A visszafelé gyaloglással tehetünk egy lépést egészségünk megőrzése felé

2023 / 11 / 04 / Bodnár Barna
A visszafelé gyaloglással tehetünk egy lépést egészségünk megőrzése felé
Furcsának tűnhet, mára azonban számos tanulmány taglalja a „retro séta”, azaz a visszafelé gyaloglás egészségügyi előnyeit. Egy 2021-es felmérés szerint például azoknak az embereknek, akik négy héten keresztül, heti háromszor 30 percig hátrafelé sétáltak a futópadon, javult az egyensúlyérzékük, a járástempójuk, illetve a szív- és tüdőállapotuk.

Vajon mégis miért jó az, ha a szokásos irány helyett hátrafelé sétálunk? A szakemberek szerint éppen azért, mert ez a mozgás szokatlan a testünknek. Míg normál séta során főként a combhajlító izmainkat használjuk, hátrafelé mozgásnál főként a négyfejű combizmok dolgoznak, illetve folyamatosan térdnyújtást is végzünk. A különböző izmok mozgatásával nem csak erősítjük azokat, hanem ellensúlyozzuk az életünk során leginkább használt mozgások hátrányait. Testünk ugyanis alkalmazkodik azokhoz a pozíciókhoz, mozdulatokhoz és testtartásokhoz, amelyeket a leggyakrabban csinálunk, ez pedig merev izmokhoz és ízületekhez vezethet, ami a későbbiekben kopást, elhasználódást eredményez. Valójában minél több változatos mozgást illesztünk mindennapi életünkbe, vagy az edzésünkbe, annál jobbat teszünk ezzel testünknek.

A visszafelé sétálás egyáltalán nem új ötlet, Kínában az emberek évszázadok óta művelik ezt a furcsa mozgást a fizikai és mentális egészségük érdekében, ez az ősi távol-keleti harcművészet, a tai chi egyik bevett gyakorlata. Egyes kínaiak úgy vélik, hogy ha az ember visszafelé sétál, az jót tesz a lelkének azáltal, hogy kijavítja a "múltjának hibáit és bűneit". Ennél persze földhözragadtabb magyarázat is létezik a retro séta előnyeire, kíméli és erősíti például a térdízületeket és a négyfejű combizmokat, növeli az egyensúlyérzéket, a mozgástartományt, a rugalmasságot, emellett

megdolgoztatja az agyunkat is, ezzel fejlesztve olyan kognitív képességeinket, mint a figyelem, koncentráció, térlátás.

Mivel a visszafelé járás más izmokat használ, mint az egyenes irányú séta, rövidebb és gyakoribb lépéseket kell tennünk, mikor hátrafelé sétálunk. Ennek előnye, hogy nemcsak az ízületeinket terheljük kevésbé, hanem javítjuk az alsó lábszár izmaink izomállóképességét is, illetve olyan izmokat is használunk, amelyek az ágyéki gerincet támasztják, ezzel csökkenthetjük a krónikus hát- és  derékfájást.

A szokatlan mozgás elsőre nem bizonyulhat annyira könnyűnek, mint gondolnánk, ezért érdemes óvatosan kezdeni. Ha a futópadon, különösen a motoros futópadon való retro séta mellett döntünk, először használjuk a gépen található kapaszkodókat, és állítsunk be kis sebességet. Ahogy hozzászokunk a mozgáshoz, növelhetjük a futópad sebességét, meredekségét, és elengedhetjük a kapaszkodókat is. A szabadban való visszafelé sétához válasszunk ki egy veszélytelen helyet, például egy füves területet egy parkban, majd kezdjük meg a mozgást fejünket és mellkasunkat egyenesen tartva, miközben talpunkat a nagylábujjunktól a sarkunkig gördítjük.

Míg a visszafelé sétálás számos előnnyel jár, természetesen előfordulhat, hogy nem mindenki számára megfelelő mozgási forma, így mindenképpen érdemes orvosi tanácsot is kérni, mielőtt valaki belekezd, főleg idősek, vagy krónikus betegségben szenvedők esetén.

(Borítókép: Getty Images/mantinov)


memoQ Lányok napja: a pályaválasztásról – nem csak lányoknak
Véget ért a memoQ Lányok napja, ami 2019 óta segíti a pályaválasztás előtt álló lányokat, hogy igazán kiteljesedjenek karrierjükben.
Itt tart ma a szexipar, nézz körül a Vágyaim.hu-nál, milyenek 2024-ben az okos-szexeszközök!
memoQ Lányok napja: a pályaválasztásról – nem csak lányoknak
memoQ Lányok napja: a pályaválasztásról – nem csak lányoknak
Véget ért a memoQ  Lányok napja, ami 2019 óta segíti a pályaválasztás előtt álló lányokat, hogy igazán kiteljesedjenek karrierjükben. Szenzitíven és nyitottan álltak a fiatalokhoz, kérdezték őket a digitális trendekről is: a TikTok az új YouTube, a Facebook régóta a boomereké, chatelni pedig már csak Instagramon szokás – beszámoló
Mire képes ma valójában a genetika, és mi az, ami csak porhintés?
Mire képes ma valójában a genetika, és mi az, ami csak porhintés?
A radiocafé Kávézó a világ végén című műsorának vendége Dr. Varga Máté egyetemi docens, az ELTE TTK Biológiai intézetének, Genetikai tanszékének az oktatója volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.