A COVID-19 járvány előtt a légi közlekedést két trend jellemezte: a légitársaságok körében valódi presztízsharc zajlott azért, hogy ki tudja a lehető legnagyobb kényelemet biztosítani az utasoknak, ennek érdekében pedig akár komplett luxusszobákat is építettek a gépekbe, miközben a turistaosztályon éppen azért zajlott a küzdelem, hogy hogyan tudnak minél több embert bezsúfolni minél kisebb helyre, így az utóbbi időben már az állóhelyek kialakítása is egyre többször szóba kerül.
A második trendnek a COVID-19 ideiglenesen véget vetett, hiszen a biztonsági intézkedések jegyében a legtöbb légitársaság szellősebben ülteti az utasokat, jellemzően kihagyva a hármas széksorok középső székét. Ez adta az ötletet a Zephyr Aerospace-nek, hogy teljesen újragondolják a repülőgépek elrendezését, mégpedig igen egyedi, emeletes elrendezéssel.
A Zephyr székeknél minden utas egy kis külön sarkot kapna saját csomagtartóval, asztalkával és felhajtható lábtartóval, így kvázi az első osztály kényelmében utazhatnának a hosszabb repülőutakon. A Zephyr Aerospace szerint az üléseket úgy tervezték, hogy beférjenek a ma használt repülőgépekbe, így elméletben szinte bármelyik szélestörzsű repülőgép átalakítható lenne emeletessé. A tervezők emellett azt is állítják, hogy a megoldásukkal megmaradna az ülések sűrűsége, bár hogy tényleg így van-e, az nem teljesen nyilvánvaló. Az ugyan biztos, hogy ezzel az elrendezéssel soronként nyolc ember férne el, viszont a sorok közötti távolság ránézésre nagyobb lenne, mint amit a kétfolyosós gépeken a turistaosztályon megszokhattunk. Arról nem is beszélve, hogy több légitársaság már most sem követi a COVID-19 miatti fokozott óvatosságot, az American Airlines például továbbra is soronként kilenc embert ültet, amivel ez az elrendezés sem tudna versenyezni.
A koronavírus-járvány nem csak a Zephyr Aerospace-t sarkallta arra, hogy újragondolják a repülőgépek elrendezését, korábban az olasz Avio Interiors is előállt egy igen egyedi ötlettel, amelynek a lényege, hogy a hármas széksorok középső ülését megfordítanák és üvegfallal választanák el, így biztosítva a megfelelő biztonságot az ülések ritkítása nélkül.
(Designboom 1, 2, Fotó: Zephyr Aerospace, Avio Interiors)