humán karcinogénnek tekinti, míg a benzo(a)antracén, benzo(b)fluorantén és krizén potenciálisan rákkeltő az emberekre nézve. Hogy a lehető legalacsonyabb szintre lehessen szorítani az önkéntelenül elfogyasztott és belélegzett PAH mennyiségét, ahhoz részben hozzájárulhat a közlekedési eszközök környezetbaráttabbá tétele is, de a belsőégésű motoroktól való elszakadás hosszú búcsúnak ígérkezik, akkor is, ha az elektromos autók és buszok, sőt hajók és drónok már itt járnak közöttünk. A teljes járműipar átállása az elektromos járművek gyártására lassú folyamat, valamint a jelenleg forgalomban lévő fosszilis tüzelőanyagokkal működő eszközök sem tűnnek el egyik-napról a másikra, még akkor sem, ha egyre olcsóbbá válnak az alternatívák.

A Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratórium becslése szerint még kell legalább huszonöt év, mire elképzelhető lesz, hogy mindenki elektromos autóval jár majd, addig is fontos lehet a belsőégésű motorok hatékonyabbá tétele a kevesebb károsanyag kibocsátás érdekében. Ezt a fejlesztést segítheti elő, ha végre fény derül a benzolgyűrűk titkára, pontosabban arra, hogy hogyan is alakulnak ki a struktúrák és belőlük hogyan képződik a több gyűrűből álló szerkezet, ami a korom káros mivoltáért felelős. A Berkeley Lab kutatói a Hawaii és a Floridai Nemzetközi Egyetem szakértőivel együtt laboratóriumban szimulálták azokat az extrém körülményeket, melyek az űrben, a Szaturnusz Titán holdján uralkodnak, illetve azokat is, amelyek a belső égésű motorok terét jellemzik, előbbi esetében a szénhidrogénekkel teli atmoszférát, utóbbinál azt a hatalmas nyomást és hőmérsékletet, ami lehetségessé teszi, hogy az ott lezajló reakciók beindítsák a benzolképződés folyamatát.

A megfigyelések szerint ilyen nagynyomású környezetben a propargil radikálisoknak (szabadgyököknek) izomereiből benzolgyűrűk alakultak ki. Ez megerősítette azt a korábbi feltételezést, miszerint a C3H3 radikálisnak a magas reakcióképessége miatt köze lehet a korom kialakulásához. A kísérlet most először mutatta meg, hogy a mikroszekundumok alatt lejátszódó folyamat önmagától is beindul a radikálisok között, ha elég magas a nyomás és a hőmérséklet, valamint szénhidrogénekben gazdag a környezet, ami a robbanómotorok belsejére jellemző.

A benzolgyűrűk és a policiklusos aromás szénhidrogének kialakulásának jobb megértése a kutatók szerint egy környezetbarátabb motorokkal működő világhoz vezethet a jövőben, és a csillagászok számára segíthet megrajzolni az univerzum széntérképét. Később pedig talán azt is lehetővé teszi, hogy fény derüljön a nagy rejtélyre, a DNS-ek építőelemeinek kozmikus eredetére.

(Fotó: Spitzer/NASA, Pixabay, Wikimedia Commons)

További cikkek a témában:

A tudósoknak először sikerült megfejteni a Napban zajló magfúziót A Borexino detektor az Apennine-hegység szívében található és fényvillanásként érzékeli a neutrínókat, amikor azok 300 tonnás ultratiszta szerves szcintillátorában elektronokkal ütköznek. Már éppen szétszerelték volna, mikor segítségével ez az új áttörés megszületett.
Kiderült, miért nem elég hatékony az elektrolízises vízbontás a hidrogén üzemanyag előállítása során A hidrogén alapú autózás jövőjének egyik kerékkötője az emberek által kialakított közlekedési rendszer, ami főként a fosszilis üzemanyagokra épül. A másik a nanorészecskék slendrián munkavégzése, amit most egészen közelről figyeltek meg.
Valóságos népvándorlás lesz a Tejútrendszerben a következő másfélmillió évben Az Európai Űrügynökség a Naphoz legközelebbi negyvenezer csillag jövőbeli mozgását gyúrta össze egy time-lapse videóban, az eredmény pedig lenyűgöző lett.


Tényleg rémes hatása van az azték halálsípnak az emberi agyra
Tényleg rémes hatása van az azték halálsípnak az emberi agyra
Az agyi szkennelés szerint kifejezetten kísérteties hatással van a síp az emberi agyra, ami a leginkább az uncanny valley jelenségre hasonlít.
422 millió éve kifejlődött sejtből készítettek egy állatot
422 millió éve kifejlődött sejtből készítettek egy állatot
Olyan sejtből nyerték ki a gént, amely ősibb, mint maga az állati élet a Földön.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.