Egy új vérteszt 50 különböző ráktípust képes kimutatni, gyakran a tünetek jelentkezése előtt

2020 / 04 / 02 / Justin Viktor
A tudósok szerint egy egyszerű vérvizsgálat során több mint 50 rákfajtát képesek ellenőrizni, gyakran bármilyen tünet vagy szimptóma megjelenése előtt. A szakértők reményei szerint a módszer segíthet a daganatok gyorsabb diagnosztizálásában, akkor, amikor még könnyebben kezelhetőek és ideális esetben gyógyíthatók is.

A kutatók szerint a teszt utáni pozitív eredmények több mint 99 százalék pontosságúak, ám döntő fontosságú annak ellenőrzése is, hogy nem maradnak-e ki egyes esetek és így a vizsgálat nem kelt-e hamis biztonságérzetet.

Az orvosok egyelőre betegekkel végzett kísérletekben használják a tesztet, de további vizsgálatokra van szükség, írták az Annals of Oncology szaklapban. A kísérleti adatok egyelőre azt sugallják, hogy az új eljárás jobban teljesít az előrehaladottabb betegség kimutatása során, mint a rák kezdetekor, ami korlátozhatja a jövőbeni hasznosságát.

Hogyan működik?

A teszt a genetikai kód apró darabjainak beszédes kémiai változásait keresi, a sejten kívüli szabad DNS -ben, melyek a daganatokból a véráramba szivárognak. A Dana-Farber Rákközpont és a Harvard Medical School kutatói, az angliai The Francis Crick Institute és a University College London kollégáival együtt dolgozva, a betegektől vett több mint 4000 mintát teszteltek, némelyik rákbetegtől származott, mások pedig olyan betegektől, akiknek nem volt rákbetegségük.

Több mint 50 különböző rákfajtát, köztük a bél-, tüdő- és petefészekrákot vontak be a vizsgálatba. A minták 96 százalékában a teszt pontosan kimutatta a rák típusát.

Mi az a sejten kívüli szabad DNS?

A sejten kívüli szabad DNS (vagy cfDNS) a véráramban található sejten kívüli  DNS-t jelenti. Ezeknek a DNS-molekuláknak egy része egy daganatból származik, és keringő tumorsejtnek (vagy ctDNS-nek) hívják. A cfDNS-ek olyan nukleinsav-töredékek (fragmensek), amelyek apoptózis (programozott sejthalál) vagy nekrózis (sejthalál) során lépnek be a véráramba.

Mit mondnak a szakértők?

A tanulmányt a Grail vállalat, a vérvizsgálat készítője finanszírozza. Az egyik vezető kutatójuk, Geoff Oxnard professzor elmondta:

"Úgy tűnik, hogy ez a vérvizsgálat rendelkezik minden olyan tulajdonsággal, amelyet a népesség teljes skáláján, a több-rákos szűrővizsgálatként való felhasználáshoz szükséges. Most persze mindenki azt kérdezi, hogy mikor lesz egy ilyen teszt elérhető bárki számára."

"Ennek a több ezer beteg részvételével lezajlott sikeres klinikai validációnak köszönhetően a teszt valójában már most elérhető korlátozott felhasználásra a klinikai vizsgálatok során.”

"Ám mielőtt még ezt a vérvizsgálatot rutinszerű alkalmazásba vennénk, látnunk kell a hasonló klinikai vizsgálatok eredményeit, hogy jobban megértsük a teszt teljesítményét. Ez a terület természetesen gyorsan fejlődik, és reménykedhetünk, hogy a vérteszt alapú rákdetektálás valósággá válik" - tette hozzá a professzor.

Az Egyesült Királyság korai rák-felismerés kutatással foglalkozó vezetője, Dr. David Crosby elmondta:

"A rákbetegségek korai észlelésekor, amikor azok még kevésbé agresszívak és kezelhetők, hatalmas lehetőségünk van az életmentésre, és komolyan szükségünk van olyan technológiai újításokra, amelyek ezt a potenciált valósággá változtatják."

"Bár ez a teszt még mindig csak a fejlesztés korai szakaszában van, a kezdeti eredmények biztatóak. És ha a tesztet finomítani lehet annak érdekében, hogy hatékonyabban fedezze fel a rákot a legkorábbi szakaszában, akkor a korai felismerés eszközévé válhat."

"De további kutatásokra van szükség, hogy javítsuk a teszt korai rákfelismerési képességét, és még meg kell vizsgálnunk azt is, hogyan működhet egy igazi rák-szűrési folyamat során."

(Forrás: BBC Képek: Unsplash)

Az amerikai férfi, aki minden emberi arcot groteszk szörnynek lát
A férfi két évvel ezelőtt kezdte el az emberi arcokat szörnypofáknak látni – mindennek hátterében egy bizarr betegség áll.