A Boeing Defense, Space & Security (BDS) részlege felelős többek között az űrkutatási fejlesztésekért is a vállalaton belül, beleértve a műholdak és más űreszközök építését, emellett katonai jellegű technológiákkal is foglalkozik, például légi járművek és fegyverek készítésével. A BDS a világ egyik legjelentősebb vállalkozója az űripari és a védelmi szektorban, viszont mostanában nem csak az elért eredményeivel, hanem kudarcával is a figyelem középpontjába került.
A Boeing Starliner űrhajójának első olyan missziója, amelynek keretében űrhajósokat szállítottak a Nemzetközi Űrállomásra, közel sem a tervek szerint sikerült, pedig a kapszula indulása éveken át késlekedett az elhúzódó fejlesztések miatt. A NASA 2014-ben kötött szerződést a Commercial Crew program keretében a SpaceX-el és a Boeinggel olyan szállítójárművek készítéséről, amelyekkel az Egyesült Államoknak az orosz Szojuz űrhajóktól való függetlenségét tervezték megalapozni. Eredetileg az űrhajók már 2017-től végezték volna az asztronauták fuvarozását, de mindkét cég késésbe került a fejlesztésekkel, végül azonban a SpaceX Crew Dragonja szolgálatba állt, jóval előbb, mint ahogy a Boeing végzett volna a Starliner előkészítő munkálataival.
Az űrkapszulának már 2019-ben kezdődő legénység nélküli tesztjei sem mentek zökkenőmentesen, de az igazán emlékezetes kudarcra vagy fél-kudarcra idén nyáron került sor. A Starliner első emberes tesztjét június 5-én indították, miután az eredetileg májusi startot több ízben is halasztani kellett különböző hibák miatt. Az űrhajó annak ellenére indult el a Nemzetközi Űrállomásra, hogy héliumszivárgást detektáltak rajta, de az ISS-re tartó út során más problémák is felmerültek. A kapszula több pontján észlelték a hélium szivárgását és néhány hajtómű is leállt a dokkolás alatt. A Starlinerrel utazó Sunita Williams és Barry Wilmore megérkezett ugyan az ISS-re, de a felmerült hibák miatt hazatérni már nem tudtak, a tervezett egy hétnél jóval tovább kell maradniuk az űrállomáson. A NASA a biztonság kedvéért az űrkapszula legénység nélküli hazahozatala mellett döntött, így a Starliner szeptember 7-én üresen landolt a White Sands-i Űrkikötőben. Az űrügynökség Commercial Crew programjának menedzsere, Steve Stich később úgy nyilatkozott, hogy az asztronauták biztonságban utazhattak volna a kapszulában és sikeresen érkeztek volna vissza a Földre, de ezt előre, precíz modellek híján, nem tudták biztosan előrejelezni. Williams és Wilmore így feltehetően 2025 februárjáig az űrállomás vendége lesz.
A Boeing augusztusban nevezett ki új elnök-vezérigazgatót, Kelly Ortberget a vállalat élére és most, alig két héttel a Starliner visszatérése után a Defense, Space & Security vezetőségében is változások történnek: az elmúlt években a részleg vezetői posztját betöltő Ted Colbert elhagyja a céget és a BDS új vezérigazgatót kap. A CNN beszámolója szerint a hírt Ted Ortberg osztotta meg a nagyközönséggel múlt hét pénteken, és, bár a döntés okairól nem beszélt, de annyit elárult, hogy a jelenleg a Boeing legfontosabb feladata, hogy visszaszerezze az ügyfelek bizalmát és elérje azt a magas színvonalat, amit elvárnak tőlük a kritikus missziók teljesítéséhez.
A Boeing Defense, Space & Security részlege 2023-ban összesen
1,8 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el, a legutóbbi negyedévben 913 milliós vesztesége keletkezett.
(Fotó: Boeing)