Az orosz sereg réme lehet: ukrán hajtóművel érkezik az új, lopakodó Bayraktar drón

2022 / 09 / 04 / Felkai Ádám
Az orosz sereg réme lehet: ukrán hajtóművel érkezik az új, lopakodó Bayraktar drón
Elkészült a második, immár török–ukrán együttműködés részeként megvalósuló lopakodó-vadász Bayraktar második prototípusa.

A Baykar cég bejelentése alapján összeszerelték a Bayraktar Kizilelma támadó vadászdrón második prototípusát – írja a Bulgarianmilitary.com cikke. Az első prototípus idén júniusban készült el, és mindkét gép várhatóan jövőre fog repülni először. A vállalat szerint a Bayraktar Kizilelma egy lopakodó képességgel is ellátott, szuperszonikus, legénység nélküli vadászgép – valójában egy olyan drón, amelynek elődei rendkívül hatékonynak bizonyultak a jelenlegi ukrajnai háborúban. Ezt a második prototípust Selcuk Bayraktar, a vállalat CTO-ja (technológiai vezérigazgatója) mutatta be a Twitteren:

A rendelkezésre álló adatok alapján a drón 5,5 tonnás felszállási tömeggel rendelkezik, és 1,5 tonna teher szállítására lesz képes. A Bayraktar Kizilelma további hozzávetőleges jellemzői: 900 km/h maximális sebesség, 740 km/h utazósebesség és 930 km-es harci hatótávolság. Ez a harci drón körülbelül 5 órát lesz képes a levegőben maradni 10 700 méteres maximális üzemi magasságon. A Baykar a drónt tehát egyenesen pilóta-nélküli lopakodó vadászként reklámozza.

Az először 2021 júliusában bejelentett Kizilelma hajtóműveit egy szerződés részeként az ukrán Ivchenko-Progress ZMKB szállítja – és ezeken a terveken tehát az azóta kitört háború sem változtatott. Az ukránok AI–322F és AI–25TLT hajtóműveket szállítanak ezekhez a gépekhez. A vállalat pedig épp ezen hajtóművek miatt utal arra, hogy a Kizilelma inkább pilóta nélküli vadász, mint klasszikus drón, így nem csak levegő-föld, de levegő-levegő küldetéseket is rá lehet bízni. Az Aerotime szerint azonban a drón fentebb említett jellemzői elmaradnak még az olyan kisebb harci gépekétől is, mint a KAI FA–50 Strike Eagle és az Alenia Aermacchi M–346 Master.

Viszont úgy tűnik, hogy a Kizilelma fentebb említett képességei nagyjából megfelelnek a Loyal Wingman drónokénak. Az ilyen "Loyal Wingman", mint a Kratos XQ–58 Valkyrie és a Boeing MQ–28 Ghost Bat az Aviatika definíciója szerint: egy „olcsó, pilóta nélküli repülőgép, amely elegendő repülési teljesítménnyel rendelkezik ahhoz, hogy elkísérje a vadászgépeket, félig autonóm támogatásukhoz szükséges intelligenciával.”

A Baykar szerint a Kizilelma további előnye a jó manőverezőképesség, valamint hogy mind a leszálláshoz, mind a felszálláshoz csak rövid kifutót igényel – emiatt pedig akár vízi járművek fedélzetéről is indítható.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Előfordult a valóságban, hogy egy utas vette át egy utasszállító repülőgép irányítását?
Előfordult a valóságban, hogy egy utas vette át egy utasszállító repülőgép irányítását?
Katasztrófafilmek visszatérő motívuma, hogy a pilóták elájulnak/meghalnak, így egy utasnak kell átvennie a gép irányítását, aki aztán a földi irányítás utasításai alapján biztonságosan landol a reptéren. Na de történt-e ehhez hasonló dolog a valóságban?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.