Ötletes találmánnyal állt elő az ipari formatervező Kristen Tapping: a hölgy egy olyan biciklikereket tervezett, mely forgás közben aktívan szűri a környező levegőt – számolt be róla a Yanko Design. A Rolloe – mely a Roll Of Emissions rövidítése – névre keresztelt kerekek mellé ráadásul egy sor digitális közösségi szolgáltatás bevezetését is tervezi, mely a szervizeléssel kapcsolatos információkat, de akár jutalmakat is jelent a legszorgosabb biciklizőknek. A kerékpározás ezáltal nemcsak a kerekező számára jelent egészségesebb életet, de minimális mértékben a levegő tisztításához is hozzájárul. Ha azonban valaki azt hitte eddig, hogy a biciklizés már alapjában véve is karbon-semleges, azt sajnos most ki kell ábrándítsuk: az Európai Kerékpáros Szövetség adatai szerint ugyanis
egy átlagos kerékpár és kerékpáros együtt kilométerenként 21g szén-dioxidot bocsát ki,
ebből 5g a bicikli legyártásából és a későbbiekben felhasznált alkatrészekből, a maradék 16g pedig a biciklista által elégetett kalóriákból jön létre. Ez azonban még mindig semmi a benzines járművekhez képest, melyek kilométerenként átlagosan 271g szén-dioxidot bocsájtanak ki. A BBC egy vonatkozó cikke alapján azonban nem mindegy, hogy mekkora és milyen járműről beszélünk: egy buszon ülve 82g, egy átlagos motorkerékpárral 115g, egy átlagos autóval 180g, egy taxival 210g szén-dioxidot állítunk elő kilométerenként. Érdekes módon azonban sokkal nagyobb eltérést mutat az, hogy hol gyártották és hol használják ezeket az eszközöket: egy átlagos európai autó nagyjából 180g szén-dioxidot, addig az Egyesült Államokban a személyautók ennél sokkal többet, átlagban 650g szén-dioxidot termelnek megtett kilométerenként. Visszatérve a Rolloe biciklikerekekre, az eszközzel felszerelt biciklik kilométerenként több mint fél köbméter, egészen pontosan 0,665m3 levegőt szűrnek meg – és persze minél gyorsabban tekeri valaki a biciklit, annál rövidebb idő alatt.
A kerekek úgy vannak kialakítva, hogy a szmogos levegőt forgás közben közében szívja be, majd a megszűrtet a kerék szélei fele fújja ki. A Prototípus egy 700 grammos középső vázból, 100 grammnyi légszűrő filterből, illetve egy 300 gramm súlyú burkolatból áll. A kerék belsejében elhelyezett szűrő három réteget tartalmaz: az első réteg egy természetes eredetű, kimosható és biológiailag lebomló, úgynevezett luffa szivacsból áll, mely a nagyobb porszemcséket fogja fel, a második réteg egy kimosható HEPA-filter, mely a PM2.5 méretű részecskéket és polleneket szűri ki a levegőből, ezt pedig végül egy aktívszenet tartalmazó réteg követi. A tervezője szerint a hatékony működés érdekében a filtereket 250 kilométerenként lenne érdemes cserélni. Erre a kerékbe épített szenzorok maguktól figyelmeztetnek. A tervezője reményei szerint a szűrők által kivont szenet a későbbiekben újra fel lehet használni az iparban, például a graféngyártásban.
Tapping néhány becslést is készített a Rolloe kerekek elterjedésének lehetséges előnyeiről: szerinte, ha a kerekeket a Londonban működő, a MOL Bubihoz hasonló Santander biciklimegosztó adoptálná, akkor a 2018-as adatok alapján a felszerelt Rolloe kerekek nagyjából 79865 köbméter levegőt szűrnének meg naponta. Ha azonban a Londoni biciklisek 10%-a elkezdené használni a kereket, akkor ez már 266865 köbméterre emelkedne.
A kerekek elterjedésének elősegítésére a tervező egy egész közösségi hálózatot tervezne felépíteni: a kerek javítását, illetve a szűrőcserét helyi biciklijavítókhoz szervezné ki, akiket a Rolloe applikációján keresztül lehetne elérni, mely egyúttal a szűrőcserére is figyelmeztetne, továbbá a megtett kilométereket is mérné, melyek után a startup jutalmakat adna, a tervek szerint eleinte ingyenes kerekek, illetve más cégekkel együttműködve levásárolható, vagy lefogyasztható kuponok formájában, később pedig akár fizetni is hajlandóak lennének egy-egy megtett kilométerért.
(Fotó: Rolloe)