Elképesztően menő virtuális túrákat kínál a NASA ingyen

2020 / 05 / 10 / Felkai Ádám
Elképesztően menő virtuális túrákat kínál a NASA ingyen
Kellemes családi program lehet – ha már a múzeumok bezártak –, hogy megismerkedjünk az amerikai Űrügynökség munkájával, valamint a világűrrel úgy általában. Ehhez pedig szerencsére ki sem kell mozdulnunk a nappaliból.

A NASA egy csokorba gyűjtötte az összes ismeretterjesztő lehetőséget, melyek ingyen állnak a rendelkezésünkre. Ezekből mazsoláztuk ki a legérdekesebbeket:

Virtuális túrák:

Commercial Crew Program 360-Degree VR Tour:

Ebben a szegmensben a NASA és a különböző kereskedelmi vállaltok együttműködéséről, illetve az ezen együttműködések gyümölcseiről nézhetünk meg YouTube videókat. Hallhatunk többek közt a SpaceX Crew Dragonjáról, az űrhajóról, amely közel egy évtized után május 27-én ismét az Egyesült Államok területéről szállít asztronautákat a világűrbe.

Mivel a leghosszabb anyag is mindössze nyolc perces, ezért kifejezetten jól adagolható ismeretterjesztő sorozatról van szó.

Go for Flight:

A NASA Neil A. Armstrong Repüléskutató Központját barangolhatjuk be. Bepillanthatunk a hangárba, az irányítóterembe, és akár azt is megleshetjük, hogy miként készítik elő az F/A-18 vadászgépeket a repülésre.

Igen látványos program, amit akár nagyobb, érdeklődő gyerekeknek is megmutathatunk.

A túra a Google Expeditions applikáción keresztül érhető el (ez ingyen egyaránt letölthető a Google Play és a Apple App Store boltokból), vagy számítógépen keresztül itt is megnézhetjük az első és a második fázist.

Next Stop: The Stratosphere:

Fedezzük fel SOFIA-t. SOFIA a NASA repülő laboratóriuma, ami egy átalakított Boeing 747SP repülőgép egy 106-incses teleszkóppal felszerelve. A SOFIA fedélzetén a tudósok csillagokat, egész galaxisokat tanulmányoznak miközben 11600 és 13700 méteres magasságok közt repülnek.

Ez a program a Google Expeditions segítségével látható.

Űrtávcsövek

Hubble űrtávcső:

Az idén harminc éve fellőtt Hubble történelmi darab. Most pedig egy virtuális túra keretében bejárhatjuk az űrteleszkóp irányítóközpontját (Space Telescope Operations Control Center (STOCC)), amely a Goddard Űrközpontban található.
A 360 fokos betekintést lehetővé tevő videók itt érhetőek el.

Spitzer űrtávcső

Ha választanom kellene a Hubble- és a Spitzer túrák közt, személy szerint erre voksolnék. Ugyan a Hubble a patinásabb darab, ráadásul a Spitzer idén január 30-án befejezte a működését, ám ez a virtuális túra izgalmasabb.

Eleve két opciónk van: Megtekinthetjük, sőt akár irányíthatjuk is a teleszkópot, vagy felfedezhetjük a TRAPPIST-1 csillagrendszert, amelyben hét Földnagyságú exobolygó kering egy nap körül, amely csak egy egészen picit nagyobb a Jupiternél.

Ráadásul a videók nem kizárólag YouTube-on keresztül érhetőek el, de letölthetőek 4K és 8K felbontásokban.

Ha ez sem lenne elég, egy Oculus VR szemüveg birtokában teljes virtuális élményben lehet részünk méghozzá teljesen ingyen.

A Spitzer kirándulás minden fent részletezett lehetősége elérhető itt.

Nemzetközi Űrállomás

Miféle NASA-kirándulás lenne ez a Nemzetközi Űrállomás nélkül?

Az űr legnagyobb ember alkotta szerkezetéről Suni Williams asztronauta mesél ebben a videósorozatban. Emitt pedig három dimenzióban vezetnek minket végig az állomáson – csak egy 3D-szemüvegre van szükségünk a teljes élvezethez.

Bolygóról bolygóra

Exoplanet Travel Bureau:

Személyes kedvencem az Exobolygó Utazási Iroda. Már maga a honlap is eszement stílusos szemben az eddigi, némileg puritánabb anyagokkal. Ráadásul a Spitzer túrához hasonlóan itt is exobolygókat járhatunk be. Egész pontosan ezen planéták felszínét tanulmányozhatjuk elforgatható, háromdimenziós képeken.

Ráadásul gyönyörű, retro-futurisztukus posztereket is letölthetünk (ezek közül kettőt használtam fel arra, hogy feldobjam a cikket) akár színesen, akár kiszínezőként is, hogy a kisebbek is kapjanak azért valamit (vagy mi magunk, ha akut idegnyugtatásra szorulunk).

Búcsúzóként irány az ajándékbolt!

Spacecraft AR app:

Itt érhetőek el a NASA applikációi (mind Google-, mind Apple változat akad) ezek közül a legérdekesebb talán a Spacecraft AR app, melynek kiegészített valóság funkciója segítségével különböző űrben repülő eszközöket tanulmányozhatunk, sőt meg is birizgálhatjuk őket.

NASA selfie app:

Kellemes zárlat, hogy mi magunk ugrunk egy virtuális szkafanderbe a legszebb űrben lőtt képek előtt. Innen tölthető.

Jé, látom a házunkat!