Az emberi civilizáció kezdete óta eltelt idő legfényesebb gamma-kitörésének titkait fedték fel

2024 / 08 / 06 / Bobák Zsófia
Új adatok kerültek napvilágra a BOAT (brightest of all times) eseménnyel kapcsolatban.

2022 októberében egy nemzetközi kutatói csoport detektálta a GRB 221009A kitörési eseményt, amit a világ BOAT néven ismerhetett meg. A "becenév" utal arra, hogy miért is számít különlegességnek a felfedezés: ez ugyanis a Brightest Of All Times (minden idők legfényesebbike), vagyis a valaha detektált legnagyobb erejű gamma-kitörés, ami egyúttal a legnagyobb ismert robbanás, ami az ősrobbanás óta történt. A GRB 221009A a Földtől 2,4 milliárd fényévre történt a Nyíl csillagkép irányában és az október 9-ei észlelés idején csak néhány száz másodpercig tartott, de az utána következő napokban jobban is meg tudták figyelni a kibontakozó eseményeket, illetve az utóizzást. A mérések szerint a robbanás után útnak induló nagyenergiájú részecskék némelyike meghaladta a 10 TeV-ot is, sőt, még 18 TeV-os elektront is sikerült befogni a kínai LAAHSO (Large High Altitude Air Shower Observatory) KM2A berendezésével.

A BOAT-ról már a kezdetekkor úgy vélték a csillagászok, hogy egy masszív csillag összeroppanásakor keletkezett és a későbbi számítások is ezt az elméletet támasztották alá. A csillag összeomlása után fekete lyuk keletkezett, majd a fekete lyuk akkréciós korongjából forró plazmasugár indult el és ez az anyagsugár keresztülhatolt a körülötte lévő csillagmaradványokon, por-, és gázfelhőn röntgensugárzást és gamma-sugarakat kibocsátva. A statisztikai adatok arra utalnak, hogy ilyen nagyenergiájú gamma-jelenség csak 10 000 évente egyszer történik.

A gamma-kitöréssel kapcsolatban felfedezése óta már sok részletre fény derült, de még mindig rejt titkokat, így a jelenség vizsgálata tovább zajlik. Egy nemzetközi kutatócsoport idén július 26-án publikált tanulmányában számolt be egy új megfigyelésről, amit a NASA Fermi Gamma-sugár Űrtávcsövének adatai alapján tettek. A Fermit annak idején néhány másodpercre "elvakította" a robbanás, vagyis a gammasugár-detektorai szaturálódtak egy rövid időre, emiatt a kitörés legintenzívebb részét nem tudta mérni. A kitörés detektálása utáni ötödik percben azonban már működtek az eszközök és egy olyan emissziós vonalat érzékeltek, ami 40 másodpercig tartott és 12 MeV energiájú maximális energiát bocsátott ki. A kutatók elképzelése szerint ennek a spektrális jelenségnek a forrása elektronok és pozitronok ütközése és megsemmisülése, ami gamma-sugarakat hozott létre.

Ahhoz, hogy a megsemmisülő részecskék ilyen nagy energiájú emissziós vonalat tudjanak generálni, a részecskéknek megközelítőleg a fénysebesség 99,9%-ával kellett haladniuk a Föld irányába a számítás szerint.

A felfedezés betekintést nyújt a gamma-kitörések és az anyagsugarak, azaz jetek természetébe, amelyeket még mindig csak kevéssé ismernek a szakértők.

"Ezeknek a hihetetlen kozmikus robbanásoknak évtizedekig tartó tanulmányozása után még mindig nem értjük meg részleteiben, hogyan működnek az anyagsugarak."

- mondta el Elizabeth Hays, a Fermi projekt kutatója - "Ehhez a figyelemre méltó emissziós vonalhoz hasonló nyomok megismerése segít a kutatóknak abban, hogy mélyebben megvizsgálják ezt az extrém környezetet."

(Fotó: NASA Goddard Space Flight Center Conceptual Image Lab, Aaron M. Geller / Northwestern / CIERA / IT Research Computing and Data Services)

Van valami megmagyarázhatatlan a legfényesebb gamma-kitörésben Minden eddiginél erősebben sírt fel egy fekete lyuk és a kutatók azóta sem találnak magyarázatot néhány jellemzőjére.

Magyarország ásványvíz-forrásai túracélpontnak is tökéletesek
A természetes ásványvíz az egyik legegészségesebb dolog az emberi szervezet számára. De hol találunk Magyarországon természetes ásványvíz-forrásokat, és mit érdemes tudni róluk?
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.