Egészen brutális 410 lóerőt présel ki magából a hidrogénnel hajtott turbómotor

2023 / 10 / 28 / Felkai Ádám
Egészen brutális 410 lóerőt présel ki magából a hidrogénnel hajtott turbómotor
Versenyautókba szánják, és a segítségével megőrizhető a versenyzés minden ismert és kedvelt mechanikai aspektusa – csak épp környezetbarátabb lesz az egész.

Az AVL Motorsport H2 versenymotorja által átörökíthető a klasszikus autóversenyzés minden aspektusa a klíma-semleges korszakba is. Az AVL elképzelése szerint a hidrogénégésű motorok egyszerű átállást kínálnak a benzin alapú belsőégésű motorokról a csapatok számára, megőrizve a klasszikus mechanikai élményt.

A következő fázisban pedig már H2-es turbóegységet egy igazi versenyautóban tesztelik a pályán.

Míg az autóiparban a legtöbb figyelem az üzemanyagcellás elektromos hajtásláncokra összpontosul, az osztrák AVL mobilitás-technológiai vállalat szép csendben egy olyan hidrogén égésű motoron ügyködik, amely egyszerre környezetbarát, miközben megőrzi a klasszikus versenyzés-élményt is – írja a New Atlas. Mint azzal a vállalat is tisztában van, a hagyományos hidrogénmotor nem rendelkezik túl jó teljesítménnyel, mert sok levegővel égeti el az üzemanyagot, amely folyamatot sovány égésnek neveznek.

A sovány égés ideális üzemanyag-megtakarítási szempontból, valamint csökkenti a környezetszennyezést is, de hátulütője tehát, hogy a motor egyszerűen nem termel sok energiát. Ez „némi” gondot jelent egy versenyautó esetében. Az AVL megoldása minderre a vízbefecskendezés: vizet fecskendeznek a motorba, ami megváltoztatja az üzemanyag égési módját és növeli a teljesítményt. Apróbb gond viszont, hogy így a dinitrogén-oxidok (NOx) kibocsátása is magasabb, mint a sovány keverék használatával.

A legutóbbi tesztek során az AVL prototípusa, a 2,0 literes turbó hidrogén-versenymotor 410 LE-t vagy 302 kW-ot produkált 6500-as fordulatszámon és 500 Nm-es nyomatékot 3000 és 4000 fordulatszám/perc között. Ez a teljesítmény literenként több mint 200 lóerőt jelent, ami jelentős eredmény a hidrogénégésű motorok számára.

A versenypálya előnye ráadásul, hogy a hidrogén-üzemanyaghoz szükséges infrastruktúra kiépítése messze nem olyan nehézkes, mint mondjuk a személyközlekedés esetén. Így aztán az AVL úgy véli, hogy bár a motor nem teljesen „zöld”, de még így is környezetkímélőbb a hagyományos motoroknál, miközben praktikusabb és gazdaságosabb a motorsport csapatok számára, mint az üzemanyagcellás elektromos hajtásláncok. Szemben ez utóbbiakkal ráadásul a H2 a klasszikus motorsporthoz kapcsolódó ismerős mechanikai zajt és érzést nyújtja. Mint azt az AVL motorsport igazgatója, Ellen Lohr a tesztelést követően elmondta:

„A H2 motorunk által elért eredmények megerősítik, hogy ezzel a technológiával rendkívül versenyképes csomagot tudunk nyújtani. Az AVL Racetech célja, hogy a motorsportot egy fenntartható jövő felé vezesse. Az első saját nevünk alatt fejlesztett versenymotorral egy újabb lépéssel közelebb kerültünk ennek az elképzelésnek a megvalósulásához.”

A vállalat azt tervezi, hogy a motort legközelebb már egy tényleges autóban teszteli a versenypályán, ezzel a következő szakaszba átlépve a hidrogénüzemű versenymotorok fejlesztésében.

(Kép: AVL)


"Mint egy párásító kerekekkel" - a Kawasaki bemutatta hidrogénhajtású motorját
A motorkerékpár nagyon alacsony kibocsátású, nagyrészt csak víz keletkezik a használata közben.
Naponta kétszer indulhat útra a szuperszonikus rakétameghajtású repülőgép
Naponta kétszer indulhat útra a szuperszonikus rakétameghajtású repülőgép
Megkapta az engedélyt a szuperszonikus repülésre az Mk-II Aurora.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.