1990. június 10-én a British Airways 5390-es járata az angliai Birminghamből indult Malagába, Spanyolországba. Mindössze azonban 13 perccel a felszállást követően katasztrófa történt: a BAC 1-11 típusú repülőgép szélvédője kitört, ami robbanásszerű dekompressziót eredményezett a pilótafülkében. Ennek következtében Tim Lancaster kapitányt a hirtelen nyomáskülönbség félig kiszippantotta a pilótafülke ablakán, miközben a felsőteste 5300 méteres magasságban a gépen kívül került. A kapitány lába ráadásul beakadt a gép vezérlőelemeibe, ami miatt hirtelen elveszett az irányítás a gép felett, ami orral lefelé zuhanni kezdett.
Szerencse a szerencsétlenségben, hogy Nigel Ogden légiutas-kísérő gyorsan kapcsolt: megragadta Lancaster lábát, és szorosan tartotta. Mint visszaemlékezett az eseményekre:
“Átugrottam a vezérlőoszlopon, és a derekánál fogva tartottam, hogy ne repüljön ki teljesen a gépből.”
Az ő gyors reakciója mentette meg a férfi életét – amit akkor még egyébként nem tudtak. Hamarosan a személyzet többi tagja is Ogden segítségére sietett, és 20 percen keresztül együtt tartották Lancastert, miközben a vészhelyzet fokozódott. A szélsőséges nyomás és a fagyos szél ellenére Ogden és a csapat kitartott, bár Ogden fagyási sérüléseket szenvedett és a válla is kificamodott. Közben a másodpilóta, Alistair Atcheson, gyorsan átvette az irányítást. Visszakapcsolta a robotpilótát, és biztonságosabb, alacsonyabb magasságra vitte a gépet, ahol magasabb volt az oxigénszint is.
Annak ellenére, hogy Atcheson több mint 640 km/órás sebességgel repült a forgalmas légtérben, szerencsére sikerült biztonságosan letennie a gépet az angliai Southampton repülőterén.
A személyzet eleinte azt hitte, hogy Lancaster nem élte túl ezeket a szélsőséges körülményeket, de a kapitány csodával határos módon életben maradt. Külön csoda, hogy komolyabb baja sem lett: beszerzett ugyan pár fagyási sérülést, valamint eltört a könyöke, az egyik hüvelykujja és a csuklója is – de hát ahhoz képest, amit átélt, ez tényleg semmiség. Ami pedig a baleset okát illeti: a későbbi vizsgálat során kiderült, hogy a szélvédő cseréjekor nem megfelelő csavarokat használtak mindössze 27 órával a felszállás előtt.
Hősies helytállásukért a személyzet tagjai megkapták a Queen's Commendation for Valuable Service in the Air kitüntetést. Lancaster kapitánynak pedig nem szegte kedvét, hogy ilyesmit élt át: mindössze néhány hónap elteltével visszatért a repüléshez, és csak 2008-ban vonult nyugdíjba.
(Forrás: History Defined, BI, Wiki, kép: wiki)