Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell

2024 / 07 / 16 / Bobák Zsófia
Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell
Elektromos autók táplálták energiával az ausztrál villamosenergia-hálózatot egy áramszünet alatt.

A V2G (vehicle-to-grid) töltés egyik újabb példaként szolgáló esetében elektromos autók segítették ki Ausztráliában a lakosokat egy áramszünet alatt. Az ACT Government (az Ausztrál Fővárosi Terület kormánya) közleménye szerint az esetre még februárban került sor, mikor az ország legnépesebb városában, Melbourne-ben nagy erejű viharok miatt kimaradt az áramszolgáltatás és a lakosság egy része hálózati energia nélkül maradt. A kormányzati elektromos autó flotta járművei közül 16 modell volt töltőre dugva az áramszünet idején az ACT területén V2G töltőkkel, ami kétirányú töltést rész lehetővé. Közülük 12 nem volt használatban, tehát a töltésük már befejeződött, mikor az áramszünet elkezdődött.

Az áramkimaradásról a járművek automatikusan jelzést kaptak és rögtön meg is kezdték a visszatáplálást, vagyis az autók töltötték akkumulátorjaikról a hálózatot, nem fordítva. A kormányzat beszámolója szerint ez lehet az első eset a világon, hogy ilyen módon segített a V2G rendszer szükséghelyzetben és ezzel is demonstrálták a megoldás hatékonyságát és kettős hasznát, ami egyfelől a közlekedés során keletkező kibocsátás csökkentése (az elektromos meghajtás által), másfelől az energiaellátás megbízhatóságának támogatása. Az áramszünet csak pár percig tartott és az autók természetesen egyből pótolták is az elveszett energiát, amint helyreállt a szolgáltatás. Bár arról nem adtak meg adatokat, hogy a 16 kormányzati jármű mennyiben segítette az áramellátást a környéken, de Ausztráliában végeztek már korábban olyan tesztet, ami a V2G-nek az áramellátásban betöltött szerepét vizsgálta: 2023-ban 51 darab, Wallbox Quasar kétirányú töltőre kapcsolt Nissan Leaf segítségével tették próbára a hálózati teljesítmény kiegyensúlyozásában való használtukat.

Az eredmények szerint az FCAS (Frequency Control Ancillary Services) szolgáltatásban hasznos lehet az elektromos autók bevonása, bár a tulajdonosoknak inkább a váratlan helyzetekben történő használtuk bizonyult kifizetődőnek, nem a rendszeres ingadozások kiegyensúlyozására való alkalmazásuk. A kísérletből az is kiderült, hogy az autók ilyen módon való kihasználása a tulajdonosok számára hátrányokkal is jár, például az akkumulátorok gyorsabb elhasználódása problémát okozhat. Az ausztrál Elektromos Járművek Tanácsának egyik vezetője, Ross De Rango szerint azonban a V2G hatalmas potenciált képvisel az ország számára, mivel idővel hozzájárulhat az energiaárak csökkentéséhez és abban is segíthet, hogy minél hamarabb bezárhassák a szén-, és gázerőműveket és áttérjenek a megújuló energiaforrások használatára.

(Fotó: UniqueMotionGraphics/Getty Images)


A takaró alatt is rengeteg TECHNOLÓGIAI KALAND vár, nézz körül, hol tart ma a SZEXIPAR, és tedd az idei karácsonyt emlékezetessé!
Nézz körül a Vágyaim.hu kínálatában, használd a PLYR20 kuponkódot és legyen az idei karácsony olyan, mint még soha!
Az ingatlanok arisztokratikus titkai – avagy miért vágyik mindenki saját kastélyra, még ha csak lélekben is
Az ingatlanok arisztokratikus titkai – avagy miért vágyik mindenki saját kastélyra, még ha csak lélekben is
Kastélyt birtokolni olyan, mint egy családi címert viselni: nemcsak státusz, hanem felelősség is.
Űrbányászat és energia a világűrből
Űrbányászat és energia a világűrből
A világűr ma még a tudósok és űrmérnökök terepe, de száz év múlva a bolygónk iparának jelentős része már nem a Földön, hanem a Föld körül vagy azon túl fog zajlani.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.