Az elektromos mobilitás vethet véget a SUV-mániának

2020 / 12 / 20 / Rácz Tamás
Az elektromos mobilitás vethet véget a SUV-mániának
Amikor a hatótávolság és az energiahatékonyság kerül előtérbe, a divatot könnyen legyőzheti az észszerűség.

Az autópiac és az autóipar az elmúlt bő két évtizedben a SUV-ok, szabadidőautók, hobbiterepjárók, crossoverek térnyeréséről szólt, minden kategóriában. A magas, széles, hatalmas homlokfelületű, nagy kerekű kocsik látványukban a biztonság és a megállíthatatlanság, a bárhová eljutás képességének hamis illúzióját keltik, illetve azt sugallják, hogy ők erősebbek, nagyobbak az alacsonyabb kocsiknál. Az emberek pedig szeretnek kitűnni, szó szerint is kiemelkedni a tömegből, tehát lelkesen cserélték SUV-ra régi autóikat.

A klasszikus városi kisautók helyére kis crossoverek jöttek, a kompakt és középkategóriában a nagyobb családi szabadidőautók kezdték kiszorítani a Golf- és Passat-kategóriát, sőt:

egy idő után még a terepjárókat is jórészt leváltották a hobbiterepjárók,

de az egész folyamatot a prémiumgyártók nagykocsijait leváltó SUV-ok vezették fel. Ha meg kellene nevezni a főkolomposokat, akik után elkezdett vonulni ezzel az őrülettel az autópiac is, az autóipar is, egyértelmű, hogy a Mercedes ML (1997) és a BMW X5 (1999) lennének azok. (Mindez elsősorban Európára vonatkozik, az USA piacán és Ázsiában nem egészen ez a SUV-kultusz történetisége, de a jelenség ott is abszolút jelen van.)

A SUV-okkal kapcsolatos legnagyobb probléma a hétköznapokban az eredendően pazarló konstrukció. Nagy kerék: nagy légellenállás, nagy gördülési ellenállás, feleslegesen nagy helyigény a karosszérián belül. Meredek szélvédő, magasra húzott orr: nagy légellenállás. Az összkerékhajtás mechanikus elemei: nagy helyigény a karosszérián belül, súlytöbblet.

Ahhoz, hogy egy SUV az utastérben ugyanolyan tágas lehessen, mint egy azonos kategóriájú klasszikus modell, szükségszerűen nagyobbnak kell lennie. Ahhoz, hogy ugyanolyan dinamikus és gyors lehessen, a nagyobb súly és nagyobb légellenállás mellett nagyobb motorteljesítmény szükséges, ami természetesen nagyobb üzemanyagfogyasztással is jár. A vevőket ez a többletfogyasztás eddig nem nagyon zavarta, a többletköltséget boldogan kifizették a divatért. Viszont úgy néz ki,

az elektromos mobilitásban ez a SUV-dolog már nem igazán működik.

A villanyautók hatékonysági ranglistáján az első három helyezett, tehát az a három jelenleg kapható vagy hamarosan gyártásba kerülő kocsi, amely a legnagyobb távolságra tud eljutni adott energiamennyiséggel, nem meglepő módon nem SUV:


Forrás: EV Database - a lista további tagjai közt is ritkaság a SUV vagy a crossover

Alacsony építés, aerodinamikus forma, kis keresztmetszet, lapos szélvédő, a karosszériába illeszkedő kerekek: ez kell ahhoz, hogy egy kilowattóra minél több kilométeren át tartson. És a vevők, úgy tűnik, végre igénylik is a kis fogyasztást, még a nagy, drága autóknál is. Hiszen az elektromos autóknál már nem csak pénzzel hanem idővel is meg kell fizetni a hatékonytalan terepjárós dizájn árát: ha gyorsabban lemerül az akku, gyakran és többet kell ácsorogni a töltő mellett. És még ha ki is fizetnék egy nagyobb, drágább akku árát a többet fogyasztó, nehezebb, rosszabb aerodinamikájú SUV-okban a műfaj rajongói, az se megoldás. Hiszen a nagyobb akku nem csak drágább, nehezebb is, a többletsúly pedig megint csak többletfogyasztással jár.

Az értékváltás mintája már mintha már kezdene is megnyilvánulni a nagy autógyártók közeljövőben érkező elektromos családi modelljeinek választékában. Ha minden igaz, a SUV-kornak tényleg vége és jön az alacsony, áramvonalas autók kora:


Miközben a benzines és dízel Passat és Arteon hamarosan nyugdíjba megy az általános érdektelenség miatt (ugyanis a vevők inkább SUV-ot vesznek), a VW sokat remél a meglepően Passat-szerű, hamarosan érkező elektromos modelltől, az Aeró-tól. Ami nagyjából úgy flog kinézni, mint a képen látható Space Vizzion koncepciómodell

A BMW iX már inkább csak nevében hordozza a márka SUV-jait jelölő X betűt. Ha jól megnézzük, ez bizony inkább egy aerodinamikus kombi, mint egy SUV

A Peugeot 208, amelyből elektromos változat is készül, Év Autója lett Európában. És mi volt a második és harmadik helyezett? A Tesla Model 3 és a Porsche Taycan - két elektromos autó, egyik se SUV!

Na jó, a Peugeot azért megadja a lehetőséget a vásárlóknak a SUV választására is az elektromos 208-as technikájával, az e-2008-cal. (És persze a Tesla Y is a Model 3 crossoveresített változatának tekinthető)

Paradox, de az emberiségre és a divatra igen jellemző módon a SUV-ok talán egy olyan területen tartanak ki majd a legtovább az elektromos korban, ahol végképp semmi szükség terepjárásra: a városi autók körében. Az elsősorban városi forgalomban használt kis méretű kocsiknál a légellenállás kérdése másodlagos, kis sebességnél nincs igazán jelentősége az aerodinamikának. Így hát az első magyarországi gyártású villanyautó, a Mercedes EQB továbbra is crossover jellegű kocsi lesz. Aki viszont időnként messzire és gyorsan szeretne elautózni egy kis elektromos Mercivel, jobban jár, ha inkább megvárja a következő villany-kisMercit, ami valami olyasmi lesz, mint az EQA tanulmány. Tehát nagyon nem SUV:


Mercedes EQB

Mercedes EQA

A SUV-oknak még lehet egy nagy visszatérésük a későbbieken: amikor szárnyra kap a hidrogénalapú mobilitás. A gyorsan tankolható, megújuló energiával viszonylag könnyen előállható üzemanyagnak úgyis nagy térfogatú (bár kis tömegű) tartályokra van szüksége, ha pedig a hosszú távú utazóautóknak úgyis nagynak kell lenniük, megint visszatérhet a terepjárós forma. Már vannak is jelei annak, hogy erre számíthatunk, hiszen a ma viszonylag nagy sorozatban készülő hidrogénautók közül kettő - SUV.


Toyota Mirai: klasszikus középkategóriás hidrogénautó

A Honda Clarity is lapos, kiváló aerodinamikájú hidrogénautó, de neki muszáj is annak lennie, mert az amerikai piacon alacsony fogyasztású plug-in hibrid változatban is árulják

A Nexo már a második generációs Hyundai-hidrogénautó és az első is egy kompakt SUV volt

A Mercedes egy SUV_ból csinálta meg az első nagy sorozatszámú hidrogénautóját, a GLC F-Cell-t

Ez is érdekelhet:

Sanghajban megjelent az első önjáró KFC-étterem Néhány éve még teljes sci-finek tűnt, hogy egyszer majd a mobilunkról megrendelt önvezető éttermekből vagy vegyesboltokból vehetünk élelmiszereket, Kínában viszont ez az utópia már megvalósulni látszik.

Néhány Teslában mától már elérhető a "teljes önvezetés" funkció Elon Musk Twitteren jelentette be, hogy elkezdik ellátni az autóikat a "full self-driving" szolgáltatás béta verziójával, ami szerinte "kvantumugrás" lesz ahhoz képest, amit a kocsik eddig tudtak.

Nyolc technológiai trend, ami alapjaiban határozhatja meg a következő évtizedet Ha a CES-re hagyatkozunk, néhány év múlva egy sci-fiben fogunk élni, robotbuszok, légitaxik és az embereket kiváltó robotok között. Ha mégsem így lesz, ez a nyolc trend akkor is biztosan nagyon hangsúlyos lesz a következő években.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Gyors és olcsó: hatalmas, felfújható űrállomásokat bocsátanak fel két éven belül
Gyors és olcsó: hatalmas, felfújható űrállomásokat bocsátanak fel két éven belül
A Max Space stadion méretű, de olcsón és könnyen telepíthető űrállomásokat ígér. A 2026-ban fellőtt első modult követően pedig ilyenekben élhetnek az emberek majd a Holdon, és aztán a Marson is.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.