Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag

2024 / 09 / 06 / Felkai Ádám
Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Az új anyaggal olyan repülőket lehetne gyártani, amelyek szárnya mindig képes az aerodinamikai szempontból legelőnyösebb formát felvenni.

Egy új, nikkel- és titánötvözet utat nyithat az alakváltó repülőgépek előtt. Sajnos az utóbbiak alatt nem a Transformersekre kell gondolni, hanem olyan technológiára, amely lehetővé teszi, hogy a gépek szárnyai repülés közben meghosszabbodjanak vagy összehúzódjanak, javítva ezzel az aerodinamikát. Az anyagot, ami az acél szilárdságát lenyűgöző rugalmassággal egyesíti, Xiaobing Ren és csapata fejlesztette ki a Japán Nemzeti Anyagtudományi Intézetben – írja a New Scientist.

A nikkel-titán ötvözetek régóta ismertek egyedi tulajdonságaikról, például az alakmemóriáról. Ezek az anyagok képesek visszatérni eredeti formájukba, miután hő hatására deformálódtak. Azonban a korábbi ötvözetek csak bizonyos hőmérsékleti tartományokban működtek megfelelően, ami korlátozta a gyakorlati alkalmazhatóságukat, például éppen tehát a repülésben.

Ren csapata ezért egy új módszert fejlesztett ki, hogy leküzdje a fent említett korlátot. Először az ötvözetet 50 százalékkal megnyújtották, majd rövid ideig 300°C-ra melegítették, ezután további 12 százalékos nyújtást alkalmaztak. Az eredmény egy olyan anyag lett, amely a légköri nyomásnál akár 18 000-szer nagyobb nyomást is elvisel, és szilárdságában megegyezik az acéllal, miközben rugalmassága hússzorosa annak. Ez az ötvözet széles hőmérsékleti tartományban is megőrizte a lenyűgöző tulajdonságait: -80°C és 80°C között is kiválóan működik.

Ren szerint az anyag azért rendelkezik különleges tulajdonságokkal, mert nemcsak fémként viselkedik, hanem egyfajta üvegként is. Míg a hagyományos üvegek könnyen törnek, ez az anyag tartalmaz “deformációs magokat”. Ezek olyan területek, ahol a molekulák úgy vannak elrendezve, hogy az anyag feszítés hatására inkább alakot változtat, mint hogy eltörjön.

Petr Šittner, a Cseh Tudományos Akadémia kutatója szerint ennek az ötvözetnek az előállítása kompatibilis a meglévő ipari technológiákkal, így nagy méretekben is gyártható.

Bár az új ötvözet hatalmas lehetőségeket kínál, Ren hangsúlyozza, hogy még egyéb jelentős mérnöki kihívások állnak előttünk, mielőtt az olyan technológiák, mint az alakváltó repülőgépek, valósággá válnának.

(Kép: koncepciós rajz változtatható szárnyalakú repülőről, forrás: NASA)


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.