Akár még fizetne is a bringázásért a légtisztító biciklikereket fejlesztő startup

2022 / 05 / 30 / Palotai Nándor
Akár még fizetne is a bringázásért a légtisztító biciklikereket fejlesztő startup
A feltaláló a légtisztító bringakerék köré egy egész közösségi hálózatot szeretne felépíteni, melyen keresztül akár pénzjutalmat is kaphatnának a legszorgalmasabb tekerők.

Ötletes találmánnyal állt elő az ipari formatervező Kristen Tapping: a hölgy egy olyan biciklikereket tervezett, mely forgás közben aktívan szűri a környező levegőt – számolt be róla a Yanko Design. A Rolloe – mely a Roll Of Emissions rövidítése – névre keresztelt kerekek mellé ráadásul egy sor digitális közösségi szolgáltatás bevezetését is tervezi, mely a szervizeléssel kapcsolatos információkat, de akár jutalmakat is jelent a legszorgosabb biciklizőknek. A kerékpározás ezáltal nemcsak a kerekező számára jelent egészségesebb életet, de minimális mértékben a levegő tisztításához is hozzájárul. Ha azonban valaki azt hitte eddig, hogy a biciklizés már alapjában véve is karbon-semleges, azt sajnos most ki kell ábrándítsuk: az Európai Kerékpáros Szövetség adatai szerint ugyanis

egy átlagos kerékpár és kerékpáros együtt kilométerenként 21g szén-dioxidot bocsát ki,

ebből 5g a bicikli legyártásából és a későbbiekben felhasznált alkatrészekből, a maradék 16g pedig a biciklista által elégetett kalóriákból jön létre. Ez azonban még mindig semmi a benzines járművekhez képest, melyek kilométerenként átlagosan 271g szén-dioxidot bocsájtanak ki. A BBC egy vonatkozó cikke alapján azonban nem mindegy, hogy mekkora és milyen járműről beszélünk: egy buszon ülve 82g, egy átlagos motorkerékpárral 115g, egy átlagos autóval 180g, egy taxival 210g szén-dioxidot állítunk elő kilométerenként. Érdekes módon azonban sokkal nagyobb eltérést mutat az, hogy hol gyártották és hol használják ezeket az eszközöket: egy átlagos európai autó nagyjából 180g szén-dioxidot, addig az Egyesült Államokban a személyautók ennél sokkal többet, átlagban 650g szén-dioxidot termelnek megtett kilométerenként. Visszatérve a Rolloe biciklikerekekre, az eszközzel felszerelt biciklik kilométerenként több mint fél köbméter, egészen pontosan 0,665m3 levegőt szűrnek meg – és persze minél gyorsabban tekeri valaki a biciklit, annál rövidebb idő alatt.

A kerekek úgy vannak kialakítva, hogy a szmogos levegőt forgás közben közében szívja be, majd a megszűrtet a kerék szélei fele fújja ki. A Prototípus egy 700 grammos középső vázból, 100 grammnyi légszűrő filterből, illetve egy 300 gramm súlyú burkolatból áll. A kerék belsejében elhelyezett szűrő három réteget tartalmaz: az első réteg egy természetes eredetű, kimosható és biológiailag lebomló, úgynevezett luffa szivacsból áll, mely a nagyobb porszemcséket fogja fel, a második réteg egy kimosható HEPA-filter, mely a PM2.5 méretű részecskéket és polleneket szűri ki a levegőből, ezt pedig végül egy aktívszenet tartalmazó réteg követi. A tervezője szerint a hatékony működés érdekében a filtereket 250 kilométerenként lenne érdemes cserélni. Erre a kerékbe épített szenzorok maguktól figyelmeztetnek. A tervezője reményei szerint a szűrők által kivont szenet a későbbiekben újra fel lehet használni az iparban, például a graféngyártásban.

Tapping néhány becslést is készített a Rolloe kerekek elterjedésének lehetséges előnyeiről: szerinte, ha a kerekeket a Londonban működő, a MOL Bubihoz hasonló Santander biciklimegosztó adoptálná, akkor a 2018-as adatok alapján a felszerelt Rolloe kerekek nagyjából 79865 köbméter levegőt szűrnének meg naponta. Ha azonban a Londoni biciklisek 10%-a elkezdené használni a kereket, akkor ez már 266865 köbméterre emelkedne.

A kerekek elterjedésének elősegítésére a tervező egy egész közösségi hálózatot tervezne felépíteni: a kerek javítását, illetve a szűrőcserét helyi biciklijavítókhoz szervezné ki, akiket a Rolloe applikációján keresztül lehetne elérni, mely egyúttal a szűrőcserére is figyelmeztetne, továbbá a megtett kilométereket is mérné, melyek után a startup jutalmakat adna, a tervek szerint eleinte ingyenes kerekek, illetve más cégekkel együttműködve levásárolható, vagy lefogyasztható kuponok formájában, később pedig akár fizetni is hajlandóak lennének egy-egy megtett kilométerért.

(Fotó: Rolloe)

Évente egy olimpia árába kerül Magyarországnak a légszennyezettség Ez még világviszonylatban is nagyon sok.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Így nézhetünk utána, milyen hatással lesz a mindennapjainkra a klímaváltozás
Így nézhetünk utána, milyen hatással lesz a mindennapjainkra a klímaváltozás
Az MIT kutatóinak interaktív grafikonjai megmutatják, hány napot tudunk évente a szabadban tölteni számunkra kényelmes hőmérsékleti körülmények között most és néhány év/évtized múlva a világ különböző országaiban.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.