A Starliner kapszulát a rakéta tetejére illesztették, amely majd az űrbe juttatja - ez egy Atlas V-ös, amit a United Launch Alliance gyárt. A kilövés december 17-én következik a floridai Cape Canaveralban, egyelőre legénység nélkül, majd a tervek szerint a Starliner dokkolhat a Nemzetközi Űrállomáson. Siker esetén ez a demonstrációs misszió előkészítheti az utat a NASA űrhajósai számára, hogy valamikor jövőre ők is repüljenek a Starlinerrel.
A Boeing a NASA számára fejlesztette ki a Starliner űrhajót, az űrügynökség Commercial Crew programjának részeként, amely azt célozza, hogy az amerikai űrhajósok újra amerikai gyártású járműveken repülhessenek. Az űrrepülőprogram 2011-es vége óta a NASA űrhajósainak az oroszországi Szojuz űrhajón kell utazniuk, hogy eljuthassanak a Nemzetközi Űrállomásra, egy olyan partnerségben, amelyért a NASA ülésenként 85 millió dollárt fizet.
A Boeing a Commercial Crew programban részt vevő két vállalat egyike, a másik, fő riválisa a SpaceX, amely Crew Dragon néven saját űrhajót is fejlesztett. A két óriás néma versenyben áll egymással az embert szállító űrrepülés megvalósítása érdekében, és az utóbbi időben a Boeing lemaradt az SpaceX-től ebben a versenyben. Az SpaceX márciusban egyszer már elindította a Crew Dragon űrhajót a Nemzetközi Űrállomásra, egy személyzet nélküli repülési teszten. A repülés bebizonyította a Crew Dragon képességét, hogy dokkoljon az ISS-re, majd biztonságosan hazatérjen.
Igaz, a repülés után ugyanaz a szerkezet, amely az ISS-hez dokkolt, súlyos hibát produkálva felrobbant a földön végzett motorvizsgálat során. A visszaesés jelentős késést okozott a SpaceX fejlesztési ütemezésében, és most újra nem világos, hogy melyik társaság űrhajója fog elsőként emberekkel repülni az űrben. A NASA adminisztrátora, Jim Bridenstine nemrégiben azt állította, hogy ha a tesztelés jól megy, a SpaceX 2020 első negyedévében repülhet emberekkel. Céldátum azonban még nincs erre.
A decemberben kilövéskor senki sem tartózkodik majd a Boeing kapszulájának fedélzetén, de ezt követően próbabábú reptetését tervezik - ahogy az a SpaceX esetében is megtörtént - azt a kék nyomáskiegyenlítő űrruhát használva a bábun, melyet a jövőbeni űrhajósok számára fejlesztettek ki. A SpaceX bábuját Ripleynek nevezték el a Nyolcadik utas a halál főhősnője után, a Boeing manökenjét pedig Rosienak hívják tisztelegve Szegecselő Rózsa ikonikus alakja (Rosie the Riveter - Geraldine Doyle tizenhét éves lányról készült második világháborús propaganda plakát) előtt.
"Rosie nem csak azoknak a nőknek a jelképe, akik nyomot hagytak az emberi űrrepülés történetében, hanem mindenkié, aki keménységet és elszántságot mutatott, miközben fáradhatatlanul dolgozott annak érdekében, hogy a Starliner biztonságosan szállíthasson űrhajósokat a Nemzetközi Űrállomás felé és onnan haza"- mondta Leanne Caret, a Boeing Védelmi, Űr és Biztonsági divíziójának elnöke.
(Forrás: The Verge Képek: NASA)