Egészen brutális 410 lóerőt présel ki magából a hidrogénnel hajtott turbómotor

2023 / 10 / 28 / Felkai Ádám
Egészen brutális 410 lóerőt présel ki magából a hidrogénnel hajtott turbómotor
Versenyautókba szánják, és a segítségével megőrizhető a versenyzés minden ismert és kedvelt mechanikai aspektusa – csak épp környezetbarátabb lesz az egész.

Az AVL Motorsport H2 versenymotorja által átörökíthető a klasszikus autóversenyzés minden aspektusa a klíma-semleges korszakba is. Az AVL elképzelése szerint a hidrogénégésű motorok egyszerű átállást kínálnak a benzin alapú belsőégésű motorokról a csapatok számára, megőrizve a klasszikus mechanikai élményt.

A következő fázisban pedig már H2-es turbóegységet egy igazi versenyautóban tesztelik a pályán.

Míg az autóiparban a legtöbb figyelem az üzemanyagcellás elektromos hajtásláncokra összpontosul, az osztrák AVL mobilitás-technológiai vállalat szép csendben egy olyan hidrogén égésű motoron ügyködik, amely egyszerre környezetbarát, miközben megőrzi a klasszikus versenyzés-élményt is – írja a New Atlas. Mint azzal a vállalat is tisztában van, a hagyományos hidrogénmotor nem rendelkezik túl jó teljesítménnyel, mert sok levegővel égeti el az üzemanyagot, amely folyamatot sovány égésnek neveznek.

A sovány égés ideális üzemanyag-megtakarítási szempontból, valamint csökkenti a környezetszennyezést is, de hátulütője tehát, hogy a motor egyszerűen nem termel sok energiát. Ez „némi” gondot jelent egy versenyautó esetében. Az AVL megoldása minderre a vízbefecskendezés: vizet fecskendeznek a motorba, ami megváltoztatja az üzemanyag égési módját és növeli a teljesítményt. Apróbb gond viszont, hogy így a dinitrogén-oxidok (NOx) kibocsátása is magasabb, mint a sovány keverék használatával.

A legutóbbi tesztek során az AVL prototípusa, a 2,0 literes turbó hidrogén-versenymotor 410 LE-t vagy 302 kW-ot produkált 6500-as fordulatszámon és 500 Nm-es nyomatékot 3000 és 4000 fordulatszám/perc között. Ez a teljesítmény literenként több mint 200 lóerőt jelent, ami jelentős eredmény a hidrogénégésű motorok számára.

A versenypálya előnye ráadásul, hogy a hidrogén-üzemanyaghoz szükséges infrastruktúra kiépítése messze nem olyan nehézkes, mint mondjuk a személyközlekedés esetén. Így aztán az AVL úgy véli, hogy bár a motor nem teljesen „zöld”, de még így is környezetkímélőbb a hagyományos motoroknál, miközben praktikusabb és gazdaságosabb a motorsport csapatok számára, mint az üzemanyagcellás elektromos hajtásláncok. Szemben ez utóbbiakkal ráadásul a H2 a klasszikus motorsporthoz kapcsolódó ismerős mechanikai zajt és érzést nyújtja. Mint azt az AVL motorsport igazgatója, Ellen Lohr a tesztelést követően elmondta:

„A H2 motorunk által elért eredmények megerősítik, hogy ezzel a technológiával rendkívül versenyképes csomagot tudunk nyújtani. Az AVL Racetech célja, hogy a motorsportot egy fenntartható jövő felé vezesse. Az első saját nevünk alatt fejlesztett versenymotorral egy újabb lépéssel közelebb kerültünk ennek az elképzelésnek a megvalósulásához.”

A vállalat azt tervezi, hogy a motort legközelebb már egy tényleges autóban teszteli a versenypályán, ezzel a következő szakaszba átlépve a hidrogénüzemű versenymotorok fejlesztésében.

(Kép: AVL)


Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
A Tesla sorsa múlhat a most bemutatott Cybertruck fogadtatásán
A Tesla sorsa múlhat a most bemutatott Cybertruck fogadtatásán
Ha bejön, akkor pickup-nagyhatalom lehet a cégből, ami Amerikában egyenlő a sikerrel.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.