A telefonjaink már nálunk is jobban tudják, hogy mikor hol leszünk és voltunk - és ez általában nem jó. A kellemetlentől a rémesig érnek azok a történetek, amikor tech vállalatok felhasználják, rosszabb esetben áruba bocsátják a rendelkezésükre álló adatokat arról, hogy a felhasználóik hol és mit csinálnak. A járvány azonban úgy tűnik, adott egy lehetőséget a cégeknek, hogy ne csak saját maguknak termeljenek hasznot ezzel a tudással: a Google és a Facebook is támogatja a hatóságokat abban, hogy információkhoz jussanak intézkedéseik hatékonyságáról.
Amikor a Google alkalmazásai engedélyt kérnek arra, hogy időről időre automatikusan megnézzék, majd rögzítsék, hogy merre járunk, azért teszik ezt, hogy a szolgáltatásaik észrevétlenül tudjanak még hasznosabbak és okosabbak lenni. Ha a Google Maps tudja, hogy minden reggel ugyanabban a buszmegállóban állunk, akkor ideális esetben szólni fog, ha egyik reggel úgy látja, hogy késésben vagyunk, vagy a vonalon épp nem járnak a buszok. A keresőóriás most az így rögzített adatok alapján publikálta, hogy a világ országaiban mennyivel mozognak kevesebbet a felhasználók, mint szoktak - írja a Wired.
Az adatokat természetesen aggregálva és anonimizálva dolgozták fel, és a januári állapotot vetették össze március utolsó napjaival. Ezekből látszik, hogy Magyarországon például a munkahelyekre 32%-kal kevesebb út vezet, mint korábban, de a közlekedési megállók forgalma is a felére esett vissza. A Google-höz hasonlóan a Facebook is maga elemzi ezeket az adatokat, ahelyett, hogy átadná kormányzatoknak: ők a Reuters híre szerint egy kutatócsoport rendelkezésére bocsátották az amerikai felhasználóik mozgásával kapcsolatos információikat.
Néhány hónapja egy Simon Weckert nevű német művész fogott 99 telefont, mindegyiken elindította a Google Mapset, majd berakta azokat egy húzós kiskocsiba. Az eredmény: a térképeken máris látszott, hogy hatalmas dugó alakult ki, amerre a kiskocsi és Weckert jártak; hiszen a Google Maps szerverei csak annyit érzékeltek, hogy közel száz felhasználó araszol csigalassúsággal Berlin utcáin. A most használt adatok persze sokkal megbízhatóbbak, hiszen hatalmas mintákkal dolgozik a Facebook és a Google is. Sőt, kivételesen talán megnyugtatóbb is, hogy ezek a cégek teszik névtelenné és dolgozzák fel az információkat, mint ha a kormányok kérnék be mindannyiunk földrajzi helyzetét a telekommunikációs cégektől.


Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR