Bermuda-háromszög: a rejtély, amiben hinni akarunk

2023 / 03 / 02 / Bobák Zsófia
Bermuda-háromszög: a rejtély, amiben hinni akarunk
Óceán közepén baljósan sodródó, elhagyatott kísértethajó, egy teljes repülőosztag nyomtalan eltűnése, megzavarodott iránytűk, kétségbeesett utolsó üzenetek. Különösebb, mint egy fantasztikus regény. De mikor is indult útjára a legenda? Ki találta fel a Bermuda-háromszöget?

1950-ben egy amerikai újságíró, Edward Van Winkle Jones, jobb dolga nem lévén, szenzációs hírek után kutatott. A régóta köztudatban keringő, az Atlanti-óceán Florida-Bermuda-szigetek-Puerto Rico által közrefogott régiójának titokzatos jelenségeiről szóló legendák nem hagyták nyugodni, úgy vélte, megérett rá az idő, hogy valaki egybegyűjtse a sztorikat. Az Associated Pressben publikált cikkében köddé vált hajókról, repülőkről, köztük öt US Navy bombázó-repülőgépről, a Start Tiger és Star Arial kereskedelmi személyszállítókról, összesen 135 ember megmagyarázhatatlan eltűnéséről adott hírt. Ahogy Jones fogalmazott titokzatosan: „Nyom nélkül elnyelte őket a tenger”.

Kolombusz iránytűje

Mikor Kolombusz 1492. október 8-án az Újvilág felé hajózva a Bahamák környékén rápillantott az iránytűjére, meglepődve látta, hogy az nem a megfelelő irányba, a mágneses észak felé mutat. Nem éppen megnyugtató tény az ismeretlen kellős közepén járva, így a kapitány úgy döntött, nem szól róla a legénységnek, akiknek az idegei úgyis éppen kezdték felmondani a szolgálatot különböző titokzatos fényeknek és távoli tűzgolyóknak köszönhetően (valószínűleg egy meteort láthattak). A tudományos megoldás azóta jól ismert: a mágneses É és a földrajzi É nem ugyanaz a pont, az iránytűk a mágneses észak felé mutatnak, mely folyamatos vándorlásban van. Időnként viszont, mint például a Bermuda-háromszög területénél mégis egybeesik a két pont, de ezt nem biztos, hogy az először erre járó Kolombusz is tudta. A navigációs eszközök megbolondulásáról sokan beszámoltak, de a magyarázatot másban kell keresni, mivel minden tapasztalt hajós tisztában van a mágneses pólusok fogalmával.

Az ’50es években a világ még nem heverte ki teljesen a második világháború pusztításait, nyakukon volt a nukleáris fenyegetés rémálma, és éppen készültek kilépni a végtelen, ismeretlen űrbe. Életük kiszámíthatatlan, potenciálisan veszélyes következményekkel járó események sorozatának tűnhetett. Nem csoda, hogy ebben a hangulatban könnyen ködbe borította az emberek gondolkodását az ősi tengerészlegendák rumgőzös misztikuma, és magyarázatért elsősorban nem mindig a tudományhoz fordultak. 1955-ben M.K. Jessup Az UFO esete c. könyvében már határozottan célozgatott az idegen lények machinációira, elvégre mi más tüntethette volna el nyomtalanul a holttesteket és roncsokat a balesetek után.

Mary Celeste: kísértethajó

1872-ben az angol Dea Gratia New Yorkból Gibraltár felé tartott, mikor szembetalálkozott egy különös hajóval. David Morehouse kapitány meglepődve ismerte fel benne a Mary Celeste-et, mely egy hónappal korábban hagyta el New York kikötőjét, ezt követően pedig nyomtalanul eltűnt. A néma hajó fedélzetén egyetlen ember sem volt. A raktár fel volt töltve élelmiszerrel és szesszel, harcnak vagy erőszaknak semmi jele. A kikötőbe bevontatott hajó átvizsgálása eredménytelennek bizonyult, azóta sem derült fény rá, mi történt a Mary Celeste utasaival. Az eset ugyan a 19. század egyik nagy rejtélye, de rávilágít, hogy mennyire félrevezetőek lehetnek a pontatlan információk: a hajó sokáig úgy élt a köztudatban, mint a Bermuda-háromszög egyik korai áldozata, pedig valójában az Azori-szigetek közelében bukkantak rá. Hogy pontosan honnan sodródott oda, azt persze nem tudhatjuk. Az árbocon talált állítólagos vérfoltokat Nekovetics Oszkár, a Bermuda háromszög láthatatlan gyilkosa c. könyv szerzője az óceánfenéki vulkáni tevékenységgel hozza összefüggésbe: a gázokkal keveredett vulkáni por okozhatott vöröses elszíneződéseket a vitorlákon.

A helyzet fokozódott. Olyannyira, hogy 1964-ben Vincent H. Gaddis már ezer hasonló esetért tette felelőssé a területet, melynek, hogy ne kelljen rá mindig „régióként” referálni, nevet keresett.

Ekkor született meg a nagybetűs Bermuda-háromszög: a hely, ahova eltűnni járnak a hajók, a hely, ahol megmagyarázhatatlan események borzolják az idegeket, a hely, ahová az ember csak egyszer teszi be a lábát, és jó eséllyel nem keveredik elő soha többé.

Gaddis alapos munkát végzett, még a kevés számú túlélővel is készített interjúkat, de valahogy mintha a szenzáció nagyobb szerepet játszott volna, mint a tények beható ismerete.

A Cyclops

1918 márciusában a USS Cyclops, az amerikai haditengerészet 542 láb hosszú, 19 ezer tonnás szállítóhajója 305 emberrel a fedélzetén, valahol Barbados és a Chesapeake-öböl között eltűnt a térképről. Nem adott le S.O.S. jelzést és sosem találták meg a roncsait. A háborús körülmények miatt arra gyanakodtak, hogy a 11 ezer tonnás mangán-szállítmány okozta a vesztét, melyet a németek megpróbáltak megszerezni, de a német hatóságok ezt azóta is cáfolják. Az akkori elnök, Woodrow Wilson kijelentette: „Csak Isten és a tenger a megmondhatója, mi történt a nagy hajóval.” A Cyclops esete valóban megoldatlan rejtély, túlélők híján azóta sincs magyarázat a történtekre.

Mire 1974-ben Charles Berlitz nyelvészprofesszor kiadta A Bermuda-háromszög című könyvét, már akkorára nőtt a hívők tábora, hogy azonnal best-sellerré avanzsált, és senki sem kételkedett az írottak igazában. Berlitz könyve azóta is a legnépszerűbb forrása a történeteknek, annak ellenére, vagy pont azért, mert állítása szerint a mesebeli Atlantisz pontosan a Bermuda-háromszög alatt található. Egyetlen ember maradt csak a gáton, aki felvette a harcot az általa álhíreknek tartott beszámolókkal, Larry Kusche, az Arizonai Egyetem könyvtárosa.

A 19-es repülőszázad

„A repülés feltételei kedvezőek”-jelentette a meteorológiai szolgálat 1945. december 5-én délután a lauderdale-i reptérnek, így az öt amerikai Grumman TBM Avengers bombázó felszállt, hogy megkezdjék „Navigation problem No.1”-ra keresztelt gyakorlatukat. Még aznap nyomtalanul eltűntek a Bermuda-háromszög felett. Vezetőjük, Charles Carroll Taylor rádiókapcsolatban állt az irányítóközponttal, az iránytű hibás működéséről számolt be. Másodtisztje állítólag két órával a start után pánikban jelentette: „Nem tudom megállapítani, hol vagyunk. Semmit sem értek.” Taylor teljesen elvesztette az irányt, végül nyugatnak indultak, de a benzin már fogyóban volt, a naplemente is közeledett. Az utolsó üzenetről különböző források mást mondanak, az egyik változat szerint: „Azt hiszem, hogy…”, a másik változat: „Fehér vízbe merülünk…Elvesztünk…” a harmadik változat szerint Taylor üzent utoljára: „…együtt fogunk lezuhanni”. A mentésre kirendelt Martin Mariner mentőhidroplán és 13 fős legénysége soha többé nem tért vissza a bázisra. A hónapokig tartó kutatás eredménytelen maradt, sem roncsokat, sem holttesteket, sem olajnyomokat nem találtak. A repülőgépek műszereinek megbolondulását a viharos idő elektromos tevékenységeivel magyarázható lenne, azonban a 19-es század eltűnésének napján derült volt az idő. Az esetet általában azzal magyarázzák, hogy Taylor egész egyszerűen eltájolta magát és rossz irányba vezette a csapatot, de ezt az indokot, egy tapasztalt pilótával kapcsolatban nehéz elfogadni.

Némi népszerűtlenséget is kockáztatva és az állását felfüggesztve Kusche belekezdett az óriási munkába, hogy utánajárjon pontról-pontra, esetről-esetre az addigra már tengeri szörnyekkel, idő-csapdával, fordított-gravitációval gazdagított túlvilági legendáknak. A kutatás során több száz levelet küldött szét egyenesen a forrásoknak címezve, hogy minél alaposabban ismerje a körülményeket és meglepő eredményre jutott. Az 1975-ben kiadott Bermuda-háromszög Rejtély: Megoldva c. könyvben lerántja a leplet a sztorik nagy részéről, azt ugyan nem állítja, hogy meg sem történtek, de, mint kiderült közel sem úgy, ahogy előtte elmesélték. Tisztázta az eltűnéseket, melyek valójában nem is a területen következtek be, a baleseteket, melyek nem ragyogó időben, hanem vihar közeledtekor történtek, szenzációs statisztikákat, melyek valójában nem annyira szenzációsak, ha figyelembe vesszük, hogy a karib térség egyike a legforgalmasabb tengeri-és légi-útvonalaknak a világon. Kusche lényegében arra jutott, hogy a Bermuda-háromszög nem létezik.

Star Tiger és Star Ariel

A BSSA a brit dél-amerikai légitársaság, melyet a második világháborúban szolgáló pilóták alapítottak. Egyik gépük, a Star Tiger 1948. január 30-án tűnt el a Bermuda-háromszög felett, roncsait soha nem találták meg. Az eset azért is különös, mivel az előtte repülő Avro Lancaster pilótája, Frank Griffin, kapcsolatban állt a Tigerrel, nem érzékelt vészjelzést, valamint saját, azonos útvonalon haladó gépét minden gond nélkül tudta navigálni, sem köd, sem elektromos viharok, sem turbulencia, sem jegesedés nem okozott problémát. A követező év január 17-én a Star Arielnek, Bermuda és Jamaika között szintén nyoma veszett. A roncsokat soha nem találták meg. Az esetet megoldatlannak nyilvánították. Mivel rádiókapcsolatot nem sikerült létesíteni a pilótákkal eltűnésük előtt, nincsenek használható adatok, így a két gépet azóta is sokan a halálos Bermuda áldozatainak tekintik.

Ahogy egy szkeptikus fogalmazott: „Keresni a közös okozatot minden, a régióban történt eltűnés mögött nem sokkal logikusabb, mint keresni a közös okozatot minden, Arizonában történt autóbaleset mögött.” A WWF 2013-ban lefolytatott átfogó vizsgálata is ezt látszik alátámasztani, a jelentés alapján a világ legveszélyesebb tengeri helyszíne a Dél-kínai-tenger, második az Északi-tenger, harmadik a Földközi-tenger. A Bermudák környéke még az első tízbe sem fért bele. Vagyis kijelenthető, hogy ha létezik Bermuda-háromszög, akkor léteznie kell Dél-kínai-háromszögnek, vagy Észak-tengeri háromszögnek is, misztikus helyszínek misztikus esetei a világ számos más pontján is előfordulnak. De mi a magyarázat a valóban megtörtént esetekre?

Ha kicsit félretesszük Atlantiszt és a párhuzamos világokat, még mindig marad egy pár kézenfekvő értelmezés:

  • A térséget különösen veszélyessé teszi az óceánfenék topográfiája, mely magában foglalja az Atlanti óceán legmélyebb árkait és törésvonalait
  • Az óceáni áramlatok, különösen a Golf-áramlat, mely Mexikó irányából Európa felé haladva gyorsan magával ragadhatja az elsüllyedt roncsokat
  • A karib térség hurrikánjai és viharai, melyek hatalmas hullámokat korbácsolva akár az alacsonyabban repülő gépek számára is veszélyt jelenthetnek
  • A Nekovetics Oszkár által is felvetett óceánfenéki vulkán-kitörésekből származó gázbuborékok, melyek nem csak a hajókat ragadhatják a mélybe, de elektrosztatikus felhőket kreálva akár a repülők műszereit is megzavarhatják

Tudományos magyarázatok tehát vannak, önjelölt kutatók és komoly szakemberek is nagyjából évente közölnek egy-egy újabb teóriát a misztikum megoldásáról, ami végleg lerántja a leplet és megmagyaráz mindent, de lehet, hogy nem is az a lényeg, mi okozta a titokzatos eltűnéseket, metán-kitörés vagy az ördög maga. Az a fontos, hogy a Bermuda-háromszög már végérvényesen belénk táplált legenda, amit eszünk ágában sincs elengedni, rejtély, amiben hinni akarunk, még ha időnként, a formalitás kedvéért meg is cáfoljuk a létezését.

Ez a cikk eredetileg 2019.11.25-én jelent meg a Rakétán.

(Forrás: History.com, Fotó: Wikimedia commons, Flickr/Kitchener.lord, Getty)


Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Donald Trump alelnök-jelöltje, J. D. Vance, és a legvalószínűbb demokrata elnökjelölt, Kamala Harris sem lenne könnyű ellenfél a Szilícium-völgy nagyvállalatainak.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.