Akár még fizetne is a bringázásért a légtisztító biciklikereket fejlesztő startup

2022 / 05 / 30 / Palotai Nándor
Akár még fizetne is a bringázásért a légtisztító biciklikereket fejlesztő startup
A feltaláló a légtisztító bringakerék köré egy egész közösségi hálózatot szeretne felépíteni, melyen keresztül akár pénzjutalmat is kaphatnának a legszorgalmasabb tekerők.

Ötletes találmánnyal állt elő az ipari formatervező Kristen Tapping: a hölgy egy olyan biciklikereket tervezett, mely forgás közben aktívan szűri a környező levegőt – számolt be róla a Yanko Design. A Rolloe – mely a Roll Of Emissions rövidítése – névre keresztelt kerekek mellé ráadásul egy sor digitális közösségi szolgáltatás bevezetését is tervezi, mely a szervizeléssel kapcsolatos információkat, de akár jutalmakat is jelent a legszorgosabb biciklizőknek. A kerékpározás ezáltal nemcsak a kerekező számára jelent egészségesebb életet, de minimális mértékben a levegő tisztításához is hozzájárul. Ha azonban valaki azt hitte eddig, hogy a biciklizés már alapjában véve is karbon-semleges, azt sajnos most ki kell ábrándítsuk: az Európai Kerékpáros Szövetség adatai szerint ugyanis

egy átlagos kerékpár és kerékpáros együtt kilométerenként 21g szén-dioxidot bocsát ki,

ebből 5g a bicikli legyártásából és a későbbiekben felhasznált alkatrészekből, a maradék 16g pedig a biciklista által elégetett kalóriákból jön létre. Ez azonban még mindig semmi a benzines járművekhez képest, melyek kilométerenként átlagosan 271g szén-dioxidot bocsájtanak ki. A BBC egy vonatkozó cikke alapján azonban nem mindegy, hogy mekkora és milyen járműről beszélünk: egy buszon ülve 82g, egy átlagos motorkerékpárral 115g, egy átlagos autóval 180g, egy taxival 210g szén-dioxidot állítunk elő kilométerenként. Érdekes módon azonban sokkal nagyobb eltérést mutat az, hogy hol gyártották és hol használják ezeket az eszközöket: egy átlagos európai autó nagyjából 180g szén-dioxidot, addig az Egyesült Államokban a személyautók ennél sokkal többet, átlagban 650g szén-dioxidot termelnek megtett kilométerenként. Visszatérve a Rolloe biciklikerekekre, az eszközzel felszerelt biciklik kilométerenként több mint fél köbméter, egészen pontosan 0,665m3 levegőt szűrnek meg – és persze minél gyorsabban tekeri valaki a biciklit, annál rövidebb idő alatt.

A kerekek úgy vannak kialakítva, hogy a szmogos levegőt forgás közben közében szívja be, majd a megszűrtet a kerék szélei fele fújja ki. A Prototípus egy 700 grammos középső vázból, 100 grammnyi légszűrő filterből, illetve egy 300 gramm súlyú burkolatból áll. A kerék belsejében elhelyezett szűrő három réteget tartalmaz: az első réteg egy természetes eredetű, kimosható és biológiailag lebomló, úgynevezett luffa szivacsból áll, mely a nagyobb porszemcséket fogja fel, a második réteg egy kimosható HEPA-filter, mely a PM2.5 méretű részecskéket és polleneket szűri ki a levegőből, ezt pedig végül egy aktívszenet tartalmazó réteg követi. A tervezője szerint a hatékony működés érdekében a filtereket 250 kilométerenként lenne érdemes cserélni. Erre a kerékbe épített szenzorok maguktól figyelmeztetnek. A tervezője reményei szerint a szűrők által kivont szenet a későbbiekben újra fel lehet használni az iparban, például a graféngyártásban.

Tapping néhány becslést is készített a Rolloe kerekek elterjedésének lehetséges előnyeiről: szerinte, ha a kerekeket a Londonban működő, a MOL Bubihoz hasonló Santander biciklimegosztó adoptálná, akkor a 2018-as adatok alapján a felszerelt Rolloe kerekek nagyjából 79865 köbméter levegőt szűrnének meg naponta. Ha azonban a Londoni biciklisek 10%-a elkezdené használni a kereket, akkor ez már 266865 köbméterre emelkedne.

A kerekek elterjedésének elősegítésére a tervező egy egész közösségi hálózatot tervezne felépíteni: a kerek javítását, illetve a szűrőcserét helyi biciklijavítókhoz szervezné ki, akiket a Rolloe applikációján keresztül lehetne elérni, mely egyúttal a szűrőcserére is figyelmeztetne, továbbá a megtett kilométereket is mérné, melyek után a startup jutalmakat adna, a tervek szerint eleinte ingyenes kerekek, illetve más cégekkel együttműködve levásárolható, vagy lefogyasztható kuponok formájában, később pedig akár fizetni is hajlandóak lennének egy-egy megtett kilométerért.

(Fotó: Rolloe)

Évente egy olimpia árába kerül Magyarországnak a légszennyezettség Ez még világviszonylatban is nagyon sok.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Az afrikai robbanó tó, ami pillanatok alatt végzett ezerhétszáz emberrel
Az afrikai robbanó tó, ami pillanatok alatt végzett ezerhétszáz emberrel
Afrikában három olyan tó is található, ami időzített bombához hasonló fenyegetést jelent: a bennük felgyülemlő szén-dioxid rossz esetben kirobbanhat és az elterjedő fojtogató felhő a közelben lévőket rendkívül gyorsan megölheti. A legtöbb áldozatot szedő esemény 1986-ban történt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.