Emberbőrből készült fonál

2020 / 02 / 07 / Felkai Ádám
Emberbőrből készült fonál
Úgy hangzik, mint Hannibal Lecter varródobozának az ékköve, holott áttörést hozhat a sebészetben.

A fonalat a Bordeaux-i Egyetem kutatói fejlesztették ki, és számtalan beavatkozás kapcsán felhasználható lesz a sebészi bemetszések összevarrásától kezdve egészen a szervek foltozásáig. A fonalszerű emberi szövetet bőrsejtekből állították elő, és annyiban jobb a legtöbb mesterséges társánál, hogy teljesen be tud épülni a páciens szervezetébe.

A kutatók szerint ez az új stratégia, tehát az emberi sejtekből történő "szövetgyártás" rengeteg lehetőséget rejt az orvoslásban felhasznált szövetanyagok következő generációja kapcsán. Ezek ugyanis úgy lesznek mechanikailag erősek, hogy nem kell hozzájuk semmiféle mesterséges, idegen anyagot hozzáadni. A most kikísérletezett fonál az olyan mindennapos beavatkozások esetén is jól jön, mint a sebek összeöltése, de ezen kívül akár teljesen biológiai eredetű, emberi szövet is növeszthető belőle.

A legjobb pedig az a dologban, hogy szemben a jelenleg használt szintetikus anyagokkal, ez nem válthat ki kóros reakciókat a páciens szervezetében.