Anyja róka, apja pedig egy kutya volt – íme Dogxim, a világ első róka-kutya hibridje

2023 / 10 / 05 / Bodnár Barna
2021-ben egy furcsa, kutyaszerű élőlényt vittek be egy dél-brazíliai állatklinikára, miután elütötte egy autó. Bár az állat szokott módon ugatott, viselkedése a kutyákéhoz képest meglehetősen furcsa volt, például táp helyett csak patkányokat evett, és a fákra, bokrokra is felmászott. A gondozók gyanakodni kezdtek, hogy mégsem egy hétköznapi kutyával van dolguk.

Az állatklinikán dolgozók először azt gondolták, az állat egy normál kutya és valamilyen vadon élő kutyafajta keveréke, ezért kapcsolatba léptek a Rio Grande do Sul-i Szövetségi Egyetem genetikus kutatóival, derül ki a National Geographic cikkéből. A vizsgálat váratlan eredményt hozott, a tudósok által múlt hónapban közzétett tanulmány szerint ugyanis a négylábú hivatalosan is a világ elsőként felfedezett róka-kutya keveréke.

A hibrid állat léte azért meglepő, mert bár a fajok közötti hibridizáció jól ismert a közelebbi rokonságban lévő fajok, például a kutyák és a farkasok között, a házikutyát (canis lupus familiaris) és az igazi pamparókát (Lycalopex gymnocercus) az evolúció 6,7 millió évvel választja el egymástól.

Loren Rieseberg, a Brit Columbia Egyetem genetikusa szerint ez a keveredés növényeknél, például a fáknál előfordulhat, gerinceseknél viszont rendkívül váratlan, ahhoz hasonlítható, mintha egy ember és egy csimpánz életképes utódot nemzene.

A nőstény állatot "Dogximnak" nevezték el, amely az angol „dog” (kutya) és a "graxaim do campo", az igazi pamparóka portugál nevének keresztezéséből származik. A tudósok azt gyanítják, nem ez az utolsó alkalom, hogy egy ilyen hibridet fedeztek fel, az éghajlat és a környezet változása miatt a jövőben több kutya-róka hibrid is létrejöhet, a Brazília déli részén lévő füves síkságok területe ugyanis jelentősen csökken, nagy részüket szarvasmarha legelővé alakítják, vagy lakóházakkal építik be. Így a rókáknak és házikutyáknak is több lehetősége nyílik a párzásra.

2021-ben Dogximet elütötte egy autó, és állatorvoshoz vitték kezelésre, így derült ki az állat nem mindennapi eredete. (Fotó: FLÁVIA FERRARI)

Egy genetikai vizsgálat során a kromoszómák száma alapján a kutatók képesek meghatározni egy élőlény faját, Dogximnak pedig 76 darab volt ezekből. A házikutyáknak 78, az igazi pamparókáknak pedig 74 kromoszómájuk van, ez volt a keveredés első jele a tudósok számára. Bár van olyan kutyaféle a régióban, ami 76 kromoszómával rendelkezik - a sörényes farkas (Chrysocyon brachyurus) - de Dogxim megjelenése és viselkedése kizárta, hogy ehhez a fajhoz tartozzon.

Dogxim anyja egy igazi pamparóka (Lycalopex gymnocercus) volt. (Fotó: Vinicios de Moura)

További vizsgálatok során elemezték a nukleáris DNS-t is, amely mindkét szülő kromoszómális információit tartalmazza, és a kutya és az igazi pamparóka keverékét találták. Ezután a genetikusok megvizsgálták Dogxim mitokondriális DNS-ét - a kizárólag az anyjától örökölt kromoszómákat -, és megállapították, hogy azok egy pamparókától származnak. A vizsgálatok hat hónapot vettek igénybe, ezalatt Dogxim teljesen felgyógyult sérüléseiből, amelyeket akkor szenvedett el, amikor elütötte egy autó. Bár az állat ezután teljesen visszanyerte egészségét, 2023 elején azonban elpusztult, halálának oka egyelőre ismeretlen, azonban elmondható, hogy a hasonló hibrideknél nem ritka a genetikai rendellenesség, ami akár Dogxim halálát is okozhatta.

(Borítókép: Le Double Expresso RTL2)