Egy galaxis, két szupernova a mérleg csillagképben

2020 / 05 / 17 / Justin Viktor
Egy galaxis, két szupernova a mérleg csillagképben
A Hubble űrtávcső rengeteg kellemes meglepetést okozott már a világűr szerelmeseinek, és ez most sincs másképp. A frissen közzétett képen egyszerre két szupernóvát is megfigyelhetünk.

A Földtől 85 millió fényév távolságban elhelyezkedő NGC 5861 nevű galaxis egy közbenső spirális galaxis a Mérleg (Libra) csillagképben, melyről nemrégiben a NASA / ESA Hubble űrteleszkóp szemet gyönyörködtető képet készített. A képen egyszerre két szupernóva, az SN1971D, és az SN2017erp is megjelenik.

A galaxisokat általában morfológiájuk (alakjuk, formájuk) alapján osztályozzák. Például, a Tejút-galaxis egy küllős spirális galaxis. Egy közepes méretű spirális galaxis alakja valahol a küllős spirális galaxis (amelynek magja látszólag egy egyenes központi küllő közepén van) és a küllők nélküli spirális galaxis alakja között van. Az NGC 5861 egy kis galaxiscsoport legelső tagja, amely magában foglalja az NGC 5858-ot is, amely a Mérleg csillagkép egy elliptikus galaxisa.

Az SN 1971D szupernóva-robbanást 1971 február 24-én, az SN 2017erp 2017 június 13-án észleltek az NGC 5861 galaxisban. A szupernóvák erős fénnyel világító robbanások, amelyek megvilágíthatják az éjszakai égboltot. A legfényesebb szupernóva az SN 1006 volt, ami 166-szor olyan vakítóan ragyogott, mint a Vénusz, időszámításunk után 1006 április 30-tól május 1-ig.”

A 68mb méretű nagy felbontású kép innen tölthető le.

(Forrás: SciNews, Spacetelescope Képek: Hubble)