A Roboat elnevezésű önvezető, elektromos hajó az Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS) és az amerikai MIT (Massachusettsi Műszaki Egyetem) közös projektje, és az első prototípus tesztjére 2016-ban került sor (2017-ben bocsájtották vízre Amszterdamban). Ekkor a jármű már képes volt bármely irányban mozogni, de egy előreprogramozott útvonalon közlekedett csak Amszterdam csatornahálózatában. Három évvel később már az egyes hajók önállóan össze tudtak állni, illetve képesek volt a szétválásra is, aminek különböző feladatok elvégzésében lesz jelentősége. Több Roboat ugyanis akár ideiglenes híddá, vagy mesterséges miniszigetté kapcsolódhat – ahogy azt az aktuális feladat kívánja. Ezt követően a Roboat II már új algoritmust is kapott, amely szimultán helymeghatározást és térképezést tett lehetővé.
A Roboat II azonban méretében még a végleges változat fele volt csak, és inkább tűnhetett egy mozgó platformnak, mint tényleges vízíjárműnek. Az Amszterdamban gyártott harmadik változat pedig már 4 méter hosszú és 4-6 utas szállítására is képes akár. 2021 áprilisában pedig egy újonnan emelt forgó daruval már ezt, a végleges méretű prototípust emelték be a Marineterrein körüli csatornába. A következő lépésben pedig a hajó a Holland főváros már részeibe is kimerészkedhet majd, ahol megtanul majd navigálni a város híres csatornarendszerében.
Amszterdam körútjait, sugárútjait, a csatornák (grachtok) alkotják, és ezek hossza 44 km – ezt a vízi „úthálózatot” pedig már régóta használják közlekedésre. A Roboat pedig a tervek szerint a gratchokon közelekedne teljesen önállóan, és olyan feladatokat végezhetne el, mint a személyszállítás, ételkihordás vagy a szemét összegyűjtése. És ahogy arról már volt szó, az egyes feladatok kedvéért akár több elektromos hajó is összeállhatna.
Stephan van Dijk, aki a fentebb említett két intézmény közül az Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions innovációs igazgatója, úgy nyilatkozott a The Guardian-nek, hogy ezek a vízi önvezető rendszerek nem csak a közlekedés biztonságát növelnék, de sokkal hatékonyabbá is tennék azt, mivel a nap minden órájában és a hét minden napján rendelkezésre állnának. A legutóbbi demonstráció alkalmával egyébként a Roboat egy 18. századi kereskedőhajó replikája mellett úszott el, mintegy reprezentálva a város vízi közlekedésének a múltját és a jövőjét. A következő lépés azonban, hogy a jármű megtanuljon navigálni Amszterdam csatornahálózatában, ahol nyüzsögnek a különböző hajók és csónakok. (A lenti videón az látható, ahogy a robothajó "látja" a várost.)
Ez a legújabb prototípus 6 km/h sebességgel is tud haladni, az akkumulátora pedig 12-24 órát bír a kiszereléstől, valamint a rakomány súlyától függően. A hajót a távolból irányítja egy számítógép, amely a jármű kameráiból és érzékelőiből beérkező adatokat dolgozza fel. Ez utóbbi szenzorok a környező vizet mérik fel álló és mozgásban lévő tárgyak után kutatva. A fejlesztők szerint az önvezető technológia tökéletesítésére még 2-4 évre van szükségük, mert azt szeretnénk ha szoftver bármilyen helyzettel képes lenne megbirkózni, ami a csatornán előfordulhat.
Mielőtt viszont a hajók használatba kerülhetnének, még ezek működésének jogi hátterét is meg kell teremteni, a fejlesztők viszont épp ezért együttműködnek a minisztériumokkal és a törvényhozási szervekkel. Másik probléma lehet az adatvédelem, de elvileg a hajó kameráit és szkennereit úgy fejlesztették, hogy a beérkező adatok alapján egyetlen járókelő se lehessen beazonosítható.