Finisben az autó, ami 1600 km/h-val fog hasítani
2019 / 11 / 14 / Bobák Áron
Finisben az autó, ami 1600 km/h-val fog hasítani
Igen, itt a Földön.

Ezt most már muszáj hozzátenni, hiszen a világuniverzum leggyorsabb autója nem hivatalosan az a Tesla Roadster, amit a SpaceX két évvel ezelőtt lőtt ki a Falcon Heavyvel, és Föld körüli pályán jó 40 ezer km/h-val száguldott. A Bloodhound LSR viszont nem a világűrben, hanem a sivatagban fog a hangsebesség 1,3-szorosára gyorsulni, ráadásul ennek a volánjánál nem egy szkafanderbe öltöztetett próbababa fog ülni, hanem egy hús-vér ember.


A "véreb"

Andy Greenben minden bizonnyal nagyon fura érzések fognak kavarogni, amikor egy-másfél év múlva végre nekivághat az újabb kihívásnak, hiszen a jelenlegi sebességrekordot is ő állította fel, 22 évvel ezelőtt. 1997-ben a Richard Noble által életre hívott Thrust SSC-vel 1223,657 km/h-ig gyorsult az amerikai Black Rock Desertben, amivel

ő lett az első ember, aki szárazföldön átlépte a hangsebességet.

A hihetetlen rekord jó időre el is vette a kedvét az autóépítőknek az újabb kísérletektől, de 2008-ban végül Richard Noble és csapata úgy döntött, hogy itt az ideje belevágni az újabb kihívásba. Mivel a hangsebességet már kipipálták, így a következő cél logikusan csak az óránkénti ezer mérföldes sebesség elérése lehetett, amihez el is kezdték építeni a megfelelő járművet, akkor még Bloodhound SSC néven.


Az eredeti Bloodhound SSC a jellegzetes, kék-sárga festéssel és szponzorlogókkal

Andy Green azóta végigturnézta a bolygót, 2014-ben még Magyarországra is eljött, hogy a gyorsasági autó kartondobozokból felépített makettje mellett meséljen az érdeklődőknek a projektről. 2018-ban viszont a vállalkozás megbicsaklott, és már úgy tűnt, hogy elbúcsúzhatunk a rekorddöntéstől, amikor jött Ian Warhurst, aki felvásárolta az autót, létrehozott egy új céget (Grafton LSR) és az immár Bloodhound LSR néven futó projekt újra sínre került.

A Bloodhound tényleg egészen elképesztő műszaki csúcsteljesítmény, ami valahol félúton jár egy autó és egy repülőgép között,

kis túlzással két szárny meg néhány Sidewinder-rakéta választja el attól, hogy szuperszonikus vadászgép legyen.

És ez egyáltalán nem túlzás, hiszen a Bloodhoundot ugyanaz a Rolls-Royce EJ200 sugárhajtómű hajtja, ami az Eurofighter Typhoont, igaz, csak 480 km/h-ig. Efölött a sebesség fölött bekapcsol a norvég Nammo által kifejezetten a gyorsasági autóhoz tervezett másik gyorsítórakéta, ami a tervek szerint 1609 km/h-ig fogja repíteni a vérebet. A kocsiban emellett található egy ezekhez képest meglehetősen hagyományosnak mondható Jaguar V8-as motor is, ami fedélzeti segédhajtóműként funkcionál - szintén egy olyan megoldás, amit elsősorban repülőgépeknél láthatunk.

Egy ilyen gépet természetesen nem lehet rutinból legyártani, Mark Chapmannek és csapatának erősen feszegetniük kellett a műszaki határokat. Az aerodinamikai kialakítás például a Swansea University bevonásával készült, amelynek kutatócsapata CFD (komputációs folyadék dinamika) szimulációkkal segítette a légellenállás csökkentését, többek között modellezték hogy a különböző sebességtartományokban milyen vertikális, oldalirányú és súrlódási erő hat az autóra. Talán mondanunk sem kell, ezt a technológiát eredetileg szintén a repülőgépgyártásban kezdték el alkalmazni.

Hogy a fejlesztőknek mennyi mindenre kellett gondolniuk, arra jó példa, hogy a Bloodhound üvegszálas kasztnija golyóálló anyagból készült,

hiszen ekkora tempónál már egy apró kavics is lövedékké válhat (a fegyverekből kilőtt töltények sebessége általában 2000 és 4500 km/h között mozog, de léteznek ennél gyorsabb és lassabb fegyverek is).

Érdeklődésünkre a Grafton SLR szóvivője elmondta, hogy a vezető biztonságát számos megoldás garantálja. Maga az autó is strapabíró szénszálas anyagból készült, emellett Andy Green egy kifejezetten az ő alakjára legyártott szénszálas ülésben helyezkedik el, és egy ötpontos heveder rögzíti. A Bloodhound LSR-ben emellett van levegőztető és tűzvédelmi rendszer is, ha valami baj történne.

A Bloodhound LSR-t jelenleg a dél-afrikai sivatagban tesztelik, egyelőre csak nagyon óvatosan: a legutóbbi teszten az autó épp csak túllépte a 800 km/h-t, igaz, 1964-ben még ez is abszolút sebességrekordnak számított volna.

(Fotó: The Bloodhound Project, Forrás: Livescience, Engadget, Wikipedia, BBC)


Ezek is érdekelhetnek

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.