A V2G (vehicle-to-grid) töltés egyik újabb példaként szolgáló esetében elektromos autók segítették ki Ausztráliában a lakosokat egy áramszünet alatt. Az ACT Government (az Ausztrál Fővárosi Terület kormánya) közleménye szerint az esetre még februárban került sor, mikor az ország legnépesebb városában, Melbourne-ben nagy erejű viharok miatt kimaradt az áramszolgáltatás és a lakosság egy része hálózati energia nélkül maradt. A kormányzati elektromos autó flotta járművei közül 16 modell volt töltőre dugva az áramszünet idején az ACT területén V2G töltőkkel, ami kétirányú töltést rész lehetővé. Közülük 12 nem volt használatban, tehát a töltésük már befejeződött, mikor az áramszünet elkezdődött.
Az áramkimaradásról a járművek automatikusan jelzést kaptak és rögtön meg is kezdték a visszatáplálást, vagyis az autók töltötték akkumulátorjaikról a hálózatot, nem fordítva. A kormányzat beszámolója szerint ez lehet az első eset a világon, hogy ilyen módon segített a V2G rendszer szükséghelyzetben és ezzel is demonstrálták a megoldás hatékonyságát és kettős hasznát, ami egyfelől a közlekedés során keletkező kibocsátás csökkentése (az elektromos meghajtás által), másfelől az energiaellátás megbízhatóságának támogatása. Az áramszünet csak pár percig tartott és az autók természetesen egyből pótolták is az elveszett energiát, amint helyreállt a szolgáltatás. Bár arról nem adtak meg adatokat, hogy a 16 kormányzati jármű mennyiben segítette az áramellátást a környéken, de Ausztráliában végeztek már korábban olyan tesztet, ami a V2G-nek az áramellátásban betöltött szerepét vizsgálta: 2023-ban 51 darab, Wallbox Quasar kétirányú töltőre kapcsolt Nissan Leaf segítségével tették próbára a hálózati teljesítmény kiegyensúlyozásában való használtukat.
Az eredmények szerint az FCAS (Frequency Control Ancillary Services) szolgáltatásban hasznos lehet az elektromos autók bevonása, bár a tulajdonosoknak inkább a váratlan helyzetekben történő használtuk bizonyult kifizetődőnek, nem a rendszeres ingadozások kiegyensúlyozására való alkalmazásuk. A kísérletből az is kiderült, hogy az autók ilyen módon való kihasználása a tulajdonosok számára hátrányokkal is jár, például az akkumulátorok gyorsabb elhasználódása problémát okozhat. Az ausztrál Elektromos Járművek Tanácsának egyik vezetője, Ross De Rango szerint azonban a V2G hatalmas potenciált képvisel az ország számára, mivel idővel hozzájárulhat az energiaárak csökkentéséhez és abban is segíthet, hogy minél hamarabb bezárhassák a szén-, és gázerőműveket és áttérjenek a megújuló energiaforrások használatára.
(Fotó: UniqueMotionGraphics/Getty Images)
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR