Amszterdamban már önvezető robothajókat tesztelnek

2021 / 06 / 04 / Felkai Ádám
Amszterdamban már önvezető robothajókat tesztelnek
A hajók többféle szállítási feladatot is betölthetnének, és moduláris felépítésüknek köszönhetően különböző feladatok elvégzésére akár össze is állhatnak.

A Roboat elnevezésű önvezető, elektromos hajó az Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS) és az amerikai MIT (Massachusettsi Műszaki Egyetem) közös projektje, és az első prototípus tesztjére 2016-ban került sor (2017-ben bocsájtották vízre Amszterdamban). Ekkor a jármű már képes volt bármely irányban mozogni, de egy előreprogramozott útvonalon közlekedett csak Amszterdam csatornahálózatában. Három évvel később már az egyes hajók önállóan össze tudtak állni, illetve képesek volt a szétválásra is, aminek különböző feladatok elvégzésében lesz jelentősége. Több Roboat ugyanis akár ideiglenes híddá, vagy mesterséges miniszigetté kapcsolódhat – ahogy azt az aktuális feladat kívánja. Ezt követően a Roboat II már új algoritmust is kapott, amely szimultán helymeghatározást és térképezést tett lehetővé.

A Roboat II azonban méretében még a végleges változat fele volt csak, és inkább tűnhetett egy mozgó platformnak, mint tényleges vízíjárműnek. Az Amszterdamban gyártott harmadik változat pedig már 4 méter hosszú és 4-6 utas szállítására is képes akár. 2021 áprilisában pedig egy újonnan emelt forgó daruval már ezt, a végleges méretű prototípust emelték be a Marineterrein körüli csatornába. A következő lépésben pedig a hajó a Holland főváros már részeibe is kimerészkedhet majd, ahol megtanul majd navigálni a város híres csatornarendszerében.

Amszterdam körútjait, sugárútjait, a csatornák (grachtok) alkotják, és ezek hossza 44 km – ezt a vízi „úthálózatot” pedig már régóta használják közlekedésre. A Roboat pedig a tervek szerint a gratchokon közelekedne teljesen önállóan, és olyan feladatokat végezhetne el, mint a személyszállítás, ételkihordás vagy a szemét összegyűjtése. És ahogy arról már volt szó, az egyes feladatok kedvéért akár több elektromos hajó is összeállhatna.

Stephan van Dijk, aki a fentebb említett két intézmény közül az Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions innovációs igazgatója, úgy nyilatkozott a The Guardian-nek, hogy ezek a vízi önvezető rendszerek nem csak a közlekedés biztonságát növelnék, de sokkal hatékonyabbá is tennék azt, mivel a nap minden órájában és a hét minden napján rendelkezésre állnának. A legutóbbi demonstráció alkalmával egyébként a Roboat egy 18. századi kereskedőhajó replikája mellett úszott el, mintegy reprezentálva a város vízi közlekedésének a múltját és a jövőjét. A következő lépés azonban, hogy a jármű megtanuljon navigálni Amszterdam csatornahálózatában, ahol nyüzsögnek a különböző hajók és csónakok. (A lenti videón az látható, ahogy a robothajó "látja" a várost.)

Ez a legújabb prototípus 6 km/h sebességgel is tud haladni, az akkumulátora pedig 12-24 órát bír a kiszereléstől, valamint a rakomány súlyától függően. A hajót a távolból irányítja egy számítógép, amely a jármű kameráiból és érzékelőiből beérkező adatokat dolgozza fel. Ez utóbbi szenzorok a környező vizet mérik fel álló és mozgásban lévő tárgyak után kutatva. A fejlesztők szerint az önvezető technológia tökéletesítésére még 2-4 évre van szükségük, mert azt szeretnénk ha szoftver bármilyen helyzettel képes lenne megbirkózni, ami a csatornán előfordulhat.

Mielőtt viszont a hajók használatba kerülhetnének, még ezek működésének jogi hátterét is meg kell teremteni, a fejlesztők viszont épp ezért együttműködnek a minisztériumokkal és a törvényhozási szervekkel. Másik probléma lehet az adatvédelem, de elvileg a hajó kameráit és szkennereit úgy fejlesztették, hogy a beérkező adatok alapján egyetlen járókelő se lehessen beazonosítható.

További cikkek a témában:

Önvezető, futurisztikus kompok szállíthatják az utasokat a jövőben A németországi Kiel öblét átszelő Vaiaro nevű elektromos komp nulla-huszonnégyben működne, természetesen károsanyag-kibocsátástól mentesen.

Végre tényleg elindul a robotos pizzakiszállítás élesben Évek óta jönnek a hírek jópofa robotokról, amelyek házhoz viszik a pizzát, de ezek mindig megrekednek prototípus-szinten. A Domino's viszont most tényleg elindítja a szolgáltatást.

A Tesla is elismeri, hogy a "teljes önvezetés" nevű funkció valójában csak kettes szintű önvezetést takar A "Teljes Önvezetés" nem annyira teljes, mint ahogy a neve sugallja.


Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Gamernek keresel karácsonyi ajándékot? Mondjuk a tuti tippeket!
Ha nem szoktál játszani, akkor gamer barátodnak vagy családtagodnak karácsonyi ajándékot választani extra kihívást jelent, ezért az Acer segítségével mondunk öt tippet, amivel sikert arathatsz.
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A két új, kifejezetten európai piacra szánt elektromos autó két éven belül kereskedelmi forgalomba kerül a gyártó ígérete szerint.
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.