A SpaceX rakétájának legnagyobb szuperképessége, hogy nem pazarolja el a kilövések legfontosabb kellékét, a nagy tömegű, nagy méretű első rakétafokozatot. Miután a Falcon 9 elvégezte feladatát és feljuttatta a kívánt magasságra a második fokozatot és persze az űrkabint, a kilenc Merlin rakétamotorral a 41 méter hosszú, 25,6 tonnás méregdrága szerkezet képes szabályozottan visszaereszkedni a Földre.
Az eddigi rakéták ilyet nem tudtak, kilövés után az űrből visszahullottak és a súrlódástól elégtek a légkörben. A Falconnal is meg lehet ezt csinálni: a visszatéréshez szükséges üzemanyag súlyának rovására növelhető az értékes raksúly, csak persze ilyenkor a kilövés jóval többe kerül. A különbség pénzben az egyes missziók mindig eltérő körülményei miatt nehezen fejezhető ki pontosan, de kb. 20-25%-ról, tízmillió dolláros nagyságrendű spórolásról van szó.
A visszatérő rakéta biztonsági okokból nem a szárazföldön, hanem a SpaceX drónhajóján landol. A tegnapi kilövés után ez az "Of Course I Still Love You" nevű hajó volt (a "Na Mi Újság, Wagner Úr?"-ra emlékeztetően hülye név egy sci-fi irodalmi hivatkozás miatt került a lebegő platform felszínére). A hajó fedélzeti kamerájának képét a tegnapi leszállásnál élőben követhettük a NASA online közvetítésében, de pont a leszállás pillanata valamiért kimaradt. 13:35-nél az adásszünet:
És így volt ez gyakran már korábban is. A leszállások pillanatában gyakran megszakadt a kép és már csak a landolt rakétatörzset láthatták azok a nézők, akik nyomon követik a SpaceX programjait. Egyértelmű a következtetés: itt valami csalás van! Talán azért kell kikapcsolni egy pillanatra a közvetítést, hogy az operátor odarakhassa a kis makett-rakétát a maketthajóra? Vagy ilyenkor vált a kép egy másik hajóra, a rakéta pedig nem is száll le, simán megsemmisül valahol? Esetleg valami még nagyobb szabású csalás zajlik, amivel a Háttérhatalom gyíkemberei próbálják leplezni a Föld igazából lapos voltát a YouTube-nézők millió előtt?
Az igazság lényegesen prózaibb és kiábrándítóan technikai jellegű. Az eleve hullámzó tengeren lebegő hajó ugyanis műholdas adatkapcsolattal sugározza fedélzeti kamerái képét. Amikor viszont a 25 tonnás repülő szerkezet több ezer kilotonnás nyomást produkáló motorjaival leereszkedik a fogadóplatformra, olyan vibrációk keletkeznek, amelyek miatt rövidebb-hosszabb időre megszakad a műholdas adatátvitel. Erről a jelenségről szól a következő videó:
A leszállásokat elviekben lehetne közvetíteni, de ehhez egy másik vízi jármű kellene a közelben, amely valamilyen kábeles vagy rövid távú rádiós közvetlen kapcsolatban állna a drónhajó kameráival és átjátszóállomásként működne. Ez viszont indokolatlan költséget jelentene azért a pár kimaradó másodpercért, ami amúgy is megvan rögzítve, később tetszés szerint visszanézhető. A SpaceX pedig mégiscsak egy üzleti vállalkozás, nem szeretnek felesleges dolgokra költeni. Így aztán a leszállás konkrét másodperceiről kénytelenek leszünk megelégedni a SpaceX által utólag bemutatott videókkal.
(Fotó: SpaceX)



Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR