Alig várjuk, hogy élőben láthassuk a most először gyártásba kerülő 3D-s autós műszeregységet
2020 / 09 / 08 / Rácz Tamás
Alig várjuk, hogy élőben láthassuk a most először gyártásba kerülő 3D-s autós műszeregységet
A speciális szemüveget nem igénylő 3D-s kijelző gyártása a Hyundai Genesis GV80-ban jelenik meg először.

A német Continental autóipari vállalat "autosztereoszkopikus" kijelzője elsőként a Hyundai prémiummárkájának egyik modelljében, a Genesis GV80 szabadidőautóban jelenik meg. A kijelző háromdimenziós skálákat, mutatókat és figyelmeztető jelzéseket jelenít meg a vezető látóterében. Nincs szükség speciális szemüvegre ahhoz, hogy látni lehessen ezeket a háromdimenziós figyelmeztető jeleket. Ehelyett a Continental parallaxis gátakat alkalmaz, vagyis olyan döntött rácsokat, amelyek felosztják a képet a néző számára, és olyan hatást keltenek, mintha valódi tárgyak jelennének meg előtte. A jobb és a bal szem külön-külön kissé eltolt képet kap, így jön létre a háromdimenziós látvány.

A Continental beltéri kamerája folyamatosan figyeli a vezető tekintetét és a 3D-s nézetet a fej pontos pozíciójához igazítja. Annak elkerülése érdekében, hogy a 3D-s kijelző elvonja az autóvezető figyelmét, a kamera képes felismerni azokat a lehetséges pillanatokat, amikor a sofőr elfárad vagy másra koncentrál. A műszerek 3D-s megjelenítésével a Continental arra törekszik, hogy a gépkocsivezetőt ne terheljék túl a vezetést segítő fejlett rendszerek, a hagyományos kijelzők, a kommunikációs szolgáltatások és az infotainment alkalmazások által adott információk.


A Genesis GV80 műszerfala

Az új kijelzőnek a Genesisben van még egy kevésbé látványos, műszakilag viszont igen előremutató jellegzetessége. A display vezérlését ugyanis egy integrált rendszer, a Cross Domain Hub végzi. Ez tulajdonképpen egy nagyteljesítményű számítógép, melynek célja, hogy a sok egyedi vezérlőegység ne külön-külön mikroszámítógépeket használjon, hanem az összes adatmegjelenítőt és vezérlőfelületet egyetlen egységbe integrálják. A sofőr a tartalmat különböző kijelzőkre oszthatja szét, például kézmozdulatos vezérlést használva a navigációs térképeket áthúzhatja az elöl utazó utas kijelzőjéről a sajátjára, és pontosan oda teheti, ahol azt látni szeretné. Az automata vezetés módban a kijelzők egybeolvadnak a vezetőfülke teljes szélességében, és az összes olyan szolgáltatást és alkalmazást felkínálják, amely alaphelyzetben csak a sofőr melletti utas oldalán érhetők el.

Lightfield kijelző: 3D-s filmek az autóban mindenki számára

Annak érdekében, hogy az elöl és hátul utazók is élvezhessék a háromdimenziós élményt, a Continental már egy új 3D-s kijelző fejlesztésén dolgozik, amely a Szilícium-völgyből érkező, a Leia Inc. által létrehozott 3D Lightfield technológián alapul.

És így nézne ki az új display egy autóban:

Ennek a technológiának sem fejmozdulatokat észlelő kamerákra, sem 3D szemüvegekre nincs szüksége. A fent említett parallaxis gátak helyett ez a rendszer a Leia DLB™ (Diffractive Lightfield Backlighting) technológiáját alkalmazza. A diffrakciós ráccsal rendelkező optikai hullámvezető és a kijelző panel mögötti nanostruktúrák természetes 3D hatást érnek el a fény hajlításával. A Continental ezt a technológiát járműipari alkalmazásban a tervek szerint 2022-ben kezdi el gyártani.


Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Igényes és férfias történeteket keresel? A Roadstert neked írjuk!
Olvass bele az egyik legszínvonalasabb hazai magazinba, szeretni fogod! A Roadster egy fantasztikus utazás az élet legjobb területein...
Ezek is érdekelhetnek

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.