Egy online, élőben is követhető ünnepség keretein belül, ma zajlik az utolsó Boeing 747 átadása Washingtonban, és ez egyben a típus búcsúztatója is lesz, ugyanis nem gyártják többé a népszerű repülőgépet, írja a CNN.
A jellegzetes, kétemeletes, "Égbolt Királynőjének" is nevezett utasszállító típus 1969-ben állt először forgalomba, de mára csupán 44 maradt használatban, mivel a gépek jelentős részét a koronavírus járvány kitörése, és az ezzel együtt járó, légi közlekedés iránti kereslet a földre kényszerítette, ahonnan a legtöbb soha nem szállt fel többet. A legtöbb B747-8 jelenleg a Lufthansa zászlaja alatt repül: a német légitársaság jelenlegi flottájában 19 darab van belőle, és nagyon valószínű, hogy ez még évekig, esetleg évtizedekig így is marad.
A típus egyébként a teherszállítmányozás területén mindig is jóval népszerűbb volt, mint a személyszállításban, a mai napig mintegy 314.747 teherszállító van használatban.
A 747 több mint 50 éves pályafutásával jócskán lehagyta a legnagyobb riválisának számító Airbus A380-at, amelyet 2003 és 2021 között gyártottak. Az európai, emeletes repülőgép 2000-es évek eleji megjelenése késztette az amerikai Boeing-et arra, hogy 2005-ben bejelentse a 747-es típus utolsó változatát, amely ekkorra már kezdett veszíteni népszerűségéből. A Boeing B747-8I (vagy B747-8 Intercontinental), ahogy a jumbo jet ezen modellét nevezik, a nagy négymotoros repülőgépek utolsó verziója volt.
Annak ellenére, hogy az A380 jelenleg reneszánszát éli, és a légitársaságok szívesen választják a régebbi modellek újbóli üzembe helyezését a világjárvány utáni, légiforgalmi fellendülés miatt, az égbolt óriásai keményen küzdenek, hogy fel tudják venni a versenyt a kisebb típusok működési rugalmasságával és üzemanyag-takarékosságával.
Az utolsó, N863GT lajstromszámú Boeing 747 decemberben mutatkozott be először a nyilvánosság előtt, amikor kigördült a Boeing gyár futószalagjáról, majd január elején újabb fotók jelentek meg az interneten a repülőgépről, amely már új tulajdonosa, az Atlas Air, az egyik legnagyobb teherszállítmányozással foglalkozó légitársaság színét viselte.
A január 31-i búcsúünnepség ellenére további két 747 még mindig gyártás alatt van, bár ezek közel sem hétköznapi modellek, és a nevük sem 747, még ha felépítésük szerint így is kéne nevezni őket. A két VC-25 típusjelű légi jármű az Amerikai Egyesült Államok elnöke számára készülnek, és az "Air Force One" hívójelet kapják majd, bár ezt csak akkor használhatják, amikor az elnök a fedélzetükre lép. Ezt a két gépet egyébként eredetileg a Transaero orosz légitársaságnak szánták, amely azonban 2015-ben csődbe ment, így a két leendő Air Force One jelenleg egy jelentős átalakítási programon megy keresztül, hogy alkalmas legyen az elnöki szolgálatra.
(Borítókép: Getty Images/guvendemir)