Autóipari összefogással innovatív mobil áramellátó rendszer készült Japánban áramszünetek esetére. A Honda és a Toyota Moving e nevű mozgó energiaközpontja a Toyota üzemanyagcellás utasszállító buszának különlegesen átalakított változata.
Japán négy tektonikai lemez találkozási pontjánál fekszik, ezért a szigetország alatt gyakorlatilag folyamatosan mozog a talaj: egyes források szerint évente akár kétezer apró rengés is észlelhető. Nem csoda, hogy a japán társadalom igyekszik a lehető legalaposabban felkészülni a földrengésekre és azok következményeire. A japán történelem legsúlyosabb, a Richter-skála szerinti 9,0-es erősségű földrengésére 2011-ben került sor: ennek következtében mintegy 4,4 millió háztartás maradt áram nélkül.
Nem kis részben ennek a katasztrófának a hatására kezdtek el a japán autógyártók azon gondolkodni, hogy a modern, villamosított járműveket hogyan lehetne vészhelyzeti áramforrásként hasznosítani. Jó példája ennek a Japánban elsőként típusbizonyítványt nyert hidrogén üzemanyagcellás busz, a 2018-ban üzembe állított Toyota Sora, amely egy speciális kiegészítő berendezés segítségével nagykapacitású (235 kWh), nagy csúcsteljesítményű (9 kW) mobil áramfejlesztőként funkcionálhat.
Ennek a kétszeresére, 454 kWh kapacitásra és akár 18 kW teljesítményre képes a most bemutatott Moving e rendszer. A Toyota mérnökei megkettőzték a Sora busz hidrogéntartályainak kapacitását, a generátorok specialistája, a Honda pedig hordozható energia-átalakítókkal, akkumulátorokkal és töltőberendezésekkel szerelték fel a buszt. Így egy vészhelyzetben a kivonuló busz egyszerre akár több tucat háztartást, emellett töltési lehetőség híján lemerült elektromos járműveket láthat el megbízhatóan és tartósan elektromos árammal. Kiegészítő szolgáltatásként a busz fedélzetén pihenőhelyeket is kialakítottak, amelyet szükség esetén a kezelőszemélyzet tagjai mellett a mentést és katasztrófa-elhárítást végző szakemberek, illetve a katasztrófa sújtotta területen élők is igénybe vehetnek.
A fenntartható, zéró emissziós, zöldhidrogén-alapú gazdaságra történő átállás jegyében a fejlesztők nem korlátoznák krízishelyzetekre a Moving e koncepció használatát. Elképzeléseik szerint azt a mindennapokban is jól lehetne alkalmazni fesztiválokon, közösségi rendezvényeken vagy bárhol, ahol hálózati ellátottság nélkül kell átmenetileg (vagy akár rendszeresen) elektromos energiát biztosítani a fogyasztóknak.
A Moving e projekt nyilvános tesztüzeme 2020 szeptemberében veszi kezdetét, a tapasztalatok alapján fogják pontosítani a rendszerrel szemben támasztott műszaki és felhasználói elvárásokat. A teszt során az üzemanyagcellás busz feltöltésére alkalmas hidrogén töltőállomások száz kilométeres körzetében üzemeltetik majd a rendszert. Ezt annál is könnyebben megtehetik, mert Japánban vannak ilyen hidrogéntöltő pontok, sőt: folyamatosan nő a számuk. A japán kormányzat 2026-ra mintegy 320 hidrogén töltőpont létrehozását tűzte ki céljául, a gazdasági szereplők által üzleti alapon kiépítendő töltőállomásokon felül.