Az első magyar fejlesztésű, ultrakönnyű helikopter súlya csupán 350 kg

2023 / 04 / 15 / Bodnár Barna
Az első magyar fejlesztésű, ultrakönnyű helikopter súlya csupán 350 kg
A magyar fejlesztésű és gyártású HC-02 típusjelű helikopter két fő szállítására alkalmas, utazósebessége 180 kilométer óránként, ultrakönnyű szerkezetének köszönhetően pedig üzemeltetési költsége is viszonylag alacsony.

A verpeléti Hungarocopter projekt 2007-ben született, egy széles körben elérhető, kis helikopter létrehozása céljából. A kilenc fejlesztőmérnökből álló csapat öt éven át dolgozott az első prototípus tökéletesítésén, míg végül 2021-ben elkészült a HC-02, amibe több, saját fejlesztésű szabadalmat is építettek.

Ilyen például a az elektromos meghajtású mentőrendszer (ERS - Electric Rescue System), amellyel a gép motorjának meghibásodása esetén is lehetséges a biztonságos földet érés. Az akkumulátoról teljesen függetlenül működő, 18 Kw teljesítményű BLCD elektromos motorral rendelkező berendezés plusz teljesítményt nyújt a fel- és leszálláshoz, illetve a rendkívüli időjárási körülmények közötti landoláshoz is, így segítségével a kevésbé gyakorlott pilóták is biztonságosabban tudnak repülni. A gép két darab, karbon kompozit anyagú, magas hatásfokú és csendes üzemű rotorlapáttal van felszerelve, a helikoptert hajtó benzines ROTAX 915IS repülőgépmotorhoz pedig 54 literes üzemanyagtartály tartozik, ami egy tankkal 450 kilométer megtételére teszi képessé a légi járművet. A HC-02 10 ezer láb magasságig, vagyis mintegy 3.000 méterig képes emelkedni.

A helikopter gyártásához használt alkatrészek szinte mind Verpeléten készülnek, a fejlesztési folyamat is teljes mértékben saját innováció. A Hungarocopter mérnökei számára nem állt rendelkezésre semmilyen követhető példa, ugyanis az ilyen típusú gépek gyártása Magyarországon teljesen egyedülálló, és Európán belül is csak néhány cég foglalkozik hasonlóval, az általuk használt megoldásokat pedig szigorú titoktartás övezi.

Fejlesztői szerint a kis méretű helikopter oktatási, felderítési, védelmi és mentési feladatokra is ideális. A típust a magyarországi NFM- és németországi DULF-szabályzatban leírt követelmények szerint tesztelték, dokumentálták, majd gyártották le, hazai és szlovákiai tesztrepülésekhez szükséges repülési engedéllyel és lajstromozási bizonyítvánnyal rendelkezik.

A gép áráról egyelőre nincs információ, az ebbe a kategóriába tartozó, jelenleg forgalomban lévő helikopterek ára viszont nagyságrendileg segíthet meghatározni, mennyit kell fizetnie annak, aki vásárolni szeretne magának egy ilyen légi járművet. A hasonló motorral és méretekkel rendelkező, Európában népszerű, olasz CH77 Ranabot helikopter például jelenleg körülbelül 46 millió forintba kerül, míg egy másik gyakori típus, az argentin Cicaré CH-8 ára mintegy 62 millió forint.

(Borítókép: Hungarocopter)


Meglelték a Csendes-óceán kísértethajóját, amely a világháború mindkét oldalán harcolt
Meglelték a Csendes-óceán kísértethajóját, amely a világháború mindkét oldalán harcolt
A USS Stewart az egyetlen hadihajó, amely a második világháborúban amerikai és japán oldalon is harcolt, most megtalálták a különleges “kísértethajó” roncsát.
Először lőttek ki hiperszonikus rakétákat Izraelre
Először lőttek ki hiperszonikus rakétákat Izraelre
A Fattah-1 mellett annak utódja, a vadonatúj Fattah-2 is bevetésre került.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.