Egy középiskola mesterséges intelligencia tanárokat alkalmaz

2024 / 09 / 06 / Felkai Ádám
Egy középiskola mesterséges intelligencia tanárokat alkalmaz
A mesterséges intelligencia mentheti meg az oktatást a szakemberhiánytól?

A tanárhiányt megoldhatja a mesterséges intelligencia, vagyis röviden az AI? A kérdés nyilván egyre gyakrabban fog felmerülni, és egyre több különböző megközelítésű válasz érkezik majd rá. Akárhogy is, azt hihetnénk, hogy az első AI rendszerek a közoktatásban állnak majd szolgálatba, ehhez képest, mint arról a The Business Insider beszámolt, most épp egy londoni magánközépiskola vezet be mesterséges intelligencia eszközöket, köztük a ChatGPT-t is. A cél? A személyre szabott oktatás a diákok számára.

John Dalton, az iskola igazgatója szerint ez az AI-alapú megközelítés ugyanis olyan tanulási élményt kínál, amely alkalmazkodik az egyes diákok egyéni tempójához – mint azt a BI-nek nyilatkozta:

“A diákok nagy hasznát veszik majd az AI-alapú adaptív tanulásnak”

Az AI-eszközök mellett a diákok három főállású “oktatási coach” (ezek természetesen emberek) segítségére is számíthatnak, valamint hozzáférést kapnak egyéni tanulási tervekhez is. Dalton szerint ez a megközelítés nemcsak abban segíti a tanulókat, hogy a tantárgyakra összpontosítsanak, hanem arra is ösztönzi őket, hogy akár olyan kérdéseket is feltegyenek, amelyekre egy hagyományos tantermi környezetben talán nem mernének rákérdezni.

Az AI által támogatott tanulás azonban azzal is jár, hogy a diákoknak felszabadul némi idejük is – ezt pedig így olyan, a nagybetűs életben fontos készségek elsajátítására fordíthatják, mint a kritikus gondolkodás, a digitális írástudás és a vállalkozói felfogás. Mint Dalton elmondja:

“Nem csak az alapvető tantárgyakat akarjuk tanítani, hanem olyan területekre is koncentrálunk, mint a nyilvános beszéd, az önismeret és a művészi önkifejezés.”

A lap összegzi különböző oktatók hozzáállását is az AI-alapú tanításhoz: egyes tanárok kifejezetten bizakodók, mivel szerintük az AI-rendszerek csökkenthetik a tanárok terheit, és segíthetnek akár a nagyobb osztálylétszám vagy a nem túl lelkes diákok esetén is. Mások viszont óvatosabbak. Hadida Grabow, a Higher Learning Group igazgatója szerint bár az AI kiegészítheti a tanárokat, teljes mértékben nem lehet az emberi oktatókat lecserélni:

“Nem találunk még olyan megoldást, amely pótolhatna egy magas színvonalú oktatót.”

Való igaz, hogy az AI az oktatásban sem kizárólag siker és csillogás: a Los Angeles-i Egységes Iskolakörzet mesterséges intelligencia chatbot projektje például befuccsolt, miután a mögötte álló vállalat becsődölt.

Kihívás tehát akad még a mai AI-rendszerekkel, de Dalton biztos abban, hogy a kísérleti programjuk “humanizált tanulási” élményt nyújt majd. A diákok ugyanis továbbra is kapcsolatban maradhatnak a tanáraikkal, miközben az AI-rendszer egy biztonságos, “ítélkezésmentes környezetet” teremt a számukra, ahol saját tempójukban fejlődhetnek.

Persze elég valószínű, hogy amíg a magánoktatásban az AI egy produktív kiegészítő, a közoktatásban ezek a rendszerek inkább a szakemberhiány megoldására lennének felhasználva.

(A cikkhez használt képet a DALL-E generálta/Rakéta.hu)


Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
A virtuális valóság ebben az iparágban például már nem is annyira virtuális.
Ez a "rémálom-generátor" elmossa a valóság és a képzelet határát
A Pika 1.5 technikailag egy videógenerátor, de a rémálom-generátor kifejezés talán helyesebb lenne rá. Mutatjuk is, hogy miért.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.