A Whisper Aero cég a kifejezetten csendes pilóta nélküli járművek építésére szakosodott, a céljuk, hogy olyan halk drónokat hozzanak létre, amelyek hangja elviselhető a városi lakosok számára akkor is, ha a légitaxik megjelenése után nagyobb számmal lesznek majd jelen a légtérben a nagyobb eszközök is. A cég alapítója, egy korábbi NASA mérnök, Mark Moore idén nyáron fedte fel a Whisper Aero terveit a nagyközönség előtt, elmondása szerint a drónok jövőjének útjába állhat, ha túl hangosak a gépek és idegesítik, vagy megijesztik az embereket.
A cég ezért egy új típusú meghajtást tesztel, ami a propellerek, motorok és a vezérlőrendszer másfajta elrendezésén alapszik, és, bár a technológiáról első körben nem árultak el sokat a fejlesztők, az Aerospace American beszámolója szerint a befektetők, akik már élőben is hallhatták a Whisper suttogását, elégedettek voltak az eredménnyel, volt, aki egy mennyezeti ventilátor duruzsolásához hasonlította a hangot. A halk megoldások iránt pedig nem csak a légitaxi szolgáltatók érdeklődnek, hanem a Légierő is, akik 1,5 millió dollárral támogatják a fejlesztéseket.
A Pentagon számára készített extra csendes drón első animációit a héten mutatta be a cég - bár magát a kész Whisper Drone-t videón még nem lehetett látni, de Moore elmondása szerint a gépet már a levegőben is kipróbálták és rendszeresen tesztelik. A járművet megfigyelési, felderítési és hírszerzési feladatokra szánják, vagyis egyfajta kém drón válhat belőle, amit nagyban segít a halk működése. Két típusú változat is készül, a kisebb a megfigyelési tevékenységeket, a nagyobb katonai és kereskedelmi szállítási feladatokat végezhet. A Whisper Drone technológiájára alapozva pedig elkészül majd a Whisper Jet is, a vállalat elektromos repülőgépe, valamint a meghajtási rendszert a nagysebességű eVTOL-okban is alkalmazhatják a Légierő gépeiben.
A leendő légitaxik zajának csökkentésén más cégek is dolgoznak, köztük a Joby Aviation, amelynek vezérigazgatója, JoeBen Bevirt elmondta, a Jobyt azzal az elképzeléssel alapította, hogy igazán halk légi járműveket dobjanak piacra. A propellerek megfelelő elrendezésén kívül ezt a villanymotorok nyomatékának maximalizálásával érték el, aminek köszönhetően a propellerek teljesítménye megfelelő marad alacsony sebességű működésnél is. A cég gépei körülbelül 50 decibel, felszálláskor pedig maximum 65-70 decibel zajjal repülnek, ami pont beleillik egy átlagosan forgalmas város zajába.
(Flying Mag Fotó: Whisper Aero)