Felborítja a bolygók evolúciójával kapcsolatos teóriákat a vattacukorbolygó

2024 / 05 / 19 / Bobák Zsófia
Felborítja a bolygók evolúciójával kapcsolatos teóriákat a vattacukorbolygó
A csillagászok megtalálták az eddig detektált második legkönnyebb bolygót, aminek sűrűsége a vattacukoréval vethető össze.

A WASP-193b jelű extraszoláris bolygót 2023-ban fedezték fel a WASP (Wide Angle Search for Planets) projekt keretében, aminek célja, hogy több helyszínen elhelyezett kamerákkal az eget kémlelve új bolygókra találjanak. A La Palmában és a dél-afrikai Sutherlandben található berendezésekkel minden éjjel pásztázzák az eget és percenként készítenek újabb felvételeket - 2006 óta már 30 millió csillaggal kapcsolatban végeztek 430 milliárd mérést, hogy megtalálják potenciális kísérőiket, vagyis a körülöttük keringő bolygókat. A távoli bolygók detektálása ugyanis indirekt módon zajlik: a csillagok fényének periodikus, ismétlődő változásából következtetnek az égitest jelenlétére, keringési idejére és más jellemzőire. A bolygó tömegét a csillagra ható gravitációs ereje révén számítják ki, ami a csillag spektrumában érzékelhető Doppler-hatásban testesül meg.

A WASP-193b esetében a tömeg ilyen módon való meghatározása jelentős problémát jelentett, a kutatók eleinte nem kaptak hihetőnek tűnő eredményt az adatok elemzése során. A sokadik ellenőrzés és újraszámolás után végül a csillagászok arra a következtetésre jutottak, hogy a bolygó valóban olyan alacsony tömegű, mint amilyennek elsőre tűnt: körülbelül 0,059 grammot nyom köbcentiméterenként. A szakértők szerint ezt az értéket nehéz bármilyen szilárd anyagból álló objektummal összehasonlítani, leginkább a vattacukor sűrűségéhez hasonlítható, ami nagyjából 0,05 gramm/köbcentiméter tömegű. Az ismert bolygók viszonylatában ez elenyészően kevésnek számít, a kis sűrűségű gázóriás, a Jupiter, ami főként hidrogénből és héliumból áll, például átlagban 1,33 gramm köbméterenként, míg a Föld 5,51 gramm/köbcenti a kutatásban részt vevő MIT leírása alapján. A WASP-193b összetételében is nagy valószínűséggel elsősorban a hidrogén és hélium található meg nagyobb mennyiségben, ezek a gázok sok tízezer kilométerre kiterjedő atmoszférát alkotnak.

Hogy hogyan tud a vattacukorbolygó ilyen nagyra nőni ilyen kis sűrűség mellett, az a csillagászok számára is rejtélyt jelent, egyelőre nincs olyan elmélet, ami a bolygók formálódásának ennyire ritkán látott, extrém verzióját magyarázná. A bolygó tanulmányozását a James Webb Űrteleszkóppal tervezik folytatni és a mérések alapján alaposabban feltérképezik majd a speciális bolygó légkörét, valamint pontosabban meghatározzák a tömegét és más tulajdonságait is.

A WASP-193b-nél csak egy könnyebb bolygót találtak eddig a kutatók, mégpedig a 2014-ben felfedezett Kepler-51d-t, ami egy Neptunusz-típusú exoplanéta és a Kepler-51b-vel együtt a Kepler-51 csillagrendszer vattacukorbolygóit alkotják. A NASA jellemzése szerint inkább polisztirol habra, mint kőzetre vagy vízre hasonlító sűrűséggel bíró égitestek atmoszférájának kialakulása már akkor is fejtörést okozott a kutatóknak és a további megfigyelésüket szintén a JWST-vel tervezik kivitelezni. Az előrejelzések szerint a Kepler-51b, a csillagához való közelsége miatt, egy idő után kisebbé és sűrűbbé válik majd, miután a légkörét alkotó gázok egy része elpárolog, de a Kepler-51d valódi vattacukorbolygó marad hosszú időn át.

(Fotó: SciTechDaily.com, NASA,ESA/L. Hustak, J. Olmsted, D. Player, F. Summers/STScI)

A vattacukorbolygóról új részletek derültek ki a James Webb Űrteleszkóp adatai alapján Európai csillagászok közelebbről is megfigyelték a WASP-107b-t és sikerült meghatározniuk, milyen összetevőkből állnak a bolygó felhői.

Sikeres teszten van túl a SpaceX űrsétákhoz kifejlesztett szkafandere
A várhatóan július végén induló Polaris Down misszió nem csak azért lesz különleges, mert ez lesz az első alkalom, hogy kereskedelmi küldetés ketetében asztronauták űrsétát tesznek, hanem azért is, mert itt vetik be először élesben a SpaceX erre a célra kifejlesztett űrruháját.
Apró, piros objektumok tömege szerepel a JWST felvételein – de a létezésük lehetetlen
A JWST rengeteg kis piros pontot fedezett fel, de ezeket jelenleg bárhogy próbáljuk magyarázni, az ellentmond a most ismert galaktikus evolúciós modelljeinknek.