A világ évtizedeken át várt a repülő autó megjelenésére, de most úgy néz ki, mire ez az álom valóra válik, valami egészen más lesz belőle, mint ahogy ezt eddig képzeltük. Az elektromos mobilitás és a dróntechnológia fejlődése olyan kétéltű járműveket ígér, amelyeket már nem is igen lehetne repülő autónak nevezni.
Ilyen lesz az ASKA nevű dolog is, amely egy testben egyesíti a kerekes járművek, a helikopterek és a repülőgépek képességeit. A négyszemélyes közlekedési eszköz autóként ugyan eléggé ügyetlenke: a tervek szerint mindössze 70 mérföldes, 112 km-es óránkénti sebességgel haladhatna a földön, ilyenkor a kerekekbe szerelt elektromos agymotorok gondoskodnak a hajtásról. De minek is haladna az ASKA a földön, amikor hat rotorja álló helyzetből bármikor a levegőbe emelheti, előrebillenthető szárnyával pedig hatékonyan, akár 240 km/h végsebességgel képes repülőgépként haladni?
Az ASKA alapvetően elektromos jármű, de az akkumulátorokat töltő belsőégésű motorjával (amely a fejlesztők szándéka szerint a későbbiekben emisszió-mentes hidrogéncellára lesz cserélhető) egy feltöltéssel illetve tankolással 400 kilométeres hatótávolság elérésére lesz képes. A gép különlegessége, hogy ha valamilyen műszaki hiba következtében lepottyanna az égről, egy hatalmas ejtőernyő gondoskodik a többé-kevésbé még ilyenkor is biztonságos földetérésről.
Bár a jármű képes a helyből felszállásra, amihez csak egy 20 méter átmérőjű nyílt területre van szüksége maga körül, ha van hely nekifutni, praktikusabb módszer gurulásból felröppenni az égre. A felszállás energiaigénye így 30%-kal csökkenthető, a megspórolt energia pedig a hatótávolságot növelheti.
A műszerfalon a szarvkormány repüléskor és vezetéskor is használható az irányításhoz, a virtuális műszeregység pedig megváltoztatja a layoutját az egyes üzemmódokban, így a kormány mögött az égen egy repülő, a földön egy autó információs kijelzője látható.
Az ASKA sorozatgyártásra kész változatának kifejlesztése megvalósítható projektnek tűnik, az viszont már korántsem biztos, hogy maga a jármű piacilag életképes, sikeres lesz majd. Számos nagy gyártó tervezgeti-fejlesztgeti azokat a jövőbeni járműcsaládokat, amelyekben az utaskabin leválasztható mind a rotoros, mind a kerekes hordszerkezetről, így a levegőben a járműnek nem kell magával cipelnie a nehéz alépítményt, a földön pedig nem kell behajtogatni és elrakni valahova a hosszú szárnyat, rotorokat. Illetve ott a másik kérdés: ha egy jármű képes repülni és bárhol leszállni, akkor tulajdonképpen miért is kellene neki tudnia kerekeken gurulni egyáltalán?