Áramszünet? Nem baj, majd jön a Toyota és a Honda busza, és hoz magával villanyt!
2020 / 09 / 03 / Rácz Tamás
Áramszünet? Nem baj, majd jön a Toyota és a Honda busza, és hoz magával villanyt!
A két autóipari cég közösen fejlesztett ki egy igazán XXI. századi, CO2-emisszió-mentes mobil vészgenerátort.

Autóipari összefogással innovatív mobil áramellátó rendszer készült Japánban áramszünetek esetére. A Honda és a Toyota Moving e nevű mozgó energiaközpontja a Toyota üzemanyagcellás utasszállító buszának különlegesen átalakított változata.

Japán négy tektonikai lemez találkozási pontjánál fekszik, ezért a szigetország alatt gyakorlatilag folyamatosan mozog a talaj: egyes források szerint évente akár kétezer apró rengés is észlelhető. Nem csoda, hogy a japán társadalom igyekszik a lehető legalaposabban felkészülni a földrengésekre és azok következményeire. A japán történelem legsúlyosabb, a Richter-skála szerinti 9,0-es erősségű földrengésére 2011-ben került sor: ennek következtében mintegy 4,4 millió háztartás maradt áram nélkül.


Hidrogénbusz konnektorokkal és kis H2-generátorokkal a Toyotától és a Hondától. A busz 454 kWh-nyi elektromos energiát képes eljuttatni a krízis helyszínére

Nem kis részben ennek a katasztrófának a hatására kezdtek el a japán autógyártók azon gondolkodni, hogy a modern, villamosított járműveket hogyan lehetne vészhelyzeti áramforrásként hasznosítani. Jó példája ennek a Japánban elsőként típusbizonyítványt nyert hidrogén üzemanyagcellás busz, a 2018-ban üzembe állított Toyota Sora, amely egy speciális kiegészítő berendezés segítségével nagykapacitású (235 kWh), nagy csúcsteljesítményű (9 kW) mobil áramfejlesztőként funkcionálhat.

Ennek a kétszeresére, 454 kWh kapacitásra és akár 18 kW teljesítményre képes a most bemutatott Moving e rendszer. A Toyota mérnökei megkettőzték a Sora busz hidrogéntartályainak kapacitását, a generátorok specialistája, a Honda pedig hordozható energia-átalakítókkal, akkumulátorokkal és töltőberendezésekkel szerelték fel a buszt. Így egy vészhelyzetben a kivonuló busz egyszerre akár több tucat háztartást, emellett töltési lehetőség híján lemerült elektromos járműveket láthat el megbízhatóan és tartósan elektromos árammal. Kiegészítő szolgáltatásként a busz fedélzetén pihenőhelyeket is kialakítottak, amelyet szükség esetén a kezelőszemélyzet tagjai mellett a mentést és katasztrófa-elhárítást végző szakemberek, illetve a katasztrófa sújtotta területen élők is igénybe vehetnek.


A Toyota buszából és a Honda hordozható áramforrásaiból áll össze a Moving e nevű rendszer

A fenntartható, zéró emissziós, zöldhidrogén-alapú gazdaságra történő átállás jegyében a fejlesztők nem korlátoznák krízishelyzetekre a Moving e koncepció használatát. Elképzeléseik szerint azt a mindennapokban is jól lehetne alkalmazni fesztiválokon, közösségi rendezvényeken vagy bárhol, ahol hálózati ellátottság nélkül kell átmenetileg (vagy akár rendszeresen) elektromos energiát biztosítani a fogyasztóknak.

A Moving e projekt nyilvános tesztüzeme 2020 szeptemberében veszi kezdetét, a tapasztalatok alapján fogják pontosítani a rendszerrel szemben támasztott műszaki és felhasználói elvárásokat. A teszt során az üzemanyagcellás busz feltöltésére alkalmas hidrogén töltőállomások száz kilométeres körzetében üzemeltetik majd a rendszert. Ezt annál is könnyebben megtehetik, mert Japánban vannak ilyen hidrogéntöltő pontok, sőt: folyamatosan nő a számuk. A japán kormányzat 2026-ra mintegy 320 hidrogén töltőpont létrehozását tűzte ki céljául, a gazdasági szereplők által üzleti alapon kiépítendő töltőállomásokon felül.


Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.