Az első brit Amazon Go üzlet megnyitásának terveit hónapok nagy titoktartás övezte, de úgy tűnik, hogy a munkavállalók az elmúlt hetekben már előkészítették a boltot, már csak az Amazon Go homlokzati felirata maradt eltakarva, hogy a lehető legtovább fenntartsák az élelmiszerbolt megnyitásának misztikumát.
A vállalat legalább további 30 Amazon Go üzlettel tervez Nagy-Britanniában, és az Amazon Fresh bolthálózatukat is bővítették, konkurenciaharcba bocsátkozva a szigetország nagy élelmiszerbolt-láncaival. Ipari források szerint úgy vélik, hogy a „négy nagy” brit szupermarketláncba tartozó Morrisons - mely az Amazon Fresh házhoz-szállító szolgáltatása révén hosszú ideje kapcsolatban áll az Amazonnal - arra készül, hogy ismét összefogjon a vállalattal.
Csakúgy, mint az Egyesült Államokban, a londoni érintés nélküli üzletben vásárlók is összeszedhetik amire csak szükségük van és anélkül távozhatnak, hogy megállnának fizetni.
Az automatizált üzlet rengeteg rejtett érzékelővel és fényképezőgéppel követi nyomon, hogy az ügyfelek mivel töltik fel bevásárló kosarukat, majd az Amazon Go alkalmazáson keresztül kiszámlázzák nekik a tételeket a mobiltelefonjukon.
Az ealingi bolt az első olyan, ami az Amazon Egyesült Államokban található otthoni piacán kívül nyílik, ahol az Amazon jelenleg mintegy 25 üzlettel rendelkezik. Az Amazon Go lánc első üzlete 2016-ban nyílt meg a cég seattle-i székhelyén, kezdetben csak az alkalmazottak számára, még a 2018-as nyilvános bevezetés előtt. Akkor még számos gonddal küzdöttek, a több vásárló nyomon követése és az árucikkek kézbe vétele, majd egy másik polcra történő újbóli visszahelyezése kapcsán, ami gyakran előfordult. Az Amazon szerint a “Csak sétálj ki” (Just Walk Out) technológiát ugyanazok a fejlesztések teszik lehetővé, mint az önvezető autókat.
Magát az Amazon élelmiszerbolt-szolgáltatást 2016-ban indították el az Egyesült Királyságban, melytől azt várták, hogy felrázza majd a rendkívül erős versenyre épülő szektort. Az Amazon eddig csalódott a várakozásokban. A Mintel kutatóintézet szerint brit online élelmiszerbolt piacnak mindössze 3 százalékát sikerült megszerezniük, még az olyan bevállalós akciók ellenére is, miszerint a friss élelmiszerszállítás ingyenes a Prime előfizetők számára, a kiválasztott területeken, egy órán belüli szállítással.
Agresszív árképzési stratégiájuknak és a britek szomjának köszönhetően mindenesetre a szeszes italok értékesítése több mint kétszeresére nőtt 2020-ban, és a szakértők ezen a területen további növekedést jósolnak.
A vállalat tavaly indította el az intelligens bevásárlókocsi programját, melynek során nyomon követik a kocsihoz hozzáadott árukat, és automatikusan megterhelik a vásárlókat, miután elhagyják az élelmiszerboltokat.
Nem az Amazon az egyetlen high-tech vásárlási élményt nyújtó vállalat az Egyesült Királyságban, az olyan szupermarketek, mint a Sainsbury’s és a Tesco már eddig is megpróbálták megismételni az Amazon Go sikerét.
(Forrás: BBC Kép: Amazon, Unsplash)