“Egy rakéta és egy utasszállító keveréke” – Egyre többet tudni az európai hiperszonikus repülőről, a Destinus-ról

2023 / 06 / 28 / Felkai Ádám
“Egy rakéta és egy utasszállító keveréke” – Egyre többet tudni az európai hiperszonikus repülőről, a Destinus-ról
Gyorsabb, mint a Concorde valaha volt, és környezetbarát alternatívát kínál a repüléshez. A Destinus nagyot álmodik, és a Paris Air Show keretében most rengeteg új információ hangzott el erről a gépről, pontosabban gépcsaládról.

Az európai repülőgépgyártó startupról, a Destinusról korábban már mi is írtunk, és a vállalat célja, hogy forradalmasítsa a kereskedelmi hiperszonikus repülést a hidrogénüzemű hiperszonikus sugárhajtású repülőgépeivel.

Ausztráliából Európába négy óra alatt a hiperszonikus hidrogénrepülőgéppel A hidrogénes meghajtással működő repülőgép drasztikusan csökkentheti az utazások időtartamát.

A cég csapatával a Paris Air Show keretében az Insider beszélgetett el. Mint kiderült tehát a cég zászlóshajója, a Destinus S egy 25 üléses kereskedelmi repülőgép lesz, amelyet a hangsebesség ötszörösére terveztek, és akár 10 000 kilométeres távolságot is megtehet. A folyékony hidrogénnel működő turbó- és sugárhajtású hajtóművek kombinációjával a repülőgép mindössze 90 perc alatt ér át Londonból New Yorkba. A cég várhatóan 2032 és 2035 között kezdi meg a Destinus S leszállítását, amit egy nagyobb repülőgép, a Destinus L követ majd a 2040-es években.


Destinus S

A Destinus meghajtórendszere a turbó- és sugárhajtóművek egyedülálló kombinációja. Az utóégetőkkel párosított turbósugárhajtómű lehetővé teszi, hogy a repülőgép szubszonikusról szuperszonikusra gyorsuljon, míg az úgynevezett ramjet hajtómű hiperszonikus sebességet biztosít. A folyékony hidrogén üzemanyagként való felhasználása a Destinus tervezésének alapeleme, mivel a cég szerint ez nagyobb hatékonyságot kínál, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyag, és nem jár szén-dioxid-kibocsátással. További jó hír, hogy a hidrogén hűtőközegként is működik, amely döntő fontosságú a hiperszonikus sebességnél keletkező szélsőséges hő (akár 1000 Celsius-fok) miatt.


Destinus L

A vállalat "wave rider dizájnt" alkalmaz a sugárhajtásaihoz, amely lehetővé teszi a repülőgép számára, hogy az ultragyors sebességgel keltett lökéshullámokon tudjon haladni, további emelkedést és aerodinamikai hatékonyságot biztosítva. Mint Martina Löfqvist vezető üzletfejlesztési menedzser elmondta:

“Ez valahol egy rakéta és egy repülőgép keveréke.”

A Destinus repülőgépek prototípusait, köztük a Jungfraut és az Eigert, szubszonikus sebesség mellett már tesztelték – és bár az Eiger kemény leszállással ért földet az első repülése során, a vállalat továbbra is bízik abban, hogy képes leküzdeni a kihívásokat és biztosítani tudja a repülőgépe sikerét.

A Destinus szerint a hidrogén a repülés jövője, érvelésük szerint az olyan nagyobb iparági szereplők, mint az Airbus is, már vizsgálják a hidrogénmotorokat a zéró kibocsátású repülőgépekhez. Az Insider hozzáteszi, hogy a Destinus azonban a hiperszonikus repülés kapcsán inkább más, hozzá hasonló startup vállalatokkal versenyez: az amerikai Venus Aerospace például egy „Stargazer” nevű hiperszonikus repülőgép kifejlesztését tervezi, amely akár 9 Mach sebességet is elérhet.

A Destinus jelenleg az energiaszektorra tervezett termékek és szolgáltatások nyújtásával finanszírozza a rendkívül drága fejlesztést – ezek közt említhető egy gázturbina motor, ami egy másik cég felvásárlását követően került a Destinus birtokába.


Destinus 3

A mostani légibemutatón volt egyébként látható először, és a nyilvánosság előtt itt debütált a Destinus 3 (fenti kép), a legújabb demonstrátor, amely várhatóan a világ első hidrogénüzemű szuperszonikus pilóta nélküli repülőgépe lesz.

(Kép: Destinus)


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.