Egy elpattant kábel tönkretette a Föld egyik legnagyobb rádióteleszkópját

2020 / 08 / 13 / Justin Viktor
Egy elpattant kábel tönkretette a Föld egyik legnagyobb rádióteleszkópját
A kábel 30 méteres lyukat szakított a Puerto Ricoban található Arecibo obszervatórium tányérjába, mely Carl Sagan legendás csillagász Kapcsolat című regényében és a GoldenEye című James Bond filmben is szerepelt.

30 méteres lyuk

Az Arecibo Obszervatórium a világ egyik legnagyobb, egyetlen apertúrájú rádióteleszkópja, és most sajnos súlyos károkat szenvedett, miután egy segédkábel elpattant és belevágódott a távcső reflektor tányérjába.

A baleset során 30 méteres lyuk keletkezett az obszervatóriumban, amely 300 méterrel fekszik egy karszt-barlang felett Puerto Rico északi részén. A kábel hétfőn helyi idő szerint körülbelül hajnali 2:45-kor szakadt el, és a meghibásodás oka egyelőre ismeretlen - tette közzé a Közép-Floridai Egyetem, amely az Arecibo-t üzemeltető három intézmény egyike.

"Van egy szakértői csapatunk, amely felméri a helyzetet" - mondta Francisco Cordova, Arecibo igazgatója az UCF nyilatkozatában. "Célunk a személyzet biztonságának szavatolása, a létesítmények és a felszerelések védelme, valamint a lehető leghamarabb történő teljes helyreállítás, hogy továbbra is szolgálhassa a tudósokat az egész világon."

Arecibo évtizedekig a világ legnagyobb tányérú rádióteleszkópja volt, ám 2016-ban a Kínában található Five hundred meter Aperture Spherical Telescope (FAST) a második helyre sorolta. Néhány rádió-obszervatórium, például az új-mexikói Very Large Array, olyan hatalmas antennákból áll, amelyek sokkal több helyet foglalnak el, mint Arecibo vagy a FAST. Ám ez utóbbi távcsövek a világ legnagyobb olyan létesítményei, amelyek egyetlen nagy tányérban gyűjtik össze a rádióhullámokat.

Nem az első eset

Arecibo már a 2017-es Maria hurrikán idején is szenvedett károkat, amikor egy kábel tucatnyi panelt sértett meg a tányéron és egy kisett egy méter körüli antenna is elveszett. Abel Méndez, az Areciboban található Puerto Rico-i Egyetem Lakható bolygókat kutató laboratóriumának (PHL) igazgatója elmondta, hogy a hétfői baleset „a legnagyobb szerkezeti károkat jelenti” a hurrikán óta.

„Tudományos megfigyeléseink, mint sok más helyen is, késni fognak” - írta Méndez egy e-mailben, megjegyezve, hogy csapata éppen befejezte a Barnard-csillag megfigyelését, amely a Nap egyik legközelebbi rendszere.

"A következő hónapokban továbbra is meg kell figyeljünk más csillagokat, köztük olyanokat, amelyek potenciálisan lakható bolygókkal rendelkeznek" - folytatta Méndez. "Megfigyeléseink nem időkritikusak, de mások lehetnek azok is, például a közelben lévő aszteroidák, melyek megközelítik a földet."

Kulturális ikon

A tudományos megfigyelések leállása mellett a baleset szomorú hír mindazok számára, akiket inspirál Arecibo kulturális ikon státusza és úttörő szerepe a földönkívüli intelligencia keresésében (SETI). Arecibo népszerű turistacélpont is Puerto Ricoban, évente közel 100.000 látogatót vonz a látogatóközpont adatai szerint.

Az obszervatórium szerepelt Carl Sagan Kapcsolat című bestseller regényében, valamint annak 1997-es filmváltozatában is. A már említett GoldenEye című film mellett szerepelt az X-akták „Kis zöld férfiak” című epizódjában és a Battlefield 4 játék multiplayer változatában is. A GoldenEye-ban egyébként a tányér betonból van, és a végén fel is robbantják szegény obszervatóriumot.

Méndez és kollégái folytatják a SETI kutatást hosszú és eseménydús hagyományát Arecibo-ban. "Megfigyeléseink célja annak meghatározása, hogy a vörös törpe csillagok milyen hatással vannak bolygóik életképességére" - mondta. "Hamarosan elindítunk egy technikai aláírás-felismerési programot, amely múltbeli és jövőbeli megfigyeléseink adataira épül majd."

(Kép: UCF)