Autó, helikopter és repülőgép egyben: az ASKA öt év múlva gyártásba is kerülhet

2021 / 04 / 17 / Rácz Tamás
Autó, helikopter és repülőgép egyben: az ASKA öt év múlva gyártásba is kerülhet
Az ASKA képes lesz autóként, repülőgépként és helikopterként is közlekedni.

A világ évtizedeken át várt a repülő autó megjelenésére, de most úgy néz ki, mire ez az álom valóra válik, valami egészen más lesz belőle, mint ahogy ezt eddig képzeltük. Az elektromos mobilitás és a dróntechnológia fejlődése olyan kétéltű járműveket ígér, amelyeket már nem is igen lehetne repülő autónak nevezni.

Ilyen lesz az ASKA nevű dolog is, amely egy testben egyesíti a kerekes járművek, a helikopterek és a repülőgépek képességeit. A négyszemélyes közlekedési eszköz autóként ugyan eléggé ügyetlenke: a tervek szerint mindössze 70 mérföldes, 112 km-es óránkénti sebességgel haladhatna a földön, ilyenkor a kerekekbe szerelt elektromos agymotorok gondoskodnak a hajtásról. De minek is haladna az ASKA a földön, amikor hat rotorja álló helyzetből bármikor a levegőbe emelheti, előrebillenthető szárnyával pedig hatékonyan, akár 240 km/h végsebességgel képes repülőgépként haladni?

Az ASKA alapvetően elektromos jármű, de az akkumulátorokat töltő belsőégésű motorjával (amely a fejlesztők szándéka szerint a későbbiekben emisszió-mentes hidrogéncellára lesz cserélhető) egy feltöltéssel illetve tankolással 400 kilométeres hatótávolság elérésére lesz képes. A gép különlegessége, hogy ha valamilyen műszaki hiba következtében lepottyanna az égről, egy hatalmas ejtőernyő gondoskodik a többé-kevésbé még ilyenkor is biztonságos földetérésről.

Bár a jármű képes a helyből felszállásra, amihez csak egy 20 méter átmérőjű nyílt területre van szüksége maga körül, ha van hely nekifutni, praktikusabb módszer gurulásból felröppenni az égre. A felszállás energiaigénye így 30%-kal csökkenthető, a megspórolt energia pedig a hatótávolságot növelheti.

A műszerfalon a szarvkormány repüléskor és vezetéskor is használható az irányításhoz, a virtuális műszeregység pedig megváltoztatja a layoutját az egyes üzemmódokban, így a kormány mögött az égen egy repülő, a földön egy autó információs kijelzője látható.

Az ASKA sorozatgyártásra kész változatának kifejlesztése megvalósítható projektnek tűnik, az viszont már korántsem biztos, hogy maga a jármű piacilag életképes, sikeres lesz majd. Számos nagy gyártó tervezgeti-fejlesztgeti azokat a jövőbeni járműcsaládokat, amelyekben az utaskabin leválasztható mind a rotoros, mind a kerekes hordszerkezetről, így a levegőben a járműnek nem kell magával cipelnie a nehéz alépítményt, a földön pedig nem kell behajtogatni és elrakni valahova a hosszú szárnyat, rotorokat. Illetve ott a másik kérdés: ha egy jármű képes repülni és bárhol leszállni, akkor tulajdonképpen miért is kellene neki tudnia kerekeken gurulni egyáltalán?

További cikkek a témában:

Hogy állunk a repülő autóval? Sajnos jó esély van rá, hogy a repülő autó intézménye sosem valósul meg. A legújabb fejlesztési irányok azt mutatják, hogy az autós rész akár el is hagyható.

Repülőként már igen, autóként még nem használható a Terrafugia repülő autója Az MIT diákjai által alapított Terrafugia immár 15 éve fejleszti a repülő autóját, amelynek fejlesztése a jelek szerint lassan célegyenesbe fordul.

Egészen meggyőző videó készült a szlovák repülő autóról Ma már nem sokan hisznek benne, hogy a repülő autók valaha is széles körben elterjednek, de az biztos, hogy ez nem az AirCar V5 miatt lesz így.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.