Az Amerikai Haditengerészet a cukiság manipulatív vonzerejét kutatja

2020 / 03 / 26 / Bobák Zsófia
Az Amerikai Haditengerészet a cukiság manipulatív vonzerejét kutatja
A haditengerészet keménykötésű katonáinak és az online posztokban megosztott aranyos kiscicás képeknek eddig nem sok köze volt egymáshoz, de a két világ most találkozik. A kutatóiroda szakértői a “cuki” emberi pszichére és médiatartalmak megosztására gyakorolt hatását próbálják jobban megérteni.

Kama muta

Valószínűleg nem sokan vannak tisztában vele, mit is jelent ez a két szó, hacsak nem tanulmányozták alaposabban az ősi szanszkrit nyelvet. Pedig a kifejezés, amely szanszkritül annyit tesz: szeretet által meghatottan, már beszivárgott a nyugati kultúrába is, Alan Fiske-nek a University of California, Los Angeles (UCLA) antropológus professzorának köszönhetően, aki munkatársaival együtt évekig tanulmányozta annak a szívmelengető érzésnek az emberi közösségekre gyakorolt hatását, amelyet nem igazán tudunk megnevezni, pedig mindannyian érezzük egy-egy aranyos kisállatot mutató kép láttán, vagy váratlan kedves gesztus hatására, esetleg tömegrendezvényeken a hozzánk hasonló gondolkodásúak társaságában. Fiske a kama muta elnevezést javasolta az érzelem leírására, melynek definiálásához hat fő jellemzőt jelölt meg:

  • A közösségi megosztás hirtelen felerősödése hívja elő (magyarán, a kedvesség)
  • Rövid ideig tart (egy-két percig)
  • Jóleső érzés
  • Mikor intenzíven érezzük, gyakran hasonló fizikai tüneteket okoz: a mellkas közepében érzékelhető melegség, elhomályosuló szemek, elszoruló torok, lúdbőr, mosoly, awww felkiáltás
  • Együttérzésre és megosztásra sarkall
  • A nyelvtől és kontextustól függően a fenti kifejezésekkel írjuk körül

A 19 nemzet 10.000 résztvevőjének bevonásával készült vizsgálatsorozat rámutatott a kama muta globális jelentőségére a közösségeken belül, nem csak az emberek közötti megértés, az elmagányosodás elleni harc, vagy a jótékonysági munka területén, hanem a médiatartalmak megosztásában is. “Mikor egy Pixar film, egy esküvői szertartás, költészet, vagy fénykép előhívja a kama mutát, ezek elterjednek az egész világon.

Azok a szónokok, marketingesek vagy politikai tanácsadók, akik a beszédeikkel hatásosan megidézik a kama mutát, sokkal sikeresebbek azoknál, akiknek ez nem megy[...] A kama muta mozgatja a világot.”

- mondta Fiske.

Kiscica-taktika

Az Egyesült Államok Haditengerészetének munkatársai, az Office of Naval Research Future Force elnevezésű alosztályának kutatói most közelebbről tanulmányozzák ennek a megindító érzésnek és az ezt képviselő aranyos tartalmakat ábrázoló képeknek a szociális médiákban játszott szerepét, valamint azt, hogy hogyan tudják ezt a “cuki faktort” felhasználni akár negatív célokra is a világ bűnszervezetei. Az ISIS (Iszlám Állam) terrorszervezet vezetői nem egy alkalommal jelentettek meg propaganda célból kiscicás fotókat a Dabiq, a szervezet hivatalos lapjának oldalain, mellyel a besorozás sikerességét kívánták növelni az imidzsük finomításával, valamint Abu Huraira próféta megidézésével, aki a történetek szerint nagyon szerette a macskákat.

Hogy elejét vegyék a hasonló, jó érzéseket negatív célra kihasználó marketing alkalmazásának, a Haditengerészet Kutatóirodájának szakértői először is a “cuki” pontosabb definiálására és közelebbi megértésére törekszenek. Ahhoz, hogy körül tudják határolni, mi a cuki, a kutatók régebbi tanulmányok meghatározásaihoz fordulnak.

Konrad Lorenz etológus például 1943-ban leírta, hogy a gyerekek külalakjához hasonló jellemzők: a nagy szemek, kicsi orr, kerek arc, játékos természet bizonyos gondoskodó érzéseket hívnak elő a felnőttekből.

A mai világ online terében felbukkanó, a felhasználót cica vagy anime figurává változtató filterek, esetleg maguk a mindent elárasztó kisállatos/animés tartalmak ennek a jelenségnek a huszonegyedik századi megjelenései. A kutatás során a képzett szakemberek és asszisztensek minden egyes, nekik kiosztott közösségimédia posztot kiértékeltek, majd elhelyezték egy speciális skálán, melynek a legalsó foka, a nulla, az adott húsz különböző típusú érzelem jelenlétének hiányát, a legfelső fok, a száz, az érzelmek extrém intenzitását jelölte. A kutatók ezután közösen megbeszélték és elemezték a kapott eredményeket, hogy konszenzusra jutva hozzák meg a végső döntést, ezzel is növelve az értékelés érvényesség. A vizsgált érzések között volt a harag, a félelem, az undor, a meglepetés, a boldogság, a hála, a nosztalgia, a büszkeség, a gyűlölet, a lenézés, a szeretet, a csodálat és a kama muta. A kutatás pilot fázisában Twitter üzeneteket vették górcső alá, és azt figyelték meg, hogy azok a tweetek, melyek szívmelengető érzést keltő képet tartalmaztak (cuki kép, vagy cuki viselkedés), nagyobb figyelmet kaptak, vagyis ennek az érzelemnek a kiváltása alapvető fontosságú volt egy üzenet megosztásának növelésében.

Valójában nem is csak maga az aranyos kép számított, hanem a kama muta jelenléte, enélkül még az aranyos kontentek sem váltottak ki olyan fokú megosztási kényszert az emberekből.

A közösségi médiában alkalmazott kommunikációs taktikák között a pozitív érzések kiváltására szolgáló tartalmak megjelenítése (manipuláció céljából) nem újkeletű módszer, azonban az ilyen típusú kampányoknak a terjedése, és az ezt lehetővé tévő felületek szaporodása még inkább megkönnyíti a félrevezetést. “A cuki üzenetek a közösségi médiában szolgálhatják egy csoport feltüzelését, valamint a figyelemelterelést is - az aranyos képek terjesztésével a média manipulátorai, legyenek valódi emberek vagy botok, meg tudják változtatni a beszélgetést valami pozitív és ártalmatlan irányába.” - írta Susannah Paletz és Ewa Galonka, a Future Force két munkatársa.

“Ezeknek a kifinomult és kevésbé kifinomult befolyásoló kampányoknak növekedésével még sürgetőbbé válik, hogy megértsük a rosszindulatú hatás természetét.”

A vizsgálatok folytatására további támogatást kapott a csapat, így a következő szakaszban több mint ezer Facebook posztot és háromszáz YouTube videót fognak elemezni, melyet a lengyel és litván szociopolitikai influenszerek osztottak meg az oldalaikon.

(Fotó: Wikimedia Commons, Pixabay)


Tényleg rémes hatása van az azték halálsípnak az emberi agyra
Tényleg rémes hatása van az azték halálsípnak az emberi agyra
Az agyi szkennelés szerint kifejezetten kísérteties hatással van a síp az emberi agyra, ami a leginkább az uncanny valley jelenségre hasonlít.
A súlyos covid-fertőzés hatására elkezdtek visszahúzódni a rákos daganatok
A súlyos covid-fertőzés hatására elkezdtek visszahúzódni a rákos daganatok
Meglepő, de a covid-fertőzés során kialakult immunválasz igen ígéretes lehet a rákkutatásban: a súlyos fertőzés hatására ugyanis elkezdtek visszahúzódni a legmakacsabb daganatok is.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.