Először látható teljes életnagyságban a Dream Chaser űrsikló 2024 / 02 / 05 / Bobák Zsófia

A Sierra Space új űrsiklója, a Dream Chaser fontos feladatot kap a jövőben: a Nemzetközi Űrállomásra szállítja majd a rakományokat a NASA CRS (commercial resupply services, kereskedelmi utánpótlási szolgáltatás) programjának keretében. Az űrsiklót a United Launch Alliance Vulcan Centaur rakétája indítja az űrbe, majd a Dream Chaser egyedül halad tovább az ISS felé, ahová első körben 3500 kg, majd a későbbi missziók során több mint 5000 kg rakományt juttat el. Az űreszközt a Canadarm2 robotkarral kapják el és csatlakoztatják a Harmony modulhoz, ahol akár 75 napra is leparkolhat. Hazafelé tartó útja nem vesz sok időt igénybe: a NASA leírása szerint indulás után 11-15 órával már landolhat is, miután a Shooting Star nevű modulját elengedte. Ebben a modulban az űrállomáson összegyűlt hulladékot fogják elhelyezni a visszaúton, így ezzel együtt ég el az atmoszférában. A Földre csak a Tenacity elnevezésű űrsikló tér csak vissza, amihez a következő küldetés indításakor új modult csatolnak. A Tenacity a tervek szerint 15 alkalommal teszi meg ezt az utat az űrállomásig és vissza. Az űrsiklót néhány nappal ezelőtt mutatták be teljes életnagyságban, tehát a Tenacity és a Shooting Star összekapcsolása után, a nagyközönség előtt. A felkészítés egyelőre a földi tesztlétesítményekben zajlik, de még ebben az évben a levegőbe emelkedik az űrsikló és elindul első (még rakomány nélküli) demonstrációs útjára. (Fotó: Sierra Space)
Extrém végletek egy bolygón, ahol a hatszáz Celsius-fokos hőmérséklet hidegnek számít
A WASP-43b bolygót mindig csak az egyik oldaláról éri a csillagának fénye, ezen az oldalán ezért olyan magasra kúszik a hőmérséklet, amivel a Naprendszer legforróbb bolygóját, a Vénuszt is messze lekörözi. A bolygó légkörében olvadt kőzetből álló felhők úsznak és a szelek 9000 km/h-ás sebességgel fújnak.
Közelről látható a Napon található titokzatos moha
A szoláris mohát még 1999-ben azonosították a NASA TRACE missziója során, de azóta is sok kérdés megválaszolatlanul maradt a struktúrával kapcsolatban, például, hogy hogyan kötődik a Nap hurokszerű képződményeihez. Az Európai Űrügynökség Solar Orbiter szondája a csillag felé tartó útján készített látványos felvételeket a jelenségről.