Hivatalosan is bejelentették a Celera 500L-t, az elmúlt évek egyik legrejtélyesebb repülőgépét

2020 / 09 / 08 / Bobák Áron
Hivatalosan is bejelentették a Celera 500L-t, az elmúlt évek egyik legrejtélyesebb repülőgépét
A speciálisan kialakított jet a készítői szerint "a legnagyobb dolog, ami a repülőgép-iparban az elmúlt ötven évben történt".

A kaliforniai Otto Aviation Grup repülőgépéről még 2017-ben röppentek fel az első hírek, ám sokáig még a bennfentes újságírók sem igazán tudták hova tenni az egzotikus megjelenésű, csepp formájú gépet. Bár azt természetesen a gyártó sem tudta megakadályozni, hogy a gépről egyre több információ és lesifotó szivárogjon ki, ám mindenre kiterjedő információkkal csupán néhány héttel ezelőtt álltak elő, amikor hivatalosan is fellibbentették a fátylat a Celera 500L-ről.

Az Otto Aviaton optimizmusa nem teljesen alaptalan, hiszen állításuk szerint egy olyan jetet sikerült kifejleszteniük, amely 740 km/h-s végsebességével és 8300 kilométeres hatótávjával teljes mértékben felveszi a versenyt a belépő szintű magángépekkel (mint amilyen a Cessna Citation CJ3+ vagy a Beechkraft King Air 350), miközben a fogyasztása, ennek következtében pedig az üzemeltetési költsége is töredéke a hagyományos privát jetekének.

A cég szerint szemben az átlagos magángépek óránkénti 2100 dolláros (~640 ezer forint) üzemeltetési költségével, a Celera 500L üzemeltetési költsége mindössze 328 dollárba (nagyjából százezer forintba) kerül óránként, így azt remélik, hogy az eddiginél sokkal szélesebb réteg számára hozhatja el a magángépekkel való utazás kényelmét. Fogyasztás szempontjából a Celera 500L nagyjából 18-25 mérföldenként eszik egy gallon üzemanyagot, míg az átlagos magángépek 2-3 mérföldenként fogyasztanak ugyanennyit, ami miatt az Otto Aviation szerint a Celera 500L "a legkörnyezetbarátabb repülőgép a kategóriájában, és egy nagy lépés a zéró emissziós légiforgalom felé".

A mondat második része valószínűleg arra utal, hogy az Otto Aviation a későbbiekben hibrid vagy teljesen elektromos hajtóművel felszerelt modelleket is tervez, de az állításaik nagyrészt már most is stimmelnek. Az elérhető adatok szerint egy Boeing 747-8 utasszállító átlagosan 8,15 gallon üzemanyagot fogyaszt tengeri mérföldenként, azaz legalább 130-szor annyit, mint a Celera 500L, míg átlagos férőhely-kiosztásban csak nagyjából 76-szor annyi utas fér el rajta. Azt azért érdemes hozzátenni, hogy egy 747-es esetében egy-két (vagy akár tíz-húsz) üresen maradt ülőhely érdemben nem befolyásolja az egy főre jutó károsanyag-kibocsátást, míg az Otto Aviation hatfős magángépében már egy üresen maradt hely is jelentősen megdobhatja azt. Mivel a Celera 500L Red A03 hajtóműve ugyanazzal az A1-es repülőgép-üzemanyaggal üzemel, mint a ma forgalomban levő utasszállítók, így a gallononkénti széndioxid-kibocsátás vélhetőleg nem különbözik a két gépnél.

Ezzel a Celera 500L széndioxid-kibocsátása a gyártó szerint 30%-kal alulmúlja azt a határt, amit a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) és a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) 2031-től ír elő az újonnan gyártott gépeknek. Az is igaz, hogy a magángépek nem fognak egyik napról a másikra eltűnni az égről, ebben a kategóriában pedig a Celera 500L toronymagasan a leggazdaságosabb a gyártó szerint. Ezt a repülőgép különleges formatervével érték el, ugyanis a szárnyak, a törzs és a vízszintes vezérsík kialakításával sikerült kiaknázniuk az úgynevezett lamináris áramlás nyújtotta lehetőségeket, vagyis a gép körül a levegő nem kavarog, hanem rétegesen áramlik.

A kabin kialakítása a magnépek luxusát tükrözi. A 188 centiméter magas utastérben hat darab első osztályú ülés várja az utasokat, akik a cég elnöke, Id. William Otto szerint az utasszállítókhoz hasonló áron, ám jóval kényelmesebben utazhatnak, elkerülve a repülőtéri tumultust. Bár ablakokat a tesztgépen még nem láthatunk, az Otto Aviation szerint a végső változaton már ezek is lesznek. A géppel eddig 31 sikeres tesztrepülést hajtottak végre, az első példányok pedig várhatóan 2025 környékén állnak majd forgalomba.

(Fotó: Otto Aviation Group)


Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell
Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell
Elektromos autók táplálták energiával az ausztrál villamosenergia-hálózatot egy áramszünet alatt.
Ausztria vezető traktorgyártója hidrogénhajtású traktort készített
Ausztria vezető traktorgyártója hidrogénhajtású traktort készített
A kísérleti traktor működéséhez a hidrogént biogenikus nyersanyagokból állítják elő.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.