Az F-22 Raptor máig a legjobb vadászrepülő – de akkor miért állították le a gyártását?

2024 / 07 / 27 / Felkai Ádám
Az F-22 Raptor máig a legjobb vadászrepülő – de akkor miért állították le a gyártását?
Az F-22 volt az első ötödik generációs repülő, amely annyira jól sikerült, hogy Kína direkt ezen gép ellen fejleszt fegyvert, hogy esélye legyen felvenni vele egyáltalán a harcot. De akkor miért állították le a gyártását, és mit tartogat a jövő az F-22 számára?

A Lockheed Martin F-22 Raptor egy ötödik generációs, együléses, duplahajtóműves, minden időjárási körülmények között bevethető, lopakodó taktikai vadászrepülőgép, amelyet az Egyesült Államok Légiereje (USAF) számára fejlesztettek ki. Az F-22 az USAF Advanced Tactical Fighter (ATF) programjának részeként jött létre, amelynek célja egy rendkívül fejlett légifölény vadászgép megalkotása volt az F-15 Eagle utódjaként. A repülőgép számos fejlett technológiát tartalmaz, beleértve a szupercirkáló képességet, a szupermanőverezést, a lopakodást és az érzékelőfúziót – így máig ez a világ egyik legfejlettebb vadászrepülőgépe.

Az F-22 fejlesztése az 1980-as évek elején kezdődött az ATF programmal, majd 1991-ben hivatalosan a Lockheed Martint (a Boeinggel együttműködve) választották ki a Northrop YF-23 prototípus helyett. Az F-22 első repülését 1997-ben hajtotta végre, és 2005 decemberében állt szolgálatba F-22A néven. Bár eredetileg 750 darab legyártását tervezték, a gyártást a magas költségek és a változó katonai igények miatt 195 repülőgépre korlátozták (beleértve a tesztgépeket is), az utolsó példányt pedig 2012-ben szállították le. Minderre hamarosan részletesebben is kitérünk.

Az F-22 Raptor relatíve éltes kora ellenére máig kivételes vadászgép a lopakodás, a sebesség, a mozgékonyság és a fejlett fegyverzet egyedülálló kombinációja miatt. Ez az első vadászgép, amelyet kifejezetten lopakodó tulajdonságokkal fejlesztettek ki – így nehezen észlelhető az ellenséges radarok számára, ami jelentős taktikai előnyt biztosít. A lopakodó képességet kiegészíti a nagy hatótávolságú fegyverzet, beleértve a két 1000 font súlyú GBU-32 közös közvetlen támadó lőszert (JDAM), az infravörös hőkereső AIM-9 levegő-levegő rakétákat és az AIM-120 radarvezérelt levegő-levegő rakétákat. Ezek a tulajdonságok rendkívül hatékonnyá teszik az F-22-t a légi harcban, ami nem is csoda, hiszen légifölény vadászként kifejezetten más vadászgépek megsemmisítésére tervezték.

Az F-22 másik jellemzője a technológiai kifinomultság. A gép az APG-77 radart használja, amely képes kis célokat észlelni 400 kilométeres távolságból, így az ellenséget előbb észleli ez a repülő, mint az őt. Hajtóművei, amelyek egyenként 35 000 font tolóerőt biztosítanak, lehetővé teszik, hogy a repülőgép 2 Mach feletti sebességgel haladjon és elérje az 15 km-es magasságot. Ezen kívül az F-22 szupercirkáló képessége révén szuperszonikus sebességgel (1,8 Mach) repülhet utóégetők használata nélkül, így üzemanyagot takarít meg, ami értelemszerűen növeli a gép hatótávolságát. Tiszta konfigurációja, amelyben minden fegyvert a bombatér ajtajában tárolnak, megőrzi lopakodó tulajdonságokat és csökkenti a radarészlelést, tovább fokozva a harci hatékonyságot.

Az F-22-t számos hadszíntéren, köztük a Közel-Keleten is bevetették, ahol a szerepének megfelelően sikerült a légi fölényt kivívnia, de emellett földi támadásokat is végrehajtott, valamint hírszerző küldetéseket teljesített. A kezdeti hadműveleti kihívások ellenére az F-22 továbbra is az USAF kritikus eszköze.

Kérdés persze, hogy egy ilyen gép miért került ki a gyártásból? A Task and Purpose katonai szerkesztője nem lacafacázik, hanem kerek perec kimondja a témának szentelt műsorban, hogy Washington döntése, miszerint 2011-ben leállította az F-22 Raptor gyártósorát, ma már komoly hibának tekinthető.

A törlés eredményeként mindössze 187 F-22-es repülőgép üzemel, ami jóval kevesebb, mint a légierő által igényelt 381, pláne az eredetileg áhított 750 darab. Ez a hiány különösen problémás, mivel a lopakodó vadászgépek elengedhetetlenek az Oroszországból, Európából és Kínából érkező fenyegetések ellen. Az F-22 lopakodó technológiáját egyébként soha nem hagyták jóvá exportra, így a NATO sem jutott hozzá.

Az F-22 gyártását 2011-ben Robert Gates, akkori védelmi miniszter törölte, mivel szükségtelennek tartotta az afganisztáni és iraki konfliktusok során ezt a repülőt. Gates úgy vélte, hogy a kínai lopakodó vadászgépek legfeljebb csak 2020 után jelentenek veszélyt. Ez a döntés azonban jelenlegi műveleti kihívásokhoz vezetett. Az elöregedő F-15-ös flotta visszavonulása elegendő F-22-csere nélkül költséges és átmeneti megoldásnak tekinthető rotációs stratégiákat kényszerített ki, ami akár hézagokat is teremthet a légierő számára olyan jelenleg döntő fontosságú régiókban, mint a Dél-kínai-tenger – fogalmaz a Task and Purpose szerkesztője.

Pedig csak hogy érzékeltessük, hogy mennyire hatékony máig ez a repülő (és nem csak a beleszerelmesedett nyugati szakértők szerint), érdemes megemlíteni azt a tényt is, hogy Kína újabban kifejezetten az F-22 Raptor elleni küzdelemre fejleszt fegyvereket. Egy kínai katonai szakértő kijelentette, hogy egy föld-levegő típusú hiperszonikus rakéta utolérheti és megsemmisítheti az F-22 Raptort – ami azonban nem egy elterjedt fegyver. Mindez azt jelzi, hogy Kína elismeri az F-22 képességeit, és speciális rakétákat fejleszt, amelyek bizonyos feltételek mellett célba vehetik Raptort – például ha a Raptor használja a fegyverzetét, mivel egyébként az sem biztos, hogy az F-22 megcélozható ezzel az eszközzel.

Irak és Afganisztán a múlté, a jövő konfliktusa pedig épp Kína környékén lobbanhat fel – ahol tehát a Raptor ideális lenne. Ezen ismeret birtokában miért nem élesztik újra a gyártást? Az F-22 gyártósor újbóli megnyitása praktikusan nem kivitelezhető. A létesítményeket és az ellátási láncokat újrahasznosították az F-35-ös vadászgép számára. 2016-ban a légierő becslése szerint körülbelül 50 milliárd dollárba került volna 194 további F-22 beszerzése, ami rávilágít arra, hogy most ezen gépek legyártása pénzügyi szempontból is kivitelezhetetlen. Ráadásul az F-22 gyártásának a története sosem volt egy sétagalopp: korábban is jelentős késések és az eredeti tervhez képest csökkentett beszerzési számok nehezítették a szükséges mennyiség leszállítását.

Az F-22 tehát máig páratlan gép, de jó eséllyel gyártási szempontból sosem fog újraéledni, mivel mostanra egy új vadászrepülőgép kifejlesztése hatékonyabb és költséghatékonyabb, mint az F-22 gyártósorának újraindítása. A Next Generation Air Dominance program célja azonban épp az, hogy az F-22-es kutatásokra építve biztosítsa a jövőbeli légi fölényt. Az F-22 öröksége így mindenképp fennmarad – csak jó eséllyel egy újgenerációs repülő formájában.

(További források: Air Force, Interesting Engineering, Lockheed Martin, kép: U.S. Air Force/2nd Lt. Samuel Eckholm)


Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Az új anyaggal olyan repülőket lehetne gyártani, amelyek szárnya mindig képes az aerodinamikai szempontból legelőnyösebb formát felvenni.
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Az ukrajnai háború tűzében születik meg a jövő harckocsija – de milyen lesz? Ez derül ki a cikkünkből.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.