Elképesztő felvétel a legtávolabbi Einstein-gyűrűről

2024 / 02 / 11 / Felkai Ádám
Elképesztő felvétel a legtávolabbi Einstein-gyűrűről
A Hubble Űrteleszkóp lenyűgöző fotót készített a valaha talált egyik legtávolabbi Einstein-gyűrűről. Ennek a jelentősége abban áll, hogy remekül szemlélteti a tömegnek a téridőre gyakorolt tényleges hatását.

Egy friss felvételen a Földtől elképesztően távol elhelyezkedő galaxis látható a tér és az idő szövetén keresztül. Ez a kép ugyanis három galaxist örökít meg egyben: az egyik felfoghatatlanul messze, 19,5 milliárd fényévnyire fekszik, a másik viszonylag közelebb, 2,7 milliárd fényévnyire, a harmadik galaxis pedig úgy tűnik, hogy közel van a másodikhoz. A látványt tehát a galaxisok egyedülálló elrendezése teszi lehetővé: a mi földi szemszögünkből ugyanis a legtávolabbi galaxis közvetlenül az első mögött helyezkedik el – aminek köszönhetően lényegében egyben és egyszerre látjuk mindhármat. Sőt ez az oka annak, hogy egyáltalán láthatjuk a legtávolabbi galaxist – vagy legalábbis a fényét.

Az égi jelenet középpontjában az SDSS J020941.27+001558.4 galaxis áll, amely egy hozzánk közelebbi entitás, amely központi fényes pontként világít. Fölötte lebeg, és látszólag egy fénysarlóval esik egybe az SDSS J020941.23+001600.7, a második közeli galaxis. Az említett fénysarló azonban valójában a legtávolabbi galaxisból, a HerS J020941.1+001557-ből származó fény, amely Einstein-gyűrűként hajlik meg – egy olyan jelenség, amikor egy távoli galaxis fénye egy közelebbi galaxis köré “tekeredik” az utóbbi gravitációs hatása miatt – ami jól szemlélteti, hogy tömeg valóban hatással van magára a téridőre.

Az Einstein-gyűrűk egy ritka és lenyűgöző kozmikus jelenség, és tehát kiválóan szemléltetik, hogy a téridő görbülete miként vezethet a fény csillagászati léptékű elhajlásához, ami gyakran látható, amikor az egyik galaxis fénye körülöleli a másikat. Ez a jelenség a távoli fényforrás és a lencseként működő közbenső tömeg pontos egymáshoz igazítása esetén látható, és ilyenkor jellegzetes körkörös vagy részleges fénygyűrű alakul ki. A mostani, részleges Einstein-gyűrűnek a jelenlétét a képen egy civil tudományos projekt, a SPACE WARPS azonosította. A kép tehát nem csak a tömeg téridőre gyakorolt hatását szemlélteti, de azt is, hogy a nyilvánosságnak milyen fontos szerepe lehet a tudományos projektekben.

(Forrás: ESA, Kép: ESA/Hubble & NASA/H. Nayyeri, L. Marchetti, J. Lowenthal)