Elkészült a Hold minden eddiginél teljesebb térképe

2020 / 05 / 02 / Rácz Tamás
Elkészült a Hold minden eddiginél teljesebb térképe
Az 1:5.000.000 méretarányú geológiai térkép a Hold felszínének eddigi legrészletesebb egységes leírása.

A '60-as-'70-es évek Apollo-küldetésének információitól a legújabb műholdas felmérések adataiig mindent összegyűjtött és egységes térképbe integrált közös munkával három amerikai tudományos szervezet. A NASA, az Egyesült Államok Térképészeti Hivatala és a Hold- és Bolygókutató Intézet (Lunar and Planetary Institute) felszínmodellje lesz az alapja a közeljövő valamennyi Hold-missziójának.

A térkép bárki által szabadon elérhető, aki el szeretne menni a Holdra, de előtte felkészülne a helyi terepviszonyokból.

Ember a Holdon, nyúl a Holdon

Kevésbé nagy tudományos jelentőségű, de érdekes tudnivaló a Holdról, hogy a Föld felé forduló "arcát" az északi és a déli féltekén az eget bámuló emberek egymáshoz képest kvázi fejjel lefelé látják. Míg mi innen egy elég furcsa emberi arcot vélhetünk felfedezni a Hold felszínén, a dél-afrikaiak, dél-amerikaiak és az ausztrálok nagypapák egy köcsög mellett álló nyulat szoktak mutogatni a unokáiknak:

Ezt látjuk mi (ha nagyon akarjuk): egy torz arc

Nyúl köcsöggel - nyilván Micimackótól lopta

Közelről látható a Napon található titokzatos moha
A szoláris mohát még 1999-ben azonosították a NASA TRACE missziója során, de azóta is sok kérdés megválaszolatlanul maradt a struktúrával kapcsolatban, például, hogy hogyan kötődik a Nap hurokszerű képződményeihez. Az Európai Űrügynökség Solar Orbiter szondája a csillag felé tartó útján készített látványos felvételeket a jelenségről.
Sosem készült olyan részletes térkép a Holdról, mint az új kínai holdatlasz
Az új térképet, ami többek között az űrprogramok megtervezésében is segíthet, a Kínai Tudományos Akadémia készítette el több mint egy évtized alatt.