Ennyivel többet fog látni a NASA új távcsöve az űrből, mint a Hubble

2020 / 07 / 25 / Rácz Tamás
Ennyivel többet fog látni a NASA új távcsöve az űrből, mint a Hubble
A NASA új űrteleszkópja nagyságrendekkel több adatot gyűjt majd az űrről, mint amennyire a Hubble képes volt.

Valamikor a 2020-as évek derekán kapcsolja majd be a NASA új űrtávcsövét, a két éve elhunyt csillagásznőről elnevezett Nancy Grace Roman (röviden Roman) Űrteleszkópot. A beruházás most rakta le első fontos mérföldkövét: elkészültek a földi adatfeldolgozóközpont végleges tervei, indulhat az építkezés.

Ennek örömére a NASA egy rövid videóban mutatta meg, mit is lát majd az emberiség az égből az új kukkerrel. A Roman felbontása a Hubble-éval egyenértékű lesz, de az új űrteleszkóp látószöge csaknem százszor szélesebb:

A jóval nagyobb látómező jóval több feldolgozandó adatot is jelent. Míg a Hubble pályára állítása, 1990 óta 172 terabyte-nyi adatot gyűjtött össze, a Roman a tervek szerint csak működése első öt évében 20.000 terabyte, 20 petabyte megfigyelési adattal gazdagítja majd a csillagászokat.

A Roman által lesugárzott adatokat a NASA állítólag teljes egészében nyilvánosságra fogja hozni. A csillagászok már napokkal a rögzítést követően hozzáférhetnek az adatfolyamhoz, így annak elemzése, az űrtávcső által felfedezett folyamatok egyéni követése bárhol a világon gyorsan elkezdődhet.

A Nancy Grace Roman Űrteleszkóp látványterve. Kép: NASA

A Roman széles látószöge és 15 perces frissítéssel történő adatrögzítési gyakorisága lehetővé teszi a csillagászoknak az úgynevezett gravitációs mikrolencse-hatás minden eddiginél jobb kihasználását is az exobolygó-kutatásban.